VW Importeur Pon blijft strooien met nieuwe identiteiten, ook bij deze Polo weer

De VW Polo (9N) uit dit blog verhaal is er één uit bouwjaar 2007. De deskundigen onder ons weten dan direct dat deze Polo is uitgerust met een Wegfahrsperre III systeem en dus geen zogenaamde FAZIT startblokkering heeft. Bij een FAZIT startblokkering staat de startblokkeringsgerelateerde data opgeslagen op een Volkswagen server in Duitsland. Bij een Wegfahrsperre III systeem is dat echter nog niet het geval. Hierdoor is het mogelijk om met bijvoorbeeld een diagnosetool als VCDS een motorregelapperaat of instrumentenpaneel te vervangen. ODIS bevat speciale testplannen die de monteur ondersteunen bij werkzaamheden aan de wegrijblokkering en bij diagnose van wegrijblokkeringsproblemen.

Dat het dan toch nog vreselijk mis kan gaan bewijst dit blogverhaal. Wat was er precies gebeurd? De motor van de Polo wilde van het één op andere moment niet meer aanslaan. Beter gezegd: aanslaan en na twee seconden weer afslaan met een knippert immobilizer-lampje als gevolg. Dit betekent dat de startblokkering niet vrijgegeven wordt. De Polo werd afgesleept en kwam in de werkplaats van een VW dealer terecht. Na diagnose daar met behulp van ODIS werd de conclusie getrokken dat het instrumentenpaneel defect zou zijn. Voor de zekerheid had de monteur van de Volkswagen dealernieuwe draden getrokken vanaf de leesspoel naar het instrumentenpaneel. Dit bood echter geen soelaas.

 Originele bedrading vervangen voor nieuwe

Originele bedrading vervangen voor nieuwe

DISS melding

De Polo eigenaar ging akkoord met het vervangen van het instrumentenpaneel door de dealer. De klok werd besteld en na binnenkomst gemonteerd. De monteur doorliep het ODIS testplan, echter het matchen met de motor-ecu wilde niet lukken. Vervolgens is een donorset, zonder sleutels geregeld en gemonteerd. Ook bij de donorset liep de dealermonteur weer stuk op de programmering. Veel uren verder werd een DISS melding gemaakt naar de helpdesk van de importeur PON. Die kwam met een antwoord wat wij al zo vaak hebben gehoord (en verworpen). Plaats een nieuw identiteit in het voertuig. De uiteindelijke factuur zou 4500 euro worden. Dit schoot de Polo eigenaar uiteraard in het verkeerde keelgat. Zodoende ging die zelf op zoek naar een bedrijf dat zich niet zo snel gewonnen geeft. Een nieuw identiteit monteren is namelijk de makkelijkste en tevens duurste oplossing voor als je het niet meer weet. Gewoon alles vervangen, dan zit het defecte component er vast wel tussen.

Wat gaat dat kosten?

Dat is de vraag die we altijd gesteld krijgen. Een zeer logische vraag, waar we soms vooraf een antwoord op kunnen geven. Alleen niet altijd. Zo ook bij deze VW Polo. We weten namelijk niet in welke staat het voertuig nog is, na alle verwissel activiteiten. Wel gaven we aan dat het ons al heel stug leek dat we boven de 1000 euro zouden komen. Dit gaf de Polo eigenaar voldoende vertrouwen ons in de arm te nemen voor de verdere diagnose van z'n auto. Die moesten we dus op gaan halen bij de dealer. Vooraf nemen we in zo'n geval altijd contact op het autobedrijf waar de auto opgehaald moet worden. Hetgeen u als lezer tot nu toe in deze blog heeft gelezen, zijn de opgetekende woorden van de chefwerkplaats van de dealer. We vroegen de dealer om het oude instrumentenpaneel voor de zekerheid in de Polo te leggen. Aan de eigenaar vroegen we om alle sleutels bij de dealer af te geven voordat de auto onze kant op zou komen.

In ons diagnose team is veel kennis van startblokkeringssystemen. We hebben al veel diagnose klussen uitgevoerd en daarmee een goed doordacht stappenplan. De eerste stap is altijd de huidige staat van de startblokkeringscomponenten in kaart brengen. We bekijken login codes, immobilizer data en voertuiggegevens opgeslagen in alle aanwezige componenten. Op die manier kunnen we een beeld krijgen van de zogenaamde levensstatus van de wegrijblokkering. Ook kunnen we dan een beeld vormen van hetgeen is uitgevoerd door onze voorgangers.

Zo zagen we dat de nieuwe en de oude klok andere login gegevens hadden. De nieuwe klok had ook nog geen chassisnummer opgeslagen.

 Hier zien we de immobilizer data in de oude klok

Hier zien we de immobilizer data in de oude klok

Hierboven zien we een login van 8326 en het VIN nummer staat in de regels daarnaast

 Immobilizer data van de nieuwe klok

Immobilizer data van de nieuwe klok

Hierin zien we een login van 1044 en geen VIN nummer aan de linkerzijde. Het was nu noodzaak de login te achterhalen van de motor-ecu. Helaas is dit bij deze Simos systemen niet mogelijk via OBD. We hebben dit dus op een andere manier gedaan. Ook hier kregen we de login 8326 uit.

Uiteindelijk hebben we de oude tellerklok weer met de motor ecu gekoppeld en sloeg de motor nog niet aan. Nu waren we terug bij af. De auto was nu in de staat zoals de eigenaar hem aantrof na het doen van de boodschappen. Onze diagnose kon nu beginnen! Deze was snel klaar. De sleutel die de klant op het storingsmoment bij zich had was defect. De transponder in de sleutel werkte niet meer. Dit is eenvoudig te herkennen door het op de juiste manier interpreteren van de meetwaardenblokken. Hierin zagen we ook direct dat geen enkele sleutel bij de auto was aangeleerd. Doordat wij om beide sleutels hadden gevraagd, konden we een test doen met de tweede sleutel. Na het inleren van die sleutel sloeg de motor aan en niet meer af.

 De motor loopt weer

De motor loopt weer

Conclusie

De conclusie van deze storingsdiagnose is dat er eigenlijk alleen maar een defecte sleutel was. Door een niet correcte diagnose is het alleen helemaal fout gelopen. Met als hoogtepunt de oplossing van importeur Pon: een nieuwe identiteit voor het voertuig.

We hebben inmiddels al vaak bij Pon aangegeven verder te denken dan deze voor de klant peperdure, maar voor de monteur makkelijke oplossing. We zijn alleen bang dat dit niet de laatste zal zijn die we gaan zien. De factuur is nog een flink stuk onder de 1000 euro gebleven en dat is inclusief de transportkosten. De dealer hebben we ingelicht en een duidelijke uitleg gegeven. Die was blij met het resultaat, ook al kwamen hun daar niet goed uit. Voor de volgende keer weten zij ons in ieder geval wel te vinden. De nieuwe tellerklok was niet nodig, daar zullen de Polo eigenaar en de dealer samen vast wel gaan uitkomen.

Contact

U kunt onze specialisten bereiken via T 0416-691396. U kunt ons ook via email een bericht sturen. Vermeld altijd de gegevens van uw auto, zoals kenteken en identificatienummer (VIN) in uw bericht.

Comment