Ford Courier achteruitrij-camera retrofit

Comment

Ford Courier achteruitrij-camera retrofit

Retrofit van achteruitrij-camera op de nieuwe Ford Courier

Heeft u een Ford Courier en wilt u deze uitrusten met een achteruitrij-camera? Neem dan contact op met onze specialisten. Wij monteren een originele camera waardoor ook de actieve rijlijnen en de zoom-functie werken zoals het hoort.

Contact

Naam *
Naam

Comment

Audi A7 houdt het niet meer droog

Comment

Audi A7 houdt het niet meer droog

Hulp en advies is het begin van een goede reparatie

De meeste van onze blog avonturen gaan over lastige storingen en ingewikkelde diagnoses.  Bij deze is dat niet het geval. De eigenaar van een Audi A7 belde ons om advies te vragen. Tijdens het starten was een grote verzameling aan controlelampjes en waarschuwingstonen aanwezig en daarbij het meest vervelende, een weigerende auto. Ons advies luidde dan ook dat de auto naar Wijk en Aalburg moest komen. Helaas was de pechdienst het hier niet mee eens, omdat we aan  de andere kant van Nederland zitten. Een paar dagen later kregen we opnieuw telefoon van de eigenaar. De auto stond inmiddels bij de Audi dealer, hier was ondertussen diagnose gesteld aan de auto. De uitslag kwam neer op een aantal serieuze problemen met daarbij een astronomisch hoge offerte. De vraag van de klant: Of wij een offerte konden maken? Natuurlijk, maar dan willen we de auto wel in onze werkplaats hebben. Binnen het bedrijf hebben we een gezegde: Vertrouwen is goed, maar controle is beter. Wij gaan liever niet uit van andermans diagnoses/constateringen.

Op Transport naar Wijk en Aalburg

Onze chauffeur heeft de auto bij de dealer opgehaald. De luchtvering was door het lange stilstaan helemaal leeggelopen. Daarmee was het nog een hele klus om de auto goed te kunnen laden en lossen. Met onze diagnose apparatuur hebben we de luchtvering handmatig weer opgepompt, wat de klus vele malen makkelijker maakte. Na aankomst in onze werkplaats zijn we meteen aan de slag gegaan. We hebben een voertuigscan uitgevoerd. Het resultaat? Een voertuig met ontzettend veel foutcodes en een niet communicerende versnellingsbak. In dit geval bleek de diagnose van de dealer juist te zijn. Het koelwater regelventiel van de versnellingsbakoliekoeler lekt. Het gevolg hiervan is dat de complete kabelboom vol zit met koelwater. De stekker op de mechatronica van de versnellingsbak heeft kortsluiting gemaakt.

De stekker van de beschadigde versnellingsbakelektronica

We hebben de mechatronica gedemonteerd uit de versnellingsbak en beide componenten gronding geïnspecteerd. Ook de elektronica van de versnellingsbakregeleenheid hebben we nagekeken. We trokken de conclusie dat er geen verdere componenten behalve de stekkers beschadigd waren. Besloten werd om de stekker op de versnellingsbakelektronica te vervangen. Dit bespaart een heleboel onnodige kosten!

Na het vervangen van het koelwaterregelventiel en het herstellen van de bekabeling hebben we de mechatronica compleet afgesteld en teruggeplaatst in de versnellingsbak. Na het vernieuwen van het filter en vullen met verse transmissie-olie mocht de Audi weer de weg op. We hebben ter controle een uitgebreide proefrit uitgevoerd, met als resultaat een heerlijk rijdende auto en een besparing van ruim € 1600,- ten opzichte van de dealer offerte!

Contact

U kunt met onze diagnose specialisten in contact komen via T 0416-691396, optie 1. Een email sturen kan natuurlijk ook. Vermeld altijd de gegevens van uw auto, zoals kenteken en identificatienummer.

