OBD examen doen op een Fiat Ducato

12 Comments

OBD examen doen op een Fiat Ducato

Fiat Ducato met slechts één sleutel

Slechts één sleutel hebben bij een auto is nooit fijn. Dat vond ook de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken. Zij hadden voor hun Fiat Ducato uit de regio Oss maar één sleutel beschikbaar. Het behoeft hier geen uitleg hoe onhandig het is als die ene sleutel kwijt raakt. 

De coördinator van de Voedselbank zette dus één en ander in het werk om een tweede sleutel bij de Fiat Ducato te verkrijgen. De sleutel werd via het autobedrijf, dat normaliter het onderhoud van de auto verzorgt, besteld. Deze planden een bezoek aan de Fiat dealer voor de programmering van de nieuwe sleutel. Normaal een routine klus, die ruim binnen een half uur afgerond moet kunnen zijn. Toch liep het hier even anders. 

Wat is er gebeurt?

Zo'n bestelauto van de Voedselbank is niet zomaar iedere dag beschikbaar voor een garagebezoek. Immers de auto is hard nodig. Eenmaal met de Fiat Ducato bij de Fiat dealer aan gekomen die de programmering voor z'n rekening zou nemen, bleek het klusje minder eenvoudig als gedacht. Het was niet mogelijk om met het Fiat diagnose-apparaat te communiceren met de Body Control Module. Best vreemd, want we hadden hier met een verder probleemloze Ducato te maken. Vermoedelijk zou de Body Control Module defect zijn. Een nieuwe zou, inclusief montage en programmering, al gauw een slordige EUR 2500 gaan kosten volgens de dealer. Voor de zekerheid informeerden de mensen van de Voedselbank nog bij een tweede Fiat dealer en zelfs een Iveco dealer. Ook hier kwam men gek genoeg tot dezelfde conclusie. Geen communicatie met de Body Control Module. Vervanging zou zo'n EUR 2500 kosten. 

Bij de Voedselbank was men hier uiteraard niet gelukkig mee. Wij ontvingen de volgende email:

Op de site van Auto & Motortechniek kwam ik een artikel tegen over autobedrijf Wout Bouman waar u werkzaam bent als diagnosetechnicus en zich gespecialiseerd heeft in elektrische storingen, misschien kunt u ons probleem met onze Fiat Ducato bus oplossen.

Wij (Voedselbank Oss) hebben een Fiat Ducato bus van 2011 nu heeft deze bus maar een sleutel om te starten en werd er een tweede sleutel bijbesteld. Nu komt het probleem de sleutel is door de Fiat dealer en de Iveco dealer niet in te leren omdat beide niet
in het computer systeem van de auto kunnen, daarna contact opgenomen met de importeur Fiat Nederland en ook deze kan niet in het computer systeem wel zijn de fout code’s normaal uit te lezen en alles werkt zoals het hoort te werken.
Deze adviseerde om de complete computer te vervangen á € 2.500,00. We hebben al voor € 300,00 aan de bus versleuteld en de sleutel is nog niet ingeleerd, hebt u een passende oplossing voor ons sleutel probleem.
— Emailbericht

De nieuwe autosleutel werd in onze werkplaats probleemloos ingeleerd. Met de Ducato was niets aan de hand. De klus nam niet meer dan 20 minuten in beslag inclusief het achterhalen van de elektronische code, die nodig is voor de sleutelprogrammering. 

Toetsvraag

Hieronder ziet u twee mogelijke aansluitschema's van de OBD stekker van de Fiat Ducato. De auto is van 2011. De afbeeldingen zijn uit te vergroten door erop te klikken. Verklaar waarom de dealers geen communicatie konden opbouwen met de Body Control Module. U kunt in de " Comments" uw antwoord achterlaten.

Aansluitschema OBD stekker Fiat Ducato vanaf 2006 tot 2011

Aansluitschema OBD stekker Fiat Ducato vanaf 2011

Hoe zit het nu?

Hierboven staan dus de twee OBD schema's weergegeven. In het linker zien we dat de OBD stekker in een module getekend staat. Denkt u even aan hoe deze in dit model Ducato gemonteerd zit, namelijk in de Body Control Module. Communicatie tussen het diagnose-apparaat en de Body Control Module loopt via pin 6 en 14. Het gebruikte protocol is een CAN variant die een baudrate heeft van 50 kbits.

