Recent

Citroën C5 II storing in de verlichting

Citroen C5 van 2009 dimlicht gaat spontaan aan

Dit keer een Citroën C5 II van 2009 met 2.0 HDI dieselmotor met motorcode RHR. Klacht van de auto is als volgt: De auto wordt geparkeerd en afgesloten. Na een tijdje springen de dimlichten en stadslichten aan de voorzijde aan. Stadslicht achter blijven uit. Ook bij deze auto is de storing niet permanent aanwezig.

 

We nemen jullie mee in de diagnose van deze lastige storing. De pijn zat hem vooral in het achterhalen van de reden om de verlichting van het voertuig te activeren. Vaak lijkt een storing hetzelfde. De oorzaak is dat niet altijd. Terwijl we aan de diagnose van deze storing werkten, vielen de puzzelstukjes langzaam op zijn plaats. Tot het punt dat we de storing zelfs konden oproepen in de auto. Nu konden we gericht naar de storing gaan zoeken. In onze diagnoses willen we voorkomen dat onderdelen onterecht worden vernieuwd. Elke autotechnicus weet dat de BSI van een Peugeot of Citroën een lastig te doorgronden onderdeel is. Diezelfde BSI wordt dan vaak ten onrechte vernieuwd. We schreven daar al eerder over in de blogs over een Peugeot 307 en een Peugeot 406.  

 

Terug naar de C5. We hadden uitgevogeld wanneer de verlichting spontaan aansprong. Telkens wanneer de communicatie tussen de BSI en de stuurkolom module niet synchroon verliep, werd de verlichting geactiveerd. Oftewel de BSI was nog actief op de CAN-bus, terwijl de stuurkolom module al in-actief was. In de BSI hadden we een foutcode als aanknopingspunt: A9B7 - Zekeringkast motor: storing van het relais plus na contact.

Citroen C5 dtc A9B7

De zekeringkast motorruimte staat ook niet als een heel betrouwbaar Citroen/Peugeot onderdeel te boek. Ze gaan nog wel eens defect. Toch gingen we er niet zomaar vanuit dat die de veroorzaker was. We moesten dus gaan meten. De schema’s werden geraadpleegd om te controleren hoe het plus na contact circuit werkt.


Bovenaan het schema zien we de BSI. P03 is de zekeringkast motorruimte, ook wel PSF1 genoemd. De zwarte draad van pin 1 zekeringkast motorruimte (PSF1) gaat naar pin 1 van de groene stekker op de BSI. Dit is de geschakelde voeding voor de BSI. Hier gaf de BSI dus een foutmelding over aan. We sloten een multimeter aan op deze draad. De volgende statussen konden we meten

 

Auto op contact 2V

Auto op slot en even wachten 5V

Auto op slot en verlichting storing aanwezig 12V

 

Als de auto  op slot werd gezet hoorde je na enkele seconden de verschillende relais schakelen in de PSF1. Hierdoor zakte de 12 Volt naar 5 Volt terug. Als we nog langer wachten hoorde we de relais in de PSF1 weer schakelen en werd de 5 Volt weer verhoogd naar 12 Volt. Op dat moment gingen de lichten ook aan. Als we de tweepolige stekker op de PSF1 los trokken, meetten we die 5 Volt restspanning nog steeds in de stekker. Deze 5 Volt kwam dus niet uit de zekeringkast motorruimte.


Snap on tool

De groene stekker op de BSI werd losgetrokken, nu was de 5 Volt weg. Die restspanning kwam dus uit de BSI. Nu is pin 23 in de grijze 28 polige stekker de wake up, wij dachten dat dit misschien de sturing voor het plus 15 relais in de PSF1 was. Deze bleef echter de hele tijd 12V, dus hier zagen we geen aansturing van het relais in terug. Wij verwachten dat de BSI dit verzoek via Can-bus verstuurd. Na een aantal metingen en controles werd ons duidelijk dat de BSI niet happy was met de 5 Volt restspanning. Hierdoor bleef de BSI dus wakker. De BSI was van mening dat het plus 15 relais niet uitgeschakeld was, hierdoor ging de BSI niet slapen. Dit terwijl er wel een commando naar de andere modules werd gestuurd om in rust te gaan. Dit commando resulteerde in het feit dat onder andere de stuurkolom module wel in rust ging. Dit konden we achterhalen door tijdens deze “slaap” periode de communicatie te controleren met de auto. Op het moment van storing waren er nog een aantal modules actief. Dit waren onder andere de BSI, trekhaak module, stuurbekrachtiging en radio. We hoorden de radio cd speler ook de hele tijd zoemen.

