Peugeot Partner met draadboom chaos

Comment

Peugeot Partner met draadboom chaos

Onbetrouwbare partner

Normaal gesproken kun je vertrouwen op je Partner. Zoiets zal Peugeot destijds bedacht hebben met het verzinnen van de naam voor deze bedrijfsauto. De eigenaar van deze Partner B9 uit 2009 is het vertrouwen in de Peugeot echter volledig kwijt. Te pas en te onpas kan er geen gas gegeven meer worden. Na eerst bij  een aantal universele autobedrijven onder de loep genomen te zijn, komt de Peugeot bij een dealer terecht. Daar wordt al snel duidelijk dat de auto een verleden heeft. Er zijn meerdere herstelwerkzaamheden verricht aan de kabelboom op verschillende plaatsen. De foto hieronder geeft een indicatie van het uitgevoerde herstelwerk.

De auto was acht maanden geleden aangekocht en volgens zeggen was het een wonder dat het al die tijd goed was gegaan. Er werden door de dealer een aantal verbeteringen aangebracht in de vorige herstelwerkzaamheden, maar helaas stond de eigenaar na een paar honderd meter weer stil. De dealer gaf aan er geen heil in te zien en verwees hem naar het diagnose centrum van Wout Bouman. Die konden hem waarschijnlijk beter helpen. Er ontstonden steeds diverse CAN-bus storingen in de Partner en die kreeg men niet opgelost.

Bellen, mailen en plannen

De meeste mensen bellen ons om te vragen of we een idee hebben en of we het op kunnen lossen. Nu is het soms lastig hierop direct een antwoord te geven. Zeker in de waan van de dag als je met je gedachten al in een andere lastige storing zit. Wij vragen dan om ons een email te sturen met alle voor de storing belangrijke informatie. Sommige probleemeigenaren vinden dit maar lastig en doen dit dan ook niet. Let wel: hoe beter de klachtomschrijving des te beter wij uw storing kunnen oplossen. In het geval van de Peugeot ontvingen wij de volgende email:

 Ik heb vd week reeds contact met u gehad betreffende onze Peugeot Partner hdi 2009. Deze blijft continu in noodprogramma schieten waardoor de auto nog maar stapvoets rijdt. Display geeft dan aan: emmissiegassen storing of motormanagement storing.

De dealer heeft hem uitgelezen en het maakt niet uit waar ze hem uitlezen, of het nu ABS systeem is of de turbosensor hij geeft overal storing aan wat CAN-bus gerelateerd is. Volgens de dealer heeft de vorige eigenaar aan het CAN-bus systeem zitten rommelen en overal knijpverbindingen gemaakt wat eigenlijk niet mag ivm slechte data overdracht. Nu heeft de dealer reeds 5 verbindingen gesoldeerd en de turbosensor vervangen. Echter zonder resultaat. U meldde mij reeds dat ik de auto bij u kan brengen op afspraak maar mijn vraag aan u is of er een leenauto voorhanden is.

Daar ik naar mijn werk moet en mijn vrije dagen nodig heb voor de vakantie v/d kinderen is vrij nemen helaas geen optie. Ik zit in de SHV dus een auto huren is financieel ook niet mogelijk bovenop deze kosten. En helaas hebben wij geen familie meer of vrienden met een auto die wij kunnen lenen. Ik hoop dat u ons uit de brand kan helpen en het euvel kan vinden wat de dealer tot op heden nog niet gelukt is.

De tekst in de email gaf ons weinig handvatten en we konden dus niet anders als aangeven dat de auto naar onze diagnose werkplaats moest komen. Er werd een afspraak ingepland. Alleen op de die dag kwam er geen Partner. De Peugeot had er echt geen zin meer in. Normaal kon de eigenaar de auto opnieuw starten en dan kon die weer rijden. Dit was, net nu de auto stond ingepland, niet het geval. De auto wilde de volgende dag wel mee werken en zodoende kwam die bij ons aan. Later die dag hebben we een foutcode-scan gemaakt. Er stonden diverse CAN-bus foutcodes in. Een aantal hadden te maken met het niet communiceren van de audio unit. Dit was logisch, want er zat een aftermarket audio systeem in. De andere "CAN-bus" fouten hadden betrekking op de ABS unit. In de motor ecu stonden er meerdere. In totaal stonden er vier over problemen met de gaspedaalsensor.

