Peugeot 406 met te weinig informatie voor de bestuurder

De eigenaar van een Peugeot 406 uit 2003 met 3FZ motor stelde ons de vraag of wij de BSI van zijn auto konden repareren. Ons antwoord was dat wij daar wel zorg voor konden dragen. We vertelden er meteen bij dat we de ervaring hebben dat de BSI niet vaak defect gaat. We vroegen door naar de storing van de auto. De eigenaar gaf aan dat de meters op het instrumentenpaneel niet werkten. De controlelampjes van de richtingaanwijzers werkten niet en ook de centrale vergrendeling werkte niet. De centrale vergrendeling was een probleem wat al langer aanwezig was. Inmiddels hadden twee bedrijven de BSI als boosdoener van de storingen aangewezen. We gaven de eigenaar te kennen dat we die BSI wel wilden laten repareren, maar dat we de reparatie kosten wel door zouden berekenen mocht dit toch niet de oplossing blijken te zijn. Dat vond de Peugeot 406 eigenaar geen prettig vooruitzicht.

We boden aan een basis diagnose uit te voeren. Hierna zouden we contact opnemen. Wat een basis diagnose is, leest u hier. De Peugeot 406 eigenaar kwam uit Den Haag. We spraken af de auto bij ondergetekende in de Gemeente Nieuwkoop af te leveren. De Peugeot 406 werd in het weekend gebracht. 's-Maandags zou ik de auto meenemen naar Wijk en Aalburg. Buiten de klachten die al op het briefje vermeld stonden merkte ik direct op dat de radio niet functioneerde. Het beloofde een saai ritje te worden.

Basis diagnose

Een complete voertuigscan gaf ons nuttige informatie. Heel veel foutcodes en heel veel modules zonder communicatie. Zo ook het instrumentenpaneel. Logisch dat de meters het dan niet doen. In het schema hebben we de communicatie van het instrumentenpaneel met de BSI bestudeerd. Dit zag eruit als een peer to peer of point to point communicatie.

Peer to peer of point to point

Peer to peer of point to point

We sloten onze automotive labscoop aan op de gele 26 polige stekker pin 13 en pin 25. Hier was geen communicatie te zien.

Geen communicatie

Geen communicatie

Wanneer we nu de gele 26 polige stekker los trokken van de BSI, dan hadden we gewoon de communicatie van het instrumentenpaneel in beeld. Zie onderstaand scoopbeeld.

Communicatie zichtbaar van instrumentenpaneel.

Communicatie zichtbaar van instrumentenpaneel.

Na het checken van voedingen en massa's van de aangesloten ecu's leek het dus daadwerkelijk op een probleem met de BSI. Toch waren we niet overtuigd. Doordat we niet overtuigd waren en de BSI een duur en moeilijk te vervangen onderdeel is. Besloten we om eerst alle overige storingen grondig te analyseren. Hiervoor monitorden we de andere netwerken ook.

Infotainment netwerk controleren

De Peugeot 406 beschikt over meerdere data netwerken. Niet alleen een CAN-bus maar ook een VAN-bus netwerk. Zoals eerder vermeld, de radio werkte ook niet. De radio vormt samen met onder andere de navigatie-unit en de cd-wisselaar een netwerk. Dit infotainment netwerk is ook met de BSI verbonden. Namelijk via de 26 polige blauwe stekker pin 12 en 26. In onderstaand schema zien we nog twee netwerken in de 26 polige gele stekker. Pin 11 en 26 en ook pin 14 en 2.

Meerdere netwerken zijn aangesloten op de BSI

Meerdere netwerken zijn aangesloten op de BSI

We sloten onze automotive labscoop aan op het infotainment netwerk. Direct werd duidelijk waarom de radio niet werkte. Ook dit netwerk lag plat. In tegenstelling tot het instrumentenpaneel-netwerk konden we het infotainment netwerk niet tot leven wekken door de stekker op de BSI los te maken. Een andere regeleenheid in het infotainment netwerk legt de boel dus plat. Vanzelfsprekend zou een bedradingsprobleem ook de oorzaak kunnen zijn. Terwijl we over onze bevindingen nadachten analyseerden we het schema nog een keer grondig. Zou het kunnen dat het instrumentenpaneel netwerk in verbinding stond met het infotainment netwerk? Dat de BSI een soort van doorverbinder is? Dat was makkelijk te controleren door de blauwe stekker los te nemen van de BSI. 