Uitsluiten van mogelijkheden

Ondertussen waren een aantal dingen duidelijk:

  • Dat de verlichting uitgaat als we de afstandsbediening gebruiken om opnieuw een sluit commando te sturen. Ook als we de verlichting schakelaar van de stuurkolom module gebruiken gaan de lampen weer uit. Om vervolgens na een tijdje soms weer aan te gaan. Grappige was dat als we de radio aan/uit knop bedienden dat de koplampen ook uit gingen. We koppelden de radio los zonder succes. Achteraf snappen we dat door het bedienen van de radio de stuurkolom module weer wakker werd en dat hierdoor het conflict tussen de BSi en de stuurkolom module weg was. Ditzelfde geldt voor het bedienen van de afstandsbediening en de lichtschakelaar

  • De 5 Volt restspanning komt uit de BSI, is dit een oorzaak of een gevolg?

  • BSI gaat niet in rust, maar andere modules wel

 

Die 5 Volt restspanning kon dus heel goed het probleem zijn, maar kwam dit nu doordat de BSI niet in rust ging of was er een probleem in de BSI. Om andere modules uit te sluiten hebben we de modules die wakker bleven losgekoppeld. Dit had geen enkele invloed op de storing. Om uit te sluiten of die 5 Volt echt het probleem was, sloten we een lampje aan op deze draad. Zodra het contact ingeschakeld werd, brandde het lampje fel. Na afzetten van het contact en op slot zetten van de auto. Zakte normaal de spanning terug naar 5 Volt. Doordat hier nu een lampje op aangesloten was, zakte deze terug naar 0 Volt. We hebben het meerdere keren geprobeerd, maar het probleem was echt weg. Na losnemen van het lampje gingen de lampen direct aan. We wisten nu zeker dat die 5 Volt opgelost moest worden om het spontaan aan gaan van de lampen tegen te gaan. Dat de BSi en andere modules wakker bleven was dus een gevolg van die 5 Volt restspanning en niet andersom.

Nu doorpakken!

De geschakelde plus, waar de 5 Volt op bleef staan is voeding van de BSI. Maar is die dan niet indirect ook voor voeding van gebruikers die op de BSI zijn aangesloten? We meten op de zekeringen van de BSI. Op de meeste zekeringen stond 12 Volt. Een paar waren massa bij contact uit, maar er waren er twee met de bewuste 5Volt. Zekering F3 en zekering F4. Na losnemen van zekering F4 zakte de spanning direct naar beneden. Bingo!!! De oorzaak moest dus achter zekering F4 gezocht worden.

 
 

De zekering F4 was de voeding van enkele onderdelen. Extra verwarming, spiegelverstelling en de automatische transmissie. In ons geval hadden we een voertuig met een handgeschakelde transmissie. Die konden we dus schrappen. Het losnemen van de centrale stekkers in de deur had geen invloed. Het probleem moest dus in de extra verwarming zitten. De huidige dieselmotoren zijn zo efficiënt geworden dat er weinig warmte ontwikkeling plaatsvindt. Hierdoor blijft het koelsysteem te koud of komt te langzaam op temperatuur. Om dit te ondervangen worden er gloeibougies in het koelsysteem geplaatst. Dit systeem helpt bij het opwarmen van het koelsysteem.

Citroen C5 gloeispiralen
Het was even zoeken naar de locatie van K20. Deze zit tegen het zijscherm van de auto, naast de accu. In het filmpje is duidelijk te zien dat daar het probleem zit. Weer een flinke uitdaging tot een goede sluitende diagnose afgerond.


 



De K20 module werd gedemonteerd. We wilden graag zien wat er mis mee was. Bij losnemen van de stekker constateerden we waterschade in de stekker. Tijdens het openen van de K20 module was het absoluut 100% duidelijk. De prut van de waterschade vormt een overgangsweerstand tussen de constante voeding van de K20 module en de geschakelde voeding en zorgt zo voor een kortsluiting. Hierdoor blijft er dus een restspanning op de geschakelde voeding staan. Deze restspanning gaat via zekering F4 en de BSI naar de PSF1. Met deze storing als gevolg. Na het vervangen van de module werkte alles weer naar behoren.

 

 


Vragen of opmerkingen?

Onderwerp
Voornaam*
Achternaam*
E-mailadres*
Telefoon
Bericht*
Autobedrijf Wout Bouman verzekert mij met de grootste zorgvuldigheid om te gaan met mijn persoonlijke gegevens conform de Wet op de Privacy en belooft daarmee deze gegevens niet te verstrekken aan derden.
© 2018 | Autobedrijf Wout Bouman | Bosch Car Service