Stuurslot vergrendeling defect

Aan het einde van een lange werkdag wilde de eigenaar van een VW Passat 3C, bouwjaar 2007, naar huis. Echter wilde de  motor van zijn VW Passat 3C niet starten. Sterker nog het contact ging niet eens meer aan. In het boorddisplay verscheen een melding "Lenkungs-verriegelung defect". De ANWB werd erbij gehaald, maar ook de wegenwachter kon de Passat niet tot leven wekken. De auto werd afgesleept naar een garagebedrijf. Daar werd na