Peugeot 307 SW met lekstroom

Het opsporen van een verhoogd ruststroom probleem is vaak een lastige klus. Moderne auto's zitten vol met netwerken waarin allerlei elektronica componenten met elkaar communiceren. Zelfs als het contact uitgeschakeld is. Beschikking hebben over de juiste technische informatie, ervaring met de diagnose van ruststroom problemen en een flinke dosis doorzettingsvermogen maakt de kans het probleem op te sporen aanzienlijk groter.  Heel vaak wordt direct gewezen naar achteraf ingebouwde accessoires. Dat het ook anders kan, leert deze Peugeot 307 ons weer.

De 307 werd ons aangeboden door een garagebedrijf. Elke morgen stond de auto met een lege accu. Men had reeds geconstateerd dat het verhoogd rustroom verbruik veel te hoog was. Wij hanteren een maximale toelaatbare waarde van zo'n 30 mA. De BSI was al opgestuurd naar een elektronica reparatie bedrijf. Echter zonder het gewenste resultaat, er was geen defect aan de BSI geconstateerd. De garantie dat de BSI niet de boosdoener zou zijn werd ook niet gegeven. Het vervangen van de BSI is geen recht toe recht aan werk. Een uitgebreide variant configuratie, telecodering genoemd door Peugeot, is nodig. Tegelijkertijd dient ook de startblokkering opnieuw geprogrammeerd te worden bij een BSI vervanging. Aan ons het verzoek om een oordeel over de BSI te vellen. Wel of niet vervangen?

Ingangsdiagnose

Zoals altijd begonnen we met een volledige diagnose scan van de auto. Bij het betreden van de 307 vielen ons direct enkele eigenaardigheden op. In onderstaand filmpjes wordt duidelijk wat we bedoelen. 

De 307 is in de war! Toch maar doorgegaan met het opvragen van de foutcodes. De aanwezige foutcodes in de verschillende regelmodules konden gewist worden. We sloten ook direct een nauwkeurige stroomtang aan om het stroomverbruik te monitoren. Dat was best hoog: 1,5 A. Zoals gezegd is de elektronica in auto's middels netwerken met elkaar verbonden. In deze Peugeot 307 komen we een CAN netwerk voor de regeleenheden van de aandrijflijn tegen en een VAN, CAR1 en CAR2 netwerk voor de elektronica modules in het interieur. Clandestien stroom verbruik gaat vaak samen met een netwerk dat niet in rust gaat. 

Originele werkplaatsdocumentatie

Tijdens dit soort diagnose klussen is originele werkplaats documentatie erg handig. Hierin staan component, connector en draadboom locaties goed aangegeven. Dit werkt prettig. Door diverse elektronica modulen tijdelijk uit te schakelen hoopten we dat de BSI in de slaapmodus zou komen. Hiervoor is geduld erg belangrijk, omdat steeds gecontroleerd moet worden of er iets veranderd in het netwerk. Bij elke actie wordt gecontroleerd of de lekstroom daalt.

Netwerk overzicht van de 307

Netwerk overzicht van de 307

Onze automotive labscoop was op de netwerkbus aangesloten, zodat we konden monitoren wat daar gebeurde. Uiteindelijk was elke aangesloten module los gekoppeld van de diverse bus systemen. Toch ging de bus niet in rust. Uiteindelijk nadat ook de BSI werd los genomen van de bus, ging de 307 in slaapmode. Zou het dan toch in de BSI zitten?

Ervaring is de bril van het verstand. En door die bril gekeken zagen we dat we eigenlijk heel weinig BSI's hebben moeten vernieuwen. Dus toch verder gaan met zoeken. Door nu één voor één de componenten weer aan te sluiten stelden we vast wanneer de BSI, na het laten lopen van de auto en op slot zetten, niet meer in rust ging. Bij het aansluiten van de linker voorportier module wilde de BSI niet meer in slaap gaan. Trokken we nu de connector van die deurmodule weer los, startten we de motor en sloten de auto weer af, ging de BSI niet meer in rust. We moesten dus eerst de BSI resetten en daarna konden we weer rust creëren in het VAN netwerk.

Onder de stoel de additief module, die is aangesloten op het VAN netwerk

Onder de stoel de additief module, die is aangesloten op het VAN netwerk

Een speld in een hooiberg zoeken

Dat er dus een probleem in het linker deurmoduul zat of in de periferie van het linker deurmoduul moest zitten was nu voor ons duidelijk. We besloten de portierbekleding te demonteren zodat we meer zicht hadden op de bedrading en de connectoren in de deur. Verder met het elimineren van mogelijke oorzaken. We merkten op dat na demontage van een van de connectoren op de centrale raambedeiningsschakelaar de rust op de VAN bus terug keerde. Een nadere inspectie van de schakelaar bracht de oorzaak van de storing aan het licht. Een heel klein scroefje zat klem tussen de schakelaar voor het rechter achterraam. Hierdoor bleef deze schakelaar het signaal " raam sluiten"  naar de deurmodule sturen met als gevolg dat de VAN bus niet in rust ging. Een kleine oorzaak met grote gevolgen dus! 

Hier de boosdoener die zorgt voor het verhoogd ruststroom verbruik in de Peugeot 307

Hier de boosdoener die zorgt voor het verhoogd ruststroom verbruik in de Peugeot 307

Nadat we alles weer hadden aangesloten en terug gemonteerd voerden we een nieuwe controle meting uit. De ruststroom valt nu ruim binnen de toelaatbare waarde van 30 mA.

Een ruststroom van 10 mA keuren wij weer goed

Een ruststroom van 10 mA keuren wij weer goed

Contact

Vragen over Peugeot onderhoud, reparatie of diagnose? Onze gepassioneerde vakidioten beantwoorden ze graag. Wij zijn bereikbaar via T 0416-691396 of via het online afspraak formulier op deze website. 

Comment