Motor (AXD) slaat heel moeizaam aan

De VW Transporter T5 die in deze blog de hoofdrol speelt had al menig bedrijf flinke kopzorgen bezorgd. De hoofdpijn werd veroorzaakt door het slecht aanslaan van de motor. Om de motor te laten aanslaan moest er langdurig gestart worden en vaak waren meerdere startpogingen noodzakelijk. De T5 was uitgerust met de 2.5 TDI motor met motorcode AXD. 

Wij beginnen onze basisdiagnose altijd met het in kaart brengen van de storing van de klant. We willen dan ook zo veel mogelijk te weten komen over de aard van de storing en hoe deze zich bijvoorbeeld heeft geopenbaard. In dit geval was de VW Transporter aangekocht met het probleem. Ten tijde van aflevering stond de T5 met draaiende motor klaar bij het autobedrijf. De trotse nieuwe eigenaar sloeg daar geen acht op, maar merkte bij de eerste tankstop onderweg naar huis dat de motor slecht aansloeg. 

Eenmaal terug thuis bleek het probleem hardnekkig te zijn. In de dagen daarna bleef de motor slecht aanslaan. De VW Transporter werd aangeboden bij het lokale garagebedrijf. Hier werd een foutcode in het motormanagement geconstateerd die duidde op een probleem met de nokkenassensor. De bedrading van het motorregelapparaat naar de nokkenassensor werd grondig geïnspecteerd. Die was in orde. De nokkenassensor werd vernieuwd. Helaas zonder het gewenste resultaat. De motor sloeg nog steeds slecht aan.  

Daarop besloot men de distributietiming te controleren. De distributie van de AXD motor is een ingewikkeld staaltje techniek. De krukas drijft via diverse tandwielen de nokkenas aan. Afstelling van deze distributie is een nauwkeurige klus waar bovendien speciaal gereedschap voor noodzakelijk is.

De distributietiming van de AXD motor vereist speciaal gereedschap. Dit is een tandwiel aangedreven motor waarbij de afstelling nauwkeurig uitgevoerd dient te worden.

De distributietiming van de AXD motor vereist speciaal gereedschap. Dit is een tandwiel aangedreven motor waarbij de afstelling nauwkeurig uitgevoerd dient te worden.

Zoals gezegd is het een flinke klus. De timing werd gecontroleerd en in orde bevonden door het garagebedrijf. Vreemd genoeg bleef het probleem even hardnekkig aanwezig.

Volkswagen specialist

In overleg met de eigenaar besloot het garagebedrijf de Transporter bij een Volkswagen specialist te brengen. Die stelde vast dat er met het signaal van de nokkenassensor niets aan de hand was. Zou ook niet moeten kunnen. De sensor was immers een nieuwe en de bedrading tot aan het motorregelapparaat was gecontroleerd en in orde bevonden. Ook de timing was met het benodigde speciale gereedschap gechecked. De klacht moest dus door het motorregelapparaat veroorzaakt worden. 

Een donor motorregelapparaat moest er komen. Het motormanagement is altijd onderdeel van de wegrijblokkering. Wanneer het motorregelapparaat vervangen wordt, dan dient dus altijd de wegrijblokkering aangepast te worden. Bij Volkswagen gaat dat via een online systeem waarbij het diagnose apparaat verbinding maakt met een beveiligde database van de fabriek. Soms komt het echter voor dat het fabriekssysteem het niet toelaat om tweedehandse, donor, componenten in een voertuig te monteren. Dat was ook het geval bij de Transporter. Het lukte niet om de donor motor-ecu op de wegrijblokkering aan te leren. 

Bellen met Wout Bouman

Dat was het moment waarop wij gebeld werden. "Kunnen jullie toevallig een donor motor-ecu inleren op de startblokkering van een Volkswagen Transporter T5?" luidde de vraag.  De T5 werd naar onze werkplaats getransporteerd. Zoals wij verwachten bracht de donor motor-ecu niet de gewenste oplossing. Het aanslaan van de motor ging nog steeds net zo slecht.  Storingscode 16725 (P0341) - Camshaft sensor G40 - Implausible signal was nog steeds aanwezig. Wat nu?

Tijd voor een simpele maar doeltreffende meting. Met onze automotive labscoop voerden we een zogenaamde combi-meting uit. Hierbij brengen we het signaal van de krukas- en nokkenassensor in beeld. Met behulp van een referentie meting van een gezonde motor controleren we de timing. 

Doeltreffende meting

Logisch dat deze motor slecht aanslaat. De timing is niet in orde. Het krukaspulswiel van deze motor heeft 60 - 2 = 58 tanden. Elke tand komt dus overeen met 6 graden. De timing staat in dit geval zo'n 12 graden verkeerd. 

Kleur en achtergrond aangepast voor beter beeld

Kleur en achtergrond aangepast voor beter beeld

We belden het garagebedrijf dus terug om te vertellen dat de distributie opnieuw open gemaakt diende te worden. De timingswerkzaamheden moesten herhaald worden. Onze metingen waren overtuigend genoeg!

