Inbouw cruise-control is geen sinecure

Veel autobezitters en collega garagebedrijven stellen ons de vraag of het mogelijk is een retrofit cruise control op hun auto te installeren. De cruise control retrofits die wij uitvoeren zijn waar mogelijk altijd via originele bediening en indicatie. Logisch immers cruise control is een handige en comfortabele accessoire in de auto. In onze blog hebben we reeds verschillende keren geschreven over de cruise control retrofit mogelijkheden die wij bieden. Het inbouwen van een originele cruise-control is geen sinecure. De retrofit wordt steeds gecompliceerder. Vermoedelijk is dat de reden dat wij meer en meer benaderd worden met vragen over projecten die niet geleid hebben tot een geslaagde cruise control retrofit.

Kan het nu wel of kan het nu niet?

In bepaalde gevallen is naderhand inbouwen van originele cruise-control niet mogelijk volgens het dealer netwerk. Een mooi voorbeeld hiervan is de Ford Focus III. Binnenkort gaan we dit zelfde kunstje herhalen op de Ford Fiesta MK7. Ook de Volkswagen Polo 6C zijn wij aan het onderzoeken. De Volkswagen Polo 6C met multifunctioneel stuurwiel is reeds mogelijk. We hopen binnenkort ook de oplossing voor de Volkswagen Polo's zonder multifunctioneel stuurwiel te vinden. De manier van coderen die men nu toepast bij de Volkswagen Groep is niet meer zo eenvoudig als voorheen. Het vereist namelijk een online verbinding met de fabrieksserver en de beschikking over de juiste SVM code. Beide zijn bij ons in de werkplaats aanwezig. Zodra we de oplossing hebben voor een nieuw voertuig zullen we dit zeker niet onopgemerkt voorbij laten gaan.

Om achteraf verassingen en ongewenste extra kosten te voorkomen doen wij vooraf eerst een gedegen onderzoek. Voordat wij beginnen aan een retrofit of prijsopgave willen we eerst weten of de wagenelektronica het naderhand inbouwen wel ondersteunt. Hiervoor zijn autogegevens nodig. Soms wil men deze gegevens om een of andere reden niet geven. Wij kunnen dan geen juiste prijsopgave doen. De regeleenheden die in de auto gemonteerd zitten moeten namelijk de retrofit ondersteunen. Om te bepalen welke regeleenheden aanwezig zijn is het soms noodzakelijk de auto eerst uit te lezen met diagnose-apparatuur. Bij de auto's uit de Volkswagen Groep is een autoscan gemaakt met bijvoorbeeld VCDS (Vag-Com) voldoende om te beoordelen of het mogelijk is. Tijdens het maken van een prijsopgave is het namelijk van belang om te weten of er wel of niet een regeleenheid in de auto vervangen dient te worden.

In onderstaand voorbeeld kunt u lezen hoe een cruise control retrofit verkeerd kan lopen.

Foutje(s) bedankt?!

Deze keer werden we gebeld door een autobedrijf. Het bedrijf had een Volkswagen Polo 6R staan. Door weer een ander autobedrijf was een retrofit cruise-control getracht in te bouwen. De bedieningsschakelaar en de bedrading waren gemonteerd, alleen tijdens het coderen was het fout gegaan. Het lukte het autobedrijf dat contact met ons opnam ook niet om de codering voor elkaar te krijgen. Aan de hand van een per email verstuurde autoscan konden wij snel aangeven waar het probleem lag. De body control module die aanwezig was in dit voertuig ondersteunde namelijk geen cruise-control. We konden het bedrijf een mooi voorstel doen. In onze werkplaats werd de BCM vervangen en alle coderingen werden aangepast voor dit voertuig. Waaronder natuurlijk ook de cruise-control. Ter controle maakten we een proefrit. De cruise control functioneerde echter niet. 

Cruise-control geïnstalleerd

Terug in de werkplaats controleerden we de meetwaarden van de bedieningsschakelaar. Deze werkte niet correct. Logisch dat de cruise control het niet deed. Voor de zekerheid namen we de coderingen van de overige regeleenheden ook nog door. Hierin deden we een opmerkelijke vondst.

Hoe zou deze gateway codering ontstaan zijn?

Voor de zekerheid hebben we deze foutieve Gateway codering juist gezet, maar zoals te verwachten bracht dit geen uitkomst. We namen contact op met het autobedrijf dat de auto bij ons had aangeboden. Er waren namelijk duidelijke afspraken gemaakt over de door ons uit te voeren werkzaamheden en bijbehorende kosten. De Polo eigenaar was immers al teleurgesteld over de extra kosten die gemaakt moesten worden voor het vervangen van de BCM. Duidelijk voorbeeld van hoe wij het niet willen!

We legde onze bevindingen voor aan het autobedrijf. Wij hadden het vermoeden dat er iets mis was gegaan met het aansluiten van de bedrading. In de Polo dient de originele kabelboom uitgebreid te worden met bedrading voor de cruise control bediening. We werden gevraagd het probleem te onderzoeken en precies aan te geven waar het fout was gegaan tijdens deze cruise control retrofit. Het stuurwiel en de stuurkolomkappen werden gedemonteerd zodat we de signalen van de schakelaar konden controleren. Eerder hadden we een probleem op eenzelfde VW Polo 6R gehad. Wij documenteren veel en ook nu konden we gebruik maken van een handig overzicht met de verschillende spanningniveaus bij het bedienen van de schakelaars. Zo werd meteen duidelijk dat er geheel geen spanning uit de schakelaar kwam. De oorzaak was een missende voedingsspanning op de schakelaar. We volgden de draad die dient voor de spanningsverzorging. Gek genoeg had men deze grijze draad afgetakt bij de rood/blauwe draad van de trekhaak bedrading. 

Cruise control bedrading

Zo ver wij weten is rood/blauw meestal geen voeding in de trekhaak bedrading. We volgden nu die rood/blauwe draad en kwamen de volgende aftakking tegen. De rood/blauwe draad werd afgetakt van rood/zwart.

Nog een aftakking en wat voor eentje ...

Rood/zwart is voor het remlicht signaal. Logisch dat de schakelaar niet goed functioneert. Er staat namelijk alleen maar een voeding op de schakelaar als men de rem bediend. Het eerste bedrijf heeft de voedingsdraad dus op de verkeerde draad aangesloten. Wij hebben de grijze draad direct op de juiste zwart/gele draad gesoldeerd.

Om een lang verhaal kort te maken. Er was hier echt van alles fout gegaan.

  • Geen gedegen voor onderzoek, waardoor extra kosten gemaakt moesten worden
  • Onjuiste codering in gateway    
  • Bedrading verkeerd aangesloten   

Gesoldeerd en geïsoleerd

De techneut in ons wilde graag die andere waardeloze verbindingen vervangen, maar de afspraak was de kosten zo laag mogelijk te houden. Wel hebben we uit veiligheidsoogpunt de trekhaak codering uitgevoerd. Dat de cruise control bedieningsschakelaar nu wel correct werkte controleerden we met de meetwaarden op het diagnose-apparaat. Vervolgens monteerden we de gedemonteerde interieurdelen en maakten we een geslaagde proefrit met werkende cruise control.

Contact

Via T 0416-691396 kunt u contact met ons nemen. Wij staan u graag te woord. Stuurt u liever een email? Dat kan via onze website

Comment