Eén foutcode, die niet te wissen was, had te maken met de regelklep in het inlaatsysteem, waar we hierboven al een foto van zagen. De oplettende lezer merkt op dat ik CAN-bus fouten tussen aanhalingstekens had gezet. Ik zal dit nader verklaren. Als de motor-ecu geen juiste informatie aan de abs unit verstuurd, zal de ABS unit aangeven dat hij ongeldige data heeft ontvangen via de CAN-bus van de motor-ecu. Dit geeft NIET aan dat er een CAN-bus storing is, maar geeft alleen aan dat er informatie mist of onvolledig is op de CAN-bus. Als er een probleem is met één van de ABS snelheidssensoren. Dan kan ABS het snelheidssignaal soms niet juist berekenen. Hierdoor wordt er dus geen snelheidssignaal op de CAN-bus gezet. Verschillende ecu's zullen dus aangeven dat de informatie via CAN-bus van de ABS niet juist is. In ons geval kon de motor-ecu geen juiste koppelvraag berekenen, doordat er een probleem was met het gaspedaal. Hierdoor gaf de ABS dus aan dat er geen juiste informatie via de CAN-bus was gekomen vanaf de motor ecu. 

We wisten wat ons te doen stond. De basis-diagnose was begonnen en we besloten eerst maar eens die harde foutcode op de regelklep in de inlaat te onderzoeken. Dit was snel duidelijk. In plaats van 12 Volt stond hier maar 3,8 Volt op. Er werd een bypass gemaakt en de klep werkte weer zoals het moest. Later zouden we met de klant overleggen hoe dit verder aan te pakken.

Gaspedaal, bedrading of ecu?

Nu gingen we ons concentreren op het gaspedaal. Hier stonden vier foutcodes op. De P112X codes slaan op een probleem in vergelijking tussen gaspedaalsensor 1 en 2. Ook stond er nog een foutcode op de kick-down schakelaar in gaspedaal.

Knipsel.PNG

 

In het originele schema konden we zien dat de schakelaar de volgende aansluitingen heeft. Eén centrale voeding, twee signaaldraden, één massa en één schakelaar als kick-down. Het vreemde was wel dat de aansluitingen op het gaspedaal in het schema verkeerd waren genummerd. In het schema van Tolerance-data was dit correct, alleen stond de kick-down daar niet in getekend. Met een beetje logisch nadenken konden we onze vierkanaals labscoop toch aansluiten. 

Test opzet van de meting

In onze meting konden we zien dat de potmeter signalen beide oplopen bij gas geven. De ene is echter de helft van de andere. Het kick-donw signaal gaat van 5V naar beneden bij vol intrappen. Door deze meting werd onze gedachte bevestigd dat de voeding op het gaspedaal moet weg vallen. We hadden immers ook een foutcode op het kick-down signaal. Hieronder is te zien dat inderdaad na één van de vele startpogingen de 5 Volt voeding weg valt.

Voeding op gaspedaal valt weg

Nu was het tijd om het kick-down signaal te verwisselen voor de 5 Volt voeding gemeten op de ecu uitgang. Zo konden we uitsluiten of er een kabelbreuk was of dat de 5V al weg viel in de motor-ecu.

 Voeding is al weg bij de ecu

Voeding is al weg bij de ecu

Te zien is dat de 5 Volt al weg is bij de motor-ecu. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Namelijk een sluiting in het 5V circuit door bedrading of in één van de aangesloten sensoren. Het kan echter ook een defecte ecu zijn. Om dit uit te sluiten offerden we een meetkanaal met de signaalspanning van de gasklep op. Hiervoor in de plaats kozen we de 5 Volt uitgang van de map sensor. Hier was immers geen foutcode op, dus was de vraag of die wel aanwezig bleef. In de meting kunnen we zien dat deze ook weg valt.

Ook op de andere 5V uitgang van de motor-ecu valt spanning weg

Hmmmm, dat is vreemd. Die valt ook weg. En geen foutcode tot gevolg. We hebben steeds alleen maar foutcodes op gaspedaal. waarschijnlijk is de storing te kort om een foutcode voor de map sensor te zetten. We laten ons niet zo maar uit het veld slaan. De raildruksensor heeft immers ook een 5V voeding. Dit signaal wordt zeer nauwkeurig door de ecu gemonitoord. Dus sloten we daar onze meting op aan.