Helemaal niet meer aanslaan

Enkele dagen later werden we opnieuw gebeld. Nadat de timing opnieuw gecontroleerd was en inderdaad gecorrigeerd was, wilde de motor helemaal niet meer aanslaan. Enkel wanneer de nokkenassensor losgekoppeld werd, sloeg de motor aan. Onze eerste reactie was weer timing niet in orde. Alleen wilde de monteur van het garagebedrijf daar nu niet in mee. Hij wist 100 procent zeker dat de timing in orde was. We lieten de T5 opnieuw naar onze werkplaats komen.

Combi-meting

Nogmaals voerden we de combi-meting uit van krukas- en nokkenassensor. Dit keer stond de timing inderdaad goed. 

Kleur en achtergrond aangepast voor beter beeld

Kleur en achtergrond aangepast voor beter beeld

En nu? Het feit dat de motor bij losgekoppelde nokkenassensor wel aan wilde slaan wees toch echt op een timingsprobleem.

Timing krukas

Timing krukas

Timing nokkenaspulswiel

Timing nokkenaspulswiel

Voor het timen van de krukas is een stuk speciaal gereedschap nodig. Vanuit een eerdere klus aan de AXD motor konden we ons herinneren dat het mogelijk is dit gereedschap verkeerd te monteren. Vooral wanneer het gereedschap enigszins versleten is, is een montage fout snel gemaakt.  Het pulswiel van de nokkenassensor dient ook op juiste wijze getimed te worden.

De AXD motor is een pompverstuiver motor. De druk in een pompverstuiver wordt mechanisch opgewekt. Namelijk als de nok de pompverstuiver bediend is de druk het hoogst. Op dat moment wordt de pompverstuiver elektrisch aangestuurd en kan er een inspuiting plaatsvinden. Dat inspuitmoment dient vlak voor het bovenste dode punt van de zuiger te gebeuren. Kunnen we met een meting duidelijk maken dat de aansturing van de verstuivers op het verkeerde moment plaatsvindt? Bijvoorbeeld als de zuiger in het onderste dode punt staat.

Samen met de leverancier van onze automotive labscoop beredeneerden we dat door de accuspanning en het krukassignaal tegelijkertijd te meten we het bovenste dode punt van de motor moesten kunnen bepalen. Zetten we hier nu nog de aansturing van een pompverstuiver bij dan kunnen we aangeven of de inspuiting wel of niet op het juiste moment plaats vindt. 

Aansturing van de pompverstuiver op het verkeerde moment

Aansturing van de pompverstuiver op het verkeerde moment

Wanneer we inzoomen op de gemeten signalen ontstaat onderstaande afbeelding. Wat zien we in deze meting?

De motor slaat niet aan

De motor slaat niet aan

De rode lijn is het signaal van de krukassensor. De licht blauwe lijn is het nokkenassignaal. De donker blauwe lijn is de accu spanning. Door de hoge meetsnelheid zien we de rimpel in de accuspanning. De groene lijn is de aansturing van de pompverstuiver. Wanneer de zuiger door BDP gaat is de omwentelingssnelheid het laagst. Dit betekent dat dan de accu spanning laag zou moeten zijn. Als je dus vlak voor BDP wilt inspuiten, zal de pompverstuiver aanstuurpuls dus bij een lage spanning van de accu rimpel moeten liggen. En net voor de BDP piek. Dat is hier niet het geval. 

Motor slaat aan, alleen iligt de nokkenassensor los

Motor slaat aan, alleen iligt de nokkenassensor los

Dezelfde meting nog een keer, maar dan met de nokkenassensor los. Nu zien we dat de pompverstuiver aansturing bij een lage spanning van de accu rimpel plaats vindt. De inspuiting vindt nu dus wel vlak voor BDP plaats. De motor slaat aan. 

De motor slaat aan

De motor slaat aan

Met aangesloten nokkenassensor komt de pompverstuiver aansturing dus 360 krukas graden te laat en in de uitlaatslag in plaats van in de compressieslag. De pompverstuiver is op dat moment drukloos vanwege een verkeerde nokstand. Trekken we de nokkenassensor los, dan gaat het motormanagement zelf rekenen en slaat de motor na ongeveer twee drie keer rondgaan wel aan. 

Drie keer is scheepsrecht

Opnieuw namen we contact op met het garagebedrijf. Wederom met de boodschap dat wij overtuigd waren dat de timing nog steeds niet in orde was. Een ieder zal begrijpen dat we nu flink wat tegenstand ondervonden. Na onze uitleg, met behulp van bovenstaande scoopmetingen, werd de distributie voor de derde keer uit elkaar gehaald. De volgende dag ontvingen we telefoontje. De AXD motor wilde weer aanslaan. Bij de eerste startpoging sprong de motor direct aan. Tikken en lopen noemen wij dat.

Contact

Wilt u contact opnemen met onze techneuten? Dat kan via T 0416-69196. U kunt ook een bericht via de website versturen. 

1 Comment