Dat resulteerde in een instrumentenpaneel dat helemaal niet meer functioneerde. De blauwe los genomen stekker verzorgde ook de voeding op het instrumentenpaneel. Dat lossen we dus op door het instrumentenpaneel zelf een voeding te geven. Yesss!!! Instrumentenpaneel kwam tot leven en de streepjes bij de kilometerstand weergave waren verdwenen. Het controlelampje van de richtingaanwijzer werkte ook weer. Dat is mooi! Zouden we het  instrumentenpaneel nu ook uit kunnen lezen? Helaas was dat niet mogelijk, echter ook de BSI communiceerde niet meer met het diagnose gereedschap. Dat moest dan veroorzaakt worden door de losse blauwe stekker. Er zat niets anders op dan de draden van pin 12 en 26 uit de stekker te halen, zodat het infotainment netwerk geïsoleerd werd. Bij aansluiten van de stekker konden we communiceren met het instrumentenpaneel. Ook werkten alle meters en lampjes weer.

Onze basis diagnose was enigszins uitgelopen. We konden de klant echter wel vertellen dat de BSI niet de veroorzaker was van de problemen. Die werd daar blij van! Hij had namelijk al een offerte gehad van € 1000,- (zonder garantie dat het probleem opgelost zou zijn) voor het vernieuwen van de BSI. Wij gaven aan dat het probleem gezocht moest worden in het infotainment netwerk.

De Peugeot 406 eigenaar gaf toestemming om door te gaan met de diagnose. We hadden het elektrische schema van een aantal aantekeningen voorzien. Voor ons was dit een soort schatkaart geworden.

Schatkaart

Schatkaart

Na een aantal controles en metingen vonden we de oplossing in een defecte navigatie-unit. Als we de stekker los lieten hangen waren alle problemen met het instrumentenpaneel opgelost. De klant had hier geen moeite mee. Hij gebruikte de originele navigatie toch al een tijdje niet meer vanwege verouderde kaartdata. 

Airbag storing

Iemand die goed naar het filmpje heeft gekeken zal opgemerkt hebben dat de airbag lampjes nog brandden. Controle van dit systeem gaf ons een foutcode met betrekking tot de voedingsspanning. Volgens het schema heeft het airbagsysteem twee voedingen nodig. Daarvan miste we er één. Dit werd veroorzaakt door een ontbrekende shunt in de zekeringkast. Nadat ook dit opgelost was kregen we er twee foutcodes voor terug. Die waren het gevolg van een slechte stekker verbinding onder de rechter voorstoel. Onze afgesproken tijd was zo goed als voorbij en we namen dus weer contact op met de 406 eigenaar. We hadden namelijk nog een storing in de auto over. De centrale vergrendeling functioneerde immers nog niet. Stukje bij beetje kwam er steeds meer leven in de 406 terug ...

Centrale vergrendeling diagnose 

Onze vorderingen werden met blijdschap ontvangen door de klant. De tot zover gemaakte kosten kwamen bij lange na nog niet in de buurt van de offertes. We kregen de opdracht om ook de centrale vergrendeling storing te lokaliseren. Zodoende gingen we aan de slag met het rechter voorportier. In de BSI stond namelijk een foutcode met betrekking tot het slot in die deur. Na los halen van de bekleding werd duidelijk dat wij niet de eerste waren die een kijkje namen in deze deur. De kabelboom was niet netjes met klemmetjes vast gezet en hierdoor was de draadboom beschadigd. Diverse draden waren kapot getrokken door het raam dat naar benden kwam.

Duidelijker kan het niet

Duidelijker kan het niet

Na de reparatie van de draadboom werkte de centrale vergrendeling weer. Zelfs de easy-close functie deed het. Bij deze functie gaat het raam een stukje naar beneden bij openen van het portier. Als het portier weer gesloten is schuift het raam weer dicht. Hierdoor sluit de deur makkelijker. 

We presenteerden de Peugeot 406 eigenaar de rekening. Hierop slechts alleen arbeidsloon voor de uitgevoerde diagnoses en reparaties. Geen dure BSI! De auto ging dezelfde avond mee naar huis. Een stuk gezelliger met de radio aan. De auto werd weer in de Gemeente Nieuwkoop opgehaald. Weer een blije Peugeot rijder die zijn dank niet onder stoelen of banken stak. Altijd fijn om te horen!

Contact

Neem contact met ons op via T 0416-691396 of via het formulier op onze website.

Comment