Zoals verwacht valt die voeding niet weg. In de ecu zitten inwendig meerdere sensoren aan elkaar. Ze delen een gezamenlijke voedingsbron. Meestal zijn er meerdere voedingsbronnen in de ecu. Dat konden we hier mooi zien. De voedingsbron waar de map-sensor en het gaspedaal op aangesloten zitten valt weg. De voedingsbron waar de raildruksensor op zit valt niet weg. Nu zou nog steeds het probleem in de bedrading of een aangesloten sensor kunnen zitten. Als dit het geval zou zijn en we maken een bypass tussen de twee voedingsbronnen, dan zou het andere circuit ook uitvallen. In dit geval was ons idee dat de motor misschien wel zou uitvallen. Dit door het ontbreken van het raildruksignaal. De twee meetkanalen (geel en blauw) werden met elkaar verbonden.

knipsel.jpg

En het proberen ging weer verder. De auto werd voor gedurende drie dagen meerdere keren per dag gestart. De storing kwam niet meer terug. Onze conclusie is dus dat de ecu defect is. Dat is een zeer duur onderdeel en we hadden al gelezen dat de eigenaar in de SHV zat. De goedkoopste oplossing in dit geval is om een draad te trekken tussen de twee voedingsbronnen. Als de voedingsbron van het ene circuit dan even weg valt. Dan wordt dit opgevangen door het andere circuit. De klant was erg blij met deze creatieve oplossing. Bij ophalen gaf de klant nog wel aan dat hij wel wat tijd nodig heeft om het vertrouwen in zijn partner terug te krijgen. De Partner krijgt dus een tweede kans!

Contact

Onze diagnose specialisten kunt u bereiken via T 0416-691396. U kunt ons ook een email sturen. Vermeld altijd kenteken en of identificatienummer van uw auto. Een goede omschrijving van de storing of een duidelijke vraag aan ons team stuurt u via deze pagina.

Comment

Volkswagen Up! cruise-control

Comment

Volkswagen Up! cruise-control

Volkswagen Up! 2013 originele cruise-control

Een van de mails afgelopen week betrof een Volkswagen Up! De auto had als bouwjaar 2013. De vraag luidde of we ook op deze versie originele cruise-control konden monteren. We hebben al eerder een Volkswagen-Up cruise-control retrofit gedaan. We weten dat dit een flinke klus is. VW levert namelijk geen originele achteraf inbouwset. We moeten dus zelf de bedrading maken om deze comfortabele functie werkend te krijgen.

De eigenaar van de Up! was sceptisch, omdat een ander bedrijf reeds een poging had gedaan voor de cruise-control retrofit in zijn auto. Dit was in een teleurstelling uitgedraaid. We spraken af dat de Up! eigenaar een keer onze diagnose werkplaats zou bezoeken. Zodat wij vast in de coderingen van de diverse regeleenheden konden kijken. Zo gezegd en zo gedaan. Nu wisten nu 100% zeker dat het ons wel ging lukken. En dat voor een afgesproken vast bedrag. No cure no pay! Dit bedrag is beduidend hoger dan hetgeen dat staat voor "even een schakelaar vervangen en coderen". Dat gaat bij de Volkswagen Up!, Seat MII en Skoda Citygo niet op. We moeten hier bedrading naar diverse modules maken en professioneel aansluiten. Dan heeft de autofabrikant ook het slimme idee gehad om de regeleenheden met breekbouten in het voertuig te bevestigen. Dit maakt deze klus niet makkelijker.

Afspraak is afspraak

De auto kwam naar onze werkplaats. De schakelaar hadden we reeds besteld. Na de- en montage van de schakelaar kwamen we tot de conclusie dat deze Up! een hele andere bedradingspin-out heeft dan de eerdere Up!'s die we gezien hadden.   

Dat was dus een tegenvaller. Onze documentatie met beschrijving van de vorige keer was nu niet bruikbaar. In onze diagnose werkplaats beschikken we over de originele werkplaats documentatie. Zodoende pakten we de originele schema's erbij en werd onze bestaande documentatie uitgebreid met deze nieuwe informatie. Aan de hand van deze handleiding maakten we de bedrading in orde. Dit werd professioneel bij de originele bedrading in de auto ingebouwd. Hierna was het nog een kwestie van coderen en proefrijden.

Kijk het lampje eens mooi branden

Leerschool

Het was weer een leerschool, maar ook deze Up! is dus aan ons uitgebreide gamma van cruise-control retrofits toegevoegd. Ondanks de tegenvaller dat we alles opnieuw moesten uitzoeken hebben we ons gehouden aan de prijsopgave. Dus geen onverwachte verassingen voor de eigenaar!

Wanneer de Volkswagen Up is uitgerust met een start-stop systeem is cruise-control inbouw mogelijk. Heeft de auto geen start-stop systeem. Dan moeten we naar alle waarschijnlijkheid de zogenaamde boordnet regeleenheid vervangen.

Naam *
Naam

Comment

Ford Fiesta Mk8 (2017-) cruise control retrofit

Comment

Ford Fiesta Mk8 (2017-) cruise control retrofit

Ford Fiesta MK8 cruise control inbouwen

€ 429,00

All in prijs

U mist een originele cruise control in uw Ford Fiesta Mk8 (vanaf 2017)? In onze werkplaats monteren we die achteraf met uitsluitend originele Ford onderdelen. We passen de codering van de elektronica in uw Fiesta Mk8 aan. De cruise control werkt exact hetzelfde als een fabrieksorigineel systeem.

