Informatie is cruciaal

In ons autobedrijf worden veel auto's met storingen aangeboden. Voor degenen die ons blog volgen zal dat gegeven geen verrassing zijn. Wanneer een storingsauto bij ons wordt afgeleverd proberen de techneuten altijd het verhaal bij de auto compleet te krijgen. Dit is namelijk enorm belangrijk om een juiste diagnose te kunnen stellen. Het achterhouden van informatie is voor de techneuten misleidend en kan voor foutieve diagnoses volgen. We geven een praktijkvoorbeeld.

Peugeot 206 1.4i 8V slaat af bij koude start

De Peugeot 206 stond te koop bij een autobedrijf. Op een dag wilde een potentiële koper een proefrit maken. De startbatterij van de 206 was ontladen. De motor werd met een startbooster opgestart zodat de proefrit alsnog kon doorgaan. Gelukkig viel de 206 in de smaak en werd de aankoop afgerond. De Peugeot werd ingepland om afleveringsklaar gemaakt te worden. Gek genoeg openbaarde toen de klacht zich. De klacht van deze Peugeot 206 luidde: motor slaat af bij koude start. Tijdens de inventarisatie van de storing met het autobedrijf werd het volgende door ons genoteerd:

  • Benzinefilter is vernieuwd
  • Gasklephuis is vervangen door een gebruikt exemplaar
  • Inlaatspruitstuk vernieuwd
  • Injectoren zijn getest en in orde bevonden
  • Distributieriem met loop- en spanrollen vernieuwd

Geen van bovenstaande zaken had de storing verholpen. Het werd dus tijd voor een grondige diagnose. Wij sluiten in dit soort gevallen direct onze automotive labscoop aan. We begonnen met het in beeld brengen van het krukas signaal, de ontsteking en injectie van de motor. 

Motor slaat af

Motor slaat af

In de volgende meting pakten we het signaal van de lambdasonde erbij. De voorste lambdasonde is de regelsonde. Deze geeft de motormanagement computer informatie over het zuurstofgehalte in het uitlaatgas. Hiermee regelt het motormanagement de hoeveelheid brandstof om een arm en rijk mengsel te creëren zodat de katalysator zijn werk kan doen. We zagen direct dat het mengsel veel te arm was. 

Het rode signaal is de lambdasonde. Overduidelijk te zien dat het mengsel te arm is.

Het rode signaal is de lambdasonde. Overduidelijk te zien dat het mengsel te arm is.

Een arm mengsel kan ontstaan door een slecht werkende benzinepomp. Injectoren met een slecht sproeibeeld of slechte opbrengst. Valse lucht kan bij motoren die met een luchtmassameter werken ook voor arme mengsels zorgen. Deze motor heeft echter een druksensor voor het bepalen van de belasting. 

De werking van de benzinepomp werd gecontroleerd. Druk en opbrengst van de pomp waren dik in orde. Hier hoefden we niet aan te twijfelen. Uit ons gesprek met het autobedrijf was eerder duidelijk geworden dat de injectoren getest waren. De test had uitgewezen dat de injectoren in orde waren. Toch hadden we onze twijfels en eigenwijs als we soms zijn voerden we een nieuwe test uit. 

Jammer genoeg wees ook onze test uit dat de injectoren in orde waren. Hoe nu verder?

upload.jpg

Opnieuw gingen we na of andere sensoren of actuatoren van dit motormanagementsysteem het aflsaan konden veroorzaken. We konden niets anders verzinnen dan de brandstoftoevoer. Peugeot past verschillende typen injectoren toe. We gingen het originele bestelnummer na op basis van het chassisnummer van de 206. De verschillende injectoren hebben verschillende kleuren. Deze motor moet groene injectoren hebben. Ook dit klopte.  Toch trokken we de stoute schoenen aan en bestelden vier nieuwe injectoren.  Toen die geleverd werden haalden we ons gelijk. 

Links de injector die gemonteerd zat, rechts de nieuwe op chassisnummer bestelde injector.

Nadat we de nieuwe injectoren hadden gemonteerd wachtte ons nog een verrassing. Het autobedrijf bleek toch nog een injectorrail te hebben liggen ...

Contact

Wilt u contact met ons? U kunt ons bereiken via T 0416-691396. Een bericht via de website sturen kan ook. 

Comment