De motor van een VW Caddy wil niet aanslaan na diverse reparaties

De hoofdrolspeler in dit blog artikel is een Volkswagen Caddy van bouwjaar 2011. De auto was terug gevonden na een diefstal waarbij men de complete voorkant bestaande uit bumper, koplampen, zijschermen, motorkap en front los geschroefd had. Het autobedrijf had de Caddy cosmetisch weer in orde gemaakt, echter wilde de motor niet meer aanslaan. Wij werden gebeld en de storingsauto kwam naar Wijk en Aalburg voor een diagnose.

Basis diagnose en dan overleggen

Wij worden vaak gebeld door zowel collega garages als auto-eigenaren. Zij stellen ons dan vragen over storingen.  Waar mogelijk proberen we een antwoord te geven aan de telefoon. De lezer kan zich vast voorstellen dat dit niet altijd even eenvoudig is. Zonder de auto in de werkplaats te hebben en zonder een goed beeld van de storing inclusief foutcodes en diverse meetwaarden is het per telefoon diagnose stellen eigenlijk een onbegonnen klus. Ook begrijpen wij dat vaak door urenlange zoektochten en onnodig vervangen de kosten vaak al enorm de pan zijn uitgerezen. Een terechte vraag is dan ook wat een diagnose bij ons kost. Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig. Het is namelijk vooraf haast onmogelijk een inschatting van de kosten te maken. Immers weten we nog niets van de storingsauto behalve dan de tekst en uitleg die we reeds per telefoon ontvingen. Liever werken wij volgens het volgende stappenplan:

  1. Wij beginnen met een basis diagnose
  2. Vervolgens hebben we contact over de verder te nemen stappen en spreken een tijd af waarna we weer contact hebben
  3. Zo houden we het transparant en duidelijk voor de klant

Bij deze VW Caddy was de uitleg niet nodig. We hadden dit autobedrijf al vaker naar tevredenheid geholpen.

Wat houdt zo'n basis diagnose precies in?

Bij een basisdiagnose werken wij volgens het volgende stappenplan:

  • Allereerst verifiëren we de storing met u

  • We scannen de gehele voertuig elektronica op foutcodes, alle regeleenheden worden uitgelezen

  • Aansluitend maken we vaak een proefrit om de storing waar te nemen

  • Tijdens die proefrit analyseren we de parameters en meetwaarden welke aan de storing gerelateerd zijn

  • Dan raadplegen we onze technische databases, wellicht komt de klacht vaker voor en is er een bekende oplossing

  • We stellen een plan van aanpak op gebaseerd op de resultaten van de basis diagnose

Ook bij deze VW Caddy begonnen we dus met het uitlezen. Een totaal aantal van 52 foutcodes noteerden we in de eerste complete voertuigscan. Die voertuigscan printen we uit en gebruiken we als ingangsdiagnose-verslag. Na het wissen van alle foutcodes bleven onderstaande foutcodes in motor-elektronica nog aanwezig.

ENGINE ELECTRONICS

10 Fault(s) Present

  • 7389 (P062700) Fuel Pump 'A' Control Circuit / Open
  • 9859 (P007300) Ambient Air Temperature Sensor Circuit High
  • 9860 (P007000) AMBIENT AIR TEMPERATURE SENSOR CIRCUIT
  • 10232 (P009100) Fuel Pressure Regulator 1 Control Circuit Low
  • 10231 (P009000) Fuel Pressure Regulator 1 Control Circuit
  • 10114 (P229500) Fuel pressure regulator 2 control circuit low
  • 10113 (P229400) Fuel pressure regulator 2 control circuit
  • 9875 (P004700) Turbocharger / Supercharger Boost Control Solenoid 'A' Circuit Low
  • 9874 (P004500) Turbocharger / Supercharger Boost Control Solenoid 'A' Circuit / Open
  • 10938 (P218500) Engine Coolant Temperature Sensor 2 Circuit High

De motor kon wel gestart worden, maar wilde niet aanslaan. In de parameters en live data konden we zien dat er geen raildruk aanwezig was. Logisch dan dat de motor niet aanslaat. De foutcodes op de drukregelaars geven aan dat er een te laag signaal is.

We besloten als eerste de voeding op deze regelaars te controleren met onze meetapparatuur. De voeding was niet aanwezig. In het schema vonden we al snel de gezamenlijke zekering. Op de zekering was wel 12 Volt aanwezig.

Op de N75 klep voor de turbodrukregeling was wel een goede voedingsspanning aanwezig, alleen wel aan beide kanten van de N75 klep. Dit geeft aan dat de stuurdraad niet verbonden is met de motor computer.

Op de temperatuursensor was op beide draden geen spanning aanwezig.

Tijd voor overleg

Met dit resultaat van de eerste diagnose belden we met het autobedrijf dat de VW Caddy bij ons had gebracht. De voorlopige conclusie luidde een bedradingsprobleem. We overlegden hoe verder te gaan. Gingen wij verder op zoek naar de kern van het probleem of wilden zij liever zelf met deze informatie de reparatie afronden? Het autobedrijf gaf aan dat ze liever hadden dat wij doorzochten.

Met behulp van de originele stroomloopschema's verkleinden we de locatie van het probleem. In de originele schema's staan namelijk kabelboom connectoren vermeld. Door hier op te meten kunnen we sneller het probleem gebied opsporen zonder meteen de gehele kabelboom uit te moeten pluizen. We begonnen met de voeding van de drukregelaars. Op basis van het schema leek dit de beste kandidaat om een begin mee te maken. De 12 Volt spanning in de zekeringkast was aanwezig. De volgende connector in het schema was een 16-polige stekker. Hier was de 12 Volt spanning niet meer aanwezig. In het schema was te zien dat de bedrading van temperatuursensor- en turbodrukregelaar ook door deze 16-polige stekker heen gingen. Na los maken van de stekker vonden we geen sporen van corrosie of andere vormen van slecht contact. Het moest dus voor de stekker al fout gaan. Na een tijdje zoeken kwam de locatie in beeld.

Vlakbij de stekker waar we onze controle hadden uitgevoerd vonden we een beschadiging. Niet groot, maar net een soort snede van een mes. Na los halen van de isolatie werd duidelijk dat een flink aantal draden door gesneden waren.

Een aantal doorgesneden draden in de kabelboom van de VW Caddy

Een aantal doorgesneden draden in de kabelboom van de VW Caddy

De locatie was gevonden! Nu konden we de bedrading gaan herstellen. Door gebruik te maken van oude kabelbomen kunnen we zoveel mogelijk originele kleuren gebruiken bij de reparatie. De bestaande draden knippen we af op verschillende lengtes. Vervolgens solderen we nieuwe draden in de kabelboom. Hierdoor komt de soldering steeds op een andere plek te zitten en krijg je niet één hele dikke reparatieplek.

Door draden in de kabelboom te solderen krijgen we ook geen extra trekkracht in de kabelboom. Nadat alles weer was geïsoleerd was het mogelijk alle foutcodes te wissen. De motor sloeg weer aan en de VW Caddy kon weer retour naar het autobedrijf.

Uitgangsdiagnose: geen storingen opgeslagen

Uitgangsdiagnose: geen storingen opgeslagen

Contact

Wilt u contact met ons? U kunt ons bereiken via T 0416-691396 of via het formulier op deze website. 

Comment