Na onze retrofit zal de geactiveerde cruise-control te herkennen zijn middels een indicatie in het instrumentenpaneel. De originele schakelaar komt ook op de originele plaats links in het stuurwiel.

CONTACT

U kunt snel in contact komen met ons via T 0416-691396. Ook kunt u ons een email sturen. Vermeld het kenteken van uw auto in het bericht. Wij kunnen dan snel de juiste voertuiggegevens achterhalen en u dan beter van dienst zijn. 

Naam *
Naam

Comment

Ford Courier achteruitrij-camera retrofit

Comment

Ford Courier achteruitrij-camera retrofit

Retrofit van achteruitrij-camera op de nieuwe Ford Courier

Heeft u een Ford Courier en wilt u deze uitrusten met een achteruitrij-camera? Neem dan contact op met onze specialisten. Wij monteren een originele camera waardoor ook de actieve rijlijnen en de zoom-functie werken zoals het hoort.

Contact

Naam *
Naam

Comment

Audi A7 houdt het niet meer droog

Comment

Audi A7 houdt het niet meer droog

Hulp en advies is het begin van een goede reparatie

De meeste van onze blog avonturen gaan over lastige storingen en ingewikkelde diagnoses.  Bij deze is dat niet het geval. De eigenaar van een Audi A7 belde ons om advies te vragen. Tijdens het starten was een grote verzameling aan controlelampjes en waarschuwingstonen aanwezig en daarbij het meest vervelende, een weigerende auto. Ons advies luidde dan ook dat de auto naar Wijk en Aalburg moest komen. Helaas was de pechdienst het hier niet mee eens, omdat we aan  de andere kant van Nederland zitten. Een paar dagen later kregen we opnieuw telefoon van de eigenaar. De auto stond inmiddels bij de Audi dealer, hier was ondertussen diagnose gesteld aan de auto. De uitslag kwam neer op een aantal serieuze problemen met daarbij een astronomisch hoge offerte. De vraag van de klant: Of wij een offerte konden maken? Natuurlijk, maar dan willen we de auto wel in onze werkplaats hebben. Binnen het bedrijf hebben we een gezegde: Vertrouwen is goed, maar controle is beter. Wij gaan liever niet uit van andermans diagnoses/constateringen.

Op Transport naar Wijk en Aalburg

Onze chauffeur heeft de auto bij de dealer opgehaald. De luchtvering was door het lange stilstaan helemaal leeggelopen. Daarmee was het nog een hele klus om de auto goed te kunnen laden en lossen. Met onze diagnose apparatuur hebben we de luchtvering handmatig weer opgepompt, wat de klus vele malen makkelijker maakte. Na aankomst in onze werkplaats zijn we meteen aan de slag gegaan. We hebben een voertuigscan uitgevoerd. Het resultaat? Een voertuig met ontzettend veel foutcodes en een niet communicerende versnellingsbak. In dit geval bleek de diagnose van de dealer juist te zijn. Het koelwater regelventiel van de versnellingsbakoliekoeler lekt. Het gevolg hiervan is dat de complete kabelboom vol zit met koelwater. De stekker op de mechatronica van de versnellingsbak heeft kortsluiting gemaakt.

De stekker van de beschadigde versnellingsbakelektronica

We hebben de mechatronica gedemonteerd uit de versnellingsbak en beide componenten gronding geïnspecteerd. Ook de elektronica van de versnellingsbakregeleenheid hebben we nagekeken. We trokken de conclusie dat er geen verdere componenten behalve de stekkers beschadigd waren. Besloten werd om de stekker op de versnellingsbakelektronica te vervangen. Dit bespaart een heleboel onnodige kosten!

Na het vervangen van het koelwaterregelventiel en het herstellen van de bekabeling hebben we de mechatronica compleet afgesteld en teruggeplaatst in de versnellingsbak. Na het vernieuwen van het filter en vullen met verse transmissie-olie mocht de Audi weer de weg op. We hebben ter controle een uitgebreide proefrit uitgevoerd, met als resultaat een heerlijk rijdende auto en een besparing van ruim € 1600,- ten opzichte van de dealer offerte!

Contact

U kunt met onze diagnose specialisten in contact komen via T 0416-691396, optie 1. Een email sturen kan natuurlijk ook. Vermeld altijd de gegevens van uw auto, zoals kenteken en identificatienummer.

Comment