Volkswagen Up! 2013 originele cruise-control

Een van de mails afgelopen week betrof een Volkswagen Up! De auto had als bouwjaar 2013. De vraag luidde of we ook op deze versie originele cruise-control konden monteren. We hebben al eerder een Volkswagen-Up cruise-control retrofit gedaan. We weten dat dit een flinke klus is. VW levert namelijk geen originele achteraf inbouwset. We moeten dus zelf de bedrading maken om deze comfortabele functie werkend te krijgen.

De eigenaar van de Up! was sceptisch, omdat een ander bedrijf reeds een poging had gedaan voor de cruise-control retrofit in zijn auto. Dit was in een teleurstelling uitgedraaid. We spraken af dat de Up! eigenaar een keer onze diagnose werkplaats zou bezoeken. Zodat wij vast in de coderingen van de diverse regeleenheden konden kijken. Zo gezegd en zo gedaan. Nu wisten nu 100% zeker dat het ons wel ging lukken. En dat voor een afgesproken vast bedrag. No cure no pay! Dit bedrag is beduidend hoger dan hetgeen dat staat voor "even een schakelaar vervangen en coderen". Dat gaat bij de Volkswagen Up!, Seat MII en Skoda Citygo niet op. We moeten hier bedrading naar diverse modules maken en professioneel aansluiten. Dan heeft de autofabrikant ook het slimme idee gehad om de regeleenheden met breekbouten in het voertuig te bevestigen. Dit maakt deze klus niet makkelijker.

Afspraak is afspraak

De auto kwam naar onze werkplaats. De schakelaar hadden we reeds besteld. Na de- en montage van de schakelaar kwamen we tot de conclusie dat deze Up! een hele andere bedradingspin-out heeft dan de eerdere Up!'s die we gezien hadden.   

Dat was dus een tegenvaller. Onze documentatie met beschrijving van de vorige keer was nu niet bruikbaar. In onze diagnose werkplaats beschikken we over de originele werkplaats documentatie. Zodoende pakten we de originele schema's erbij en werd onze bestaande documentatie uitgebreid met deze nieuwe informatie. Aan de hand van deze handleiding maakten we de bedrading in orde. Dit werd professioneel bij de originele bedrading in de auto ingebouwd. Hierna was het nog een kwestie van coderen en proefrijden.

Kijk het lampje eens mooi branden

Leerschool

Het was weer een leerschool, maar ook deze Up! is dus aan ons uitgebreide gamma van cruise-control retrofits toegevoegd. Ondanks de tegenvaller dat we alles opnieuw moesten uitzoeken hebben we ons gehouden aan de prijsopgave. Dus geen onverwachte verassingen voor de eigenaar!

Wanneer de Volkswagen Up is uitgerust met een start-stop systeem is cruise-control inbouw mogelijk. Heeft de auto geen start-stop systeem. Dan moeten we naar alle waarschijnlijkheid de zogenaamde boordnet regeleenheid vervangen.

Naam *
Naam

Comment