In het rechter plaatje is de OBD stekker los getekend. We zien hier ook weer twee CAN bussen in het voertuig. Namelijk op pin 6 en 14 een High-speed CAN (500 kbits) en op pin 1 en 9 een Low-speed CAN (50 kbits).

Voor communicatie met de Body Control Module van Ducato's na 2011 wordt de Low-speed bus op 50 kbits gebruikt. Zie ook het schema hieronder.

bcm_2011.PNG

Fiat Ducato

2011 >

De Ducato die bij ons binnen stond (van bouwjaar 2011) wilde met de instellingen van een 2011 variant echter niet communiceren. We pasten de instellingenin onze tools aan voor een oudere Ducato, dus pin 6 en 14 en een CAN protocol met een baudrate van 50 kbits, en ja hoor nu was er wel communicatie mogelijk.

Contact

Heeft u ook een storing ana uw auto? Neem dan contact op met onze technisch specialisten via T 0416-691396. U kunt ons ook een email sturen. Vermeld altijd duidelijk de gegevens van uw auto.

12 Comments

VW Polo zou een nieuwe identiteit nodig hebben

Comment

VW Polo zou een nieuwe identiteit nodig hebben

VW Importeur Pon blijft strooien met nieuwe identiteiten, ook bij deze Polo weer

De VW Polo (9N) uit dit blog verhaal is er één uit bouwjaar 2007. De deskundigen onder ons weten dan direct dat deze Polo is uitgerust met een Wegfahrsperre III systeem en dus geen zogenaamde FAZIT startblokkering heeft. Bij een FAZIT startblokkering staat de startblokkeringsgerelateerde data opgeslagen op een Volkswagen server in Duitsland. Bij een Wegfahrsperre III systeem is dat echter nog niet het geval. Hierdoor is het mogelijk om met bijvoorbeeld een diagnosetool als VCDS een motorregelapperaat of instrumentenpaneel te vervangen. ODIS bevat speciale testplannen die de monteur ondersteunen bij werkzaamheden aan de wegrijblokkering en bij diagnose van wegrijblokkeringsproblemen.

Dat het dan toch nog vreselijk mis kan gaan bewijst dit blogverhaal. Wat was er precies gebeurd? De motor van de Polo wilde van het één op andere moment niet meer aanslaan. Beter gezegd: aanslaan en na twee seconden weer afslaan met een knippert immobilizer-lampje als gevolg. Dit betekent dat de startblokkering niet vrijgegeven wordt. De Polo werd afgesleept en kwam in de werkplaats van een VW dealer terecht. Na diagnose daar met behulp van ODIS werd de conclusie getrokken dat het instrumentenpaneel defect zou zijn. Voor de zekerheid had de monteur van de Volkswagen dealernieuwe draden getrokken vanaf de leesspoel naar het instrumentenpaneel. Dit bood echter geen soelaas.

Originele bedrading vervangen voor nieuwe

Originele bedrading vervangen voor nieuwe

DISS melding

De Polo eigenaar ging akkoord met het vervangen van het instrumentenpaneel door de dealer. De klok werd besteld en na binnenkomst gemonteerd. De monteur doorliep het ODIS testplan, echter het matchen met de motor-ecu wilde niet lukken. Vervolgens is een donorset, zonder sleutels geregeld en gemonteerd. Ook bij de donorset liep de dealermonteur weer stuk op de programmering. Veel uren verder werd een DISS melding gemaakt naar de helpdesk van de importeur PON. Die kwam met een antwoord wat wij al zo vaak hebben gehoord (en verworpen). Plaats een nieuw identiteit in het voertuig. De uiteindelijke factuur zou 4500 euro worden. Dit schoot de Polo eigenaar uiteraard in het verkeerde keelgat. Zodoende ging die zelf op zoek naar een bedrijf dat zich niet zo snel gewonnen geeft. Een nieuw identiteit monteren is namelijk de makkelijkste en tevens duurste oplossing voor als je het niet meer weet. Gewoon alles vervangen, dan zit het defecte component er vast wel tussen.