Comment

Audi A6 zonder stuurbekrachtiging

Comment

Audi A6 zonder stuurbekrachtiging

Checksum error blokkeert de stuurbekrachtiging van een Audi A6

Via een verkoopveiling werd deze Audi A6 (4G) van 2012, met schade, gekocht door een handelaar. Omdat de schade aan de wielophanging goed herstelbaar leek werd een bieding op de Audi gedaan. Na de aankoop werd in de werkplaats de wielophanging hersteld. Echter bleek na herstel van de wielophanging dat de stuurbekrachtiging toch niet goed functioneerde. Beter gezegd die werkte in z'n geheel niet. Uitlezen gaf de volgende storingen weer:

  • 5258753 - Steering end stops not learned  U4E6650 F0 [137]
  • 6628353 - Internal Control Module Memory Check Sum Error   B2000 49 [137] - Internal electronic failure

Men raadpleegde de dealer en die kwam door het volgen van een testplan in ODIS (originele diagnose equipement) tot de conclusie dat het stuurhuis vervangen moest worden. Dan maar eens Google gebruiken dacht de handelaar. Zo kwamen ze op ons blog over de stuurkolomvergrendeling van een Audi A6. De handelaar besloot contact met ons op te nemen en zodoende kwamen wij in aanraking met deze Audi.

Een heel andere storing

Vaak denkt men bij het lezen van ons blogverhaal dat het over dezelfde storing gaat. In dit geval werd al snel duidelijk dat dit een heel ander probleem was. Tevens was dit type A6 (4G) veel jonger dan de A6's (4F) met het stuurkolomvergrendelingsprobleem. Toch kwam de Audi naar Wijk en Aalburg. Bij het naar binnen zetten was het probleem duidelijk aanwezig. Je moest met je volle gewicht aan het stuur hangen om de auto te kunnen manoeuvreren. Het rode stuurbekrachtigingscontrolelampje brandde samen met nog een kerstboom aan controle lampjes. Tijdens onze autoscan zagen we dat de meeste modules fouten hadden met betrekking tot functie-restricties door fouten in andere modules. In Jip en Janneke taal, de andere modules konden niet goed werken door een probleem in de stuurbekrachtiging. Onze klus was duidelijk. We moesten ervoor zorgen dat de stuurbekrachtiging weer ging werken. Ook wij beginnen dan met onze originele Audi ODIS testkast en volgen het door ODIS aangeboden testplan. Net als bij de Audi dealer kwam ODIS opnieuw met een eindconlusie dat het stuurhuis vervangen moest worden. We waren benieuwd wat zo'n stuurhuis nu eingelijk kost. Dat gingen we dus eerst opzoeken. 

Oeps, een slordige 2400 euro en daar komen dan nog de de- en montagekosten en coderen, parametriseren en uitlijnen bij. Dan gaan we richting de 3000 euro. Het was duidelijk dat we wat wisselgeld hadden om het één en ander te proberen. Want we gaan niet zomaar een reparatieadvies geven. We probeerden met ODIS de stuurbekrachtiging-electronica J500 te updaten. Hier was geen functie voor. Okay dan doen we net alsof we het stuurhuis hebben vervangen.

Ook dit leverde niets op. Het was dus niet mogelijk om dit op te lossen via de originele manier, buiten dan een stuurhuis te vervangen. Een ieder die vaker onze blogverhalen leest weet dat wij vaak beyond dealer level gaan. Het was even stoeien, maar uiteindelijk is het ons toch gelukt. De gevreesde check-sum error foutcode is opgelost. Nu was het nog een kwestie van alles opnieuw inleren, kalibreren en parameteriseren. Ook deze horde werd genomen. Waardoor de eindaanslagen ook waren ingeleerd. 

Mocht u dus ook tegen dit probleem aanlopen. Dan kunt u contact met ons opnemen. Wij hebben hier een oplossing voor waarbij geen duur stuurhuis nodig is.

Contact

Bel met T 0416-691396 om direct één van onze specialisten te spreken. U kunt ons ook een email sturen

Comment