Een Golf uit 2010 die niet wil koelen

Een VW Golf VI kampt met een hardnekkige foutcode die wijst op een probleem met de koelventilator aansturing. Het verzoek aan ons was of we de motor-ecu, of te wel de motormanagement computer, konden vervangen. De motor-ecu is een kostbaar onderdeel en om deze te vervangen dient de wegrijblokkering van de auto opnieuw geprogrammeerd te worden. We wilden dus wel heel zeker weten dat de motor-ecu ook daadwerkelijk de oorzaak van de storing was.

Zelf diagnose stellen

Wij verzochten om de auto in onze werkplaats te brengen, zodat we zelf diagnose konden stellen. De storing was ontstaan na herstel van een voorschade waarbij de koelventialtor werd vernieuwd en de bijbehorende kabelboom gerepareerd was. 

Een deel van het elektrisch aansluitschema van de VW Golf VI.

Een deel van het elektrisch aansluitschema van de VW Golf VI.

Ons diagnose onderzoek wees uit dat het vervangen van de motor-ecu niet nodig was, de koelventilaltor bedrading was niet correct aangesloten. Na juist aansluiten van de bedrading in de connector van de ventilator functioneerde alles weer naar behoren.

Drie eenheid

Diagnose stellen aan moderne voertuigen is niet altijd even eenvoudig. Voor een goede diagnose zijn een aantal zaken van belang. Wij spreken graag over de drie eenheid Kennis, Informatie en Tools.

  1. Systeem kennis. De hedendaagse auto-technicus dient over grondige systeem kennis te beschikken. 
  2. Informatie. Toegang tot technische informatie is absoluut noodzakelijk voor het stellen van een juiste diagnose. 
  3. Investeren in diagnose apparatuur. Zonder goede diagnose apparatuur is het niet mogelijk te communiceren met de elektronische modules in de moderne auto's.

Comment