Wat gaat dat kosten?

Dat is de vraag die we altijd gesteld krijgen. Een zeer logische vraag, waar we soms vooraf een antwoord op kunnen geven. Alleen niet altijd. Zo ook bij deze VW Polo. We weten namelijk niet in welke staat het voertuig nog is, na alle verwissel activiteiten. Wel gaven we aan dat het ons al heel stug leek dat we boven de 1000 euro zouden komen. Dit gaf de Polo eigenaar voldoende vertrouwen ons in de arm te nemen voor de verdere diagnose van z'n auto. Die moesten we dus op gaan halen bij de dealer. Vooraf nemen we in zo'n geval altijd contact op het autobedrijf waar de auto opgehaald moet worden. Hetgeen u als lezer tot nu toe in deze blog heeft gelezen, zijn de opgetekende woorden van de chefwerkplaats van de dealer. We vroegen de dealer om het oude instrumentenpaneel voor de zekerheid in de Polo te leggen. Aan de eigenaar vroegen we om alle sleutels bij de dealer af te geven voordat de auto onze kant op zou komen.

In ons diagnose team is veel kennis van startblokkeringssystemen. We hebben al veel diagnose klussen uitgevoerd en daarmee een goed doordacht stappenplan. De eerste stap is altijd de huidige staat van de startblokkeringscomponenten in kaart brengen. We bekijken login codes, immobilizer data en voertuiggegevens opgeslagen in alle aanwezige componenten. Op die manier kunnen we een beeld krijgen van de zogenaamde levensstatus van de wegrijblokkering. Ook kunnen we dan een beeld vormen van hetgeen is uitgevoerd door onze voorgangers.

Zo zagen we dat de nieuwe en de oude klok andere login gegevens hadden. De nieuwe klok had ook nog geen chassisnummer opgeslagen.

Hier zien we de immobilizer data in de oude klok

Hier zien we de immobilizer data in de oude klok

Hierboven zien we een login van 8326 en het VIN nummer staat in de regels daarnaast

Immobilizer data van de nieuwe klok

Immobilizer data van de nieuwe klok

Hierin zien we een login van 1044 en geen VIN nummer aan de linkerzijde. Het was nu noodzaak de login te achterhalen van de motor-ecu. Helaas is dit bij deze Simos systemen niet mogelijk via OBD. We hebben dit dus op een andere manier gedaan. Ook hier kregen we de login 8326 uit.

Uiteindelijk hebben we de oude tellerklok weer met de motor ecu gekoppeld en sloeg de motor nog niet aan. Nu waren we terug bij af. De auto was nu in de staat zoals de eigenaar hem aantrof na het doen van de boodschappen. Onze diagnose kon nu beginnen! Deze was snel klaar. De sleutel die de klant op het storingsmoment bij zich had was defect. De transponder in de sleutel werkte niet meer. Dit is eenvoudig te herkennen door het op de juiste manier interpreteren van de meetwaardenblokken. Hierin zagen we ook direct dat geen enkele sleutel bij de auto was aangeleerd. Doordat wij om beide sleutels hadden gevraagd, konden we een test doen met de tweede sleutel. Na het inleren van die sleutel sloeg de motor aan en niet meer af.

De motor loopt weer

De motor loopt weer

Conclusie

De conclusie van deze storingsdiagnose is dat er eigenlijk alleen maar een defecte sleutel was. Door een niet correcte diagnose is het alleen helemaal fout gelopen. Met als hoogtepunt de oplossing van importeur Pon: een nieuwe identiteit voor het voertuig.

We hebben inmiddels al vaak bij Pon aangegeven verder te denken dan deze voor de klant peperdure, maar voor de monteur makkelijke oplossing. We zijn alleen bang dat dit niet de laatste zal zijn die we gaan zien. De factuur is nog een flink stuk onder de 1000 euro gebleven en dat is inclusief de transportkosten. De dealer hebben we ingelicht en een duidelijke uitleg gegeven. Die was blij met het resultaat, ook al kwamen hun daar niet goed uit. Voor de volgende keer weten zij ons in ieder geval wel te vinden. De nieuwe tellerklok was niet nodig, daar zullen de Polo eigenaar en de dealer samen vast wel gaan uitkomen.

Contact

U kunt onze specialisten bereiken via T 0416-691396. U kunt ons ook via email een bericht sturen. Vermeld altijd de gegevens van uw auto, zoals kenteken en identificatienummer (VIN) in uw bericht.

Comment

Volkswagen New Beetle Cabrio problemen

Comment

Volkswagen New Beetle Cabrio problemen

Een nieuwe uitdaging voor de cabrio-specialisten

Cabrio's, we vinden ze geweldig. Niks leuker dan met open dak rijden op zomerse dagen. En niet te vergeten de technische uitdaging die het ons als specialisten biedt. De complexiteit verschilt enorm per merk en model. Vroeger waren cabrio's niet veel meer dan met de hand wegklapbare constructies van doek. Nu zien we modellen met metalen daken die via verschillende vouw- en schuifconstructies onzichtbaar in de kofferbak passen.  Inmiddels staan we bekend als dé specialisten voor de Audi A4 cabrio en de Volkswagen Eos. Achter de schermen zitten we niet stil. We weten dat de Volkswagen New Beetle Cabrio ook nog wel eens een probleem gevalletje wil zijn. Daarom hebben we ons dit systeem ook eigen gemaakt zodat we snel en vakkundig diagnose kunnen stellen. 

Hulp gevraagd vanuit het zonnige zuiden

Via e-mail werden we benaderd door een meneer uit Zuid-Limburg. De lokale Volkswagen specialist kon de oplossing niet vinden voor het weigerende dak van de Beetle. Van ons werd de garantie gevraagd dat wij het dak konden repareren. De eigenaar kende de complexiteit van het systeem en was bang dat wij als specialisten het probleem ook niet zouden kunnen oplossen. Na het laten zien van praktijkvoorbeelden die wij met cabrio's meemaken konden we de eigenaar overtuigen de Beetle naar Wijk en Aalburg te brengen. De auto werd afgeleverd bij het Diagnose Centrum in Wijk en Aalburg. 

Analyse van data

Zoals bij iedere storing maken wij bij binnenkomst een complete scan van het voertuig voordat we aan de slag gaan. Hierdoor blijft relevante informatie in de computer opgeslagen. Bij deze auto was er een storing opgeslagen op de cabriokap vergrendelingsmotor die aan de rechterzijde gemonteerd zit. Deze elektromotor zet het dak vast op de carrosserie wanneer het dak geopend is. Zo wordt er voorkomen dat het dak los waait van de auto wanneer deze aan het rijden is. Tijdens het bedienen van het dak controleren we de werking van alle schakelaars en sensoren. Op het moment van storing kunnen we het component aanwijzen dat niet doet wat de constructeur ooit bedacht heeft. Wanneer het dak is aangetrokken door de stelmotor gaat er een bevestigingssignaal naar de regeleenheid.  Bij onze Beetle kwam dat signaal niet aan. Maar wat gaat er dan precies mis? Werkt de stelmotor niet, de schakelaar voor het bevestigingssignaal of gaat het mechanisch mis? Om bij het onderdeel te kunnen komen moet de achterbank en de zij-bekleding worden uitgebouwd.  Bij nadere inspectie blijkt de stelmotor wel te draaien, maar niets aan te drijven. Het gevolg hiervan is dat het dak niet vergrendeld wordt en dat het bevestigingssignaal nooit wordt uitgezonden. 

De oorzaak: Een gebroken tandwiel in de stelmotor.

De oorzaak: Een gebroken tandwiel in de stelmotor.

De New Beetle Cabriolet kent nog wel meer zwakke punten, zo kunnen er nog wel eens problemen met de ramen en de sluitherkenning van de kap ontstaan.  Een onjuiste diagnose kan hierbij leiden tot ontzettend hoge kosten. 

De reparatie en het resultaat

Bij het plaatsen van de nieuwe stelmotor is het van groot belang dat deze correct wordt afgesteld. Wanneer dit verzuimd wordt, kan dat leiden tot beschadiging van het nieuwe onderdeel of van het cabriodak. 

Contact

Naam *
Naam
Type hier het identificatienummer van uw auto. U vindt dit op de kentekencard.

Comment