Immobilizer actief na accu wisseling

Startblokkeringssystemen in moderne voertuigen zijn complex. Steeds vaker komen we in aanraking met auto's waarvan de startblokkering dienst weigert. Autofabrikanten hebben weinig technische documentatie beschikbaar vanwege de diefstal gevoeligheid. Voor veel autobedrijven blijken startblokkeringsproblemen dan ook lastige klussen te zijn. De VW Polo model 6R die in dit blog de hoofdrol speelt kampte dus met zo'n startblokkeringsprobleem. Wat was er aan de hand? 

Startblokkering Volkswagen

Wanneer de startblokkering bij een Volkswagen actief is kan de motor gewoon gestart worden. Alleen zal de motor na een kleine twee seconden weer afslaan door de ingeschakelde startblokkering. Aan dit verschijnsel kan een startblokkeringsgerelateerd probleem dus snel herkend worden. 

De motor start, maar slaat direct weer af

In het combi-instrument is duidelijk zichtbaar dat de immobilizer actief is. 

De VW Polo werd bij ons afgeleverd met het volgende verhaal. De auto had een lekke achterband. De eigenaar had een kleine 12 Volt compressor op de accu van de auto aangesloten en hiermee de band weer op spanning gebracht. Na deze actie bleek echter de accu van de Polo niet genoeg startcapaciteit meer te hebben om de motor nog te kunnen starten. Hierop werd de accu verwisseld voor een ander exemplaar. De auto was nu weer startklaar. Alleen bleek de startblokkering nu roet in het eten te gooien. De motor sloeg aan en direct weer af. 

Een nieuwe identiteit

De Polo werd naar de dichtstbijzijnde Volkswagen dealer gesleept. De VW monteurs stelden vast dat de startblokkering defect was. Om de auto weer bedrijfsklaar te krijgen zou een nieuwe identiteit nodig zijn. Dit betekent dat alle onderdelen die deel uit maken van de startblokkering vervangen moeten worden. Of te wel een nieuwe motormanagement-computer, een nieuw combi-instrument, nieuwe sleutels en een nieuw slotenset. Een zeer kostbare aangelegenheid van enkele duizenden Euro's. Volgens de VW dealer was communicatie tussen het diagnose apparaat en de boord-elektronica niet mogelijk. De Polo eigenaar vond dit toch allemaal wel wat gortig en besloot een second opinion te vragen. Via een bedrijf, waar een van onze techneuten bij een vorige werkgever al voor had gewerkt,  kreeg hij de tip om ons hiervoor te vragen. 

Wij zijn als eerste begonnen met een basis diagnose. Met onze diagnose apparatuur scannen we elk regelapparaat in de auto op foutcodes. We krijgen hierdoor een goed beeld van de status van de boord-elektronica. Communicatie was mogelijk met alle regeleenheden in de Polo. 

Online GeKo

Om werkzaamheden te kunnen verrichten aan de startblokkeringssystemen van voertuigen uit de Volkswagen groep is een zogenaamde online GeKo verbinding nodig. Dit is een beveiligde internet verbinding waarover de merkdealer diagnose software ODIS met de FaZit server communiceert. ODIS staat voor Offboard Diagnostic Information System. FaZit is een online database waarin de startblokkeringsgegevens van voertuigen zijn vastgelegd. In onze werkplaats beschikken wij over de ODIS diagnose software en een online GeKo verbinding met de Fazit database. 

Tijdens onze basis diagnose hadden we vastgesteld dat deze Polo met de volgende problemen kampte.

  1. De match tussen motorregelapparaat en het combi-instrument was verloren gegaan. 
  2. Beide sleutels werden niet meer herkend.

Diagnose wees uit dat het combi-instrument defect was. Verschillende methoden om de sleutels weer te programmeren resulteerden niet tot het gewenste resultaat. Zoals gezegd is een nieuwe identiteit een dure grap. En waarom zou je een goed werkend motorregelapparaat vervangen? In overleg met de VW Polo eigenaar besloten we een tweedehands combi-instrument te zoeken en deze te matchen met het motorregelapparaat. Via Ebay vonden we exact hetzelfde combi-instrument. Dankzij onze uitgebreide kennis van reparatie van deze wegrijblokkeringen kon de VW Polo snel weer op weg.

Contact

Heeft u een probleem dat u aan onze techneuten wilt voorleggen? Neem dan contact met ons op via T 0416-691396 of stuur een email via het formulier op de website

Comment