Hardnekkige foutcode P0130

Deze VW Polo van het model 9N uit bouwjaar 2003, voorzien van een AZQ motor, werd ons aangeboden met een lambdasonde storing. De lambdasonde was reeds vernieuwd. Gelukkig had men gekozen voor het monteren van een origineel exemplaar. De lambdasonde speelt immers een belangrijke rol bij de mengselbereiding en heeft daarmee een grote invloed op prestaties en de emissie van de motor. 

Uitlezen van de storingscodes gaf ook met onze apparatuur een aanwezige P0130 / 16514 Zuurstof (Lambda) Sensor Bank-1 Sensor-1 storing in circuit. VW heeft een zogenaamd Technisch Product Informatie document voor deze storing beschikbaar. Hierin worden een aantal tips gegeven welke voor mogelijke oplossing van deze storing kunnen zorgen. Zo heeft VW de betreffende lambdasonde gemodificeerd. Afhankelijk van de productiedatum van de sonde adviseert VW deze wel of niet te vervangen. In dit geval was de sonde hagelnieuw en hoefden we hier dus niet aan te twijfelen. Verder hamert VW op het controleren van de softwareversie van het motorregelapparaat en indien noodzakelijk deze naar de laatste softwarestand te flashen. De VW Polo beschikte ook al over deze laatste softwareversie in het motorregelapparaat. We moesten dus verder met de diagnose.

Controle met de automotive labscoop

We besloten om de werking van de lambdasonde met onze automitve labscoop te controleren. Het gaat hier om een breedband lambdasonde. Om deze sonde te kunnen controleren dienen twee signalen gemeten te worden. Op het rode kanaal meten we de referentiespanning die het motorregelapparaat op de meetcel van de lambdasonde zet. Het gele kanaal gebruiken we om de spanning op de zuurstofpompcel van de sonde te monitoren. Op deze wijze is vast te stellen of de sonde zijn taak goed uitvoert.

Scopemeeting van de breedband lambdasonde

Scopemeeting van de breedband lambdasonde

Opvallend aan deze meting is dat de referentie spanning die het motorregelapparaat op de lambdasonde zet afwijkt. We besloten de kabelboom te inspecteren. Zoals eerder beschreven in het artikel over de Skoda Fabia met het remschakelaar probleem kijken wij niet vreemd meer op van draadboom problemen bij modellen van de Volkswagen groep.

Een deel van het stroomloopschema van het motormanagement systeem

Een deel van het stroomloopschema van het motormanagement systeem

Inspectie van de kabelboom

Een goede controle van de toestand van de kabelboom is middels een verbindingstest uit te voeren. Deze test leverde niet het gewenste resultaat op. We konden geen onderbreking van de bedrading aantonen. Dus voerden we een onderlinge connectiviteitstest uit. Hiermee zaten we goed. Op de referentiedraad en de signaaldraad van de sonde meten we af en toe een onderlinge kortsluiting. Let wel zowel de connector aan de lambdasonde als die van het motorregelapparaat waren losgenomen. Er moest dus in de draadbundel onderlinge kortsluiting gemaakt worden. Het uitpakken van de draadbundel kon nu gaan beginnen.

We besloten om de kabelboom uit te gaan pakken

Zelfs op de isolatietape is inmiddels een soort van bacteriegroei waarneembaar

Het water veroorzaakt een schittering op de foto

Kabelboom loopt onder de accubak en motorsteun door

Dat we het bij het rechte eind had bleek toen we zowel op de referentiedraad als de signaaldraad beschadigingen van de isolatie vonden. Van beide draden waren de koperen kernen zichtbaar. Het ging om zeer kleine beschadigingen. In combinatie met water krijg je dan vreemde storingen.

Waterafvoer

Hoe komt water in de motorkabelboom? Tussen de voorruit en het schutbord is een ruimte waar componenten als ruitenwissermechanisme en -motor gemonteerd zitten. Regenwater wordt ook door deze ruimte afgevoerd, immers hier zijn speciale waterafvoeren voor aanwezig. Vaak treffen we hier enorme hoeveelheden bladeren en takjes aan die deze waterafvoeren doen verstoppen. Ook de VW Polo kampte met dit probleem. Op de foto is een klein deel van de vervuiling te zien. Grond, vergane bladeren en takjes hebben de afvoeren verstopt en het zo voor het water mogelijk gemaakt dat dit in de motorkabelboom kon insijpelen. 

Grond, vergane bladeren en takjes kunnen de waterafvoer van de paravan verstoppen

Grond, vergane bladeren en takjes kunnen de waterafvoer van de paravan verstoppen

Contact

Vragen over Volkswagen? Wilt u contact met ons opnemen. Dat kan via T 0416-691396 of via de online afspraak planner op onze website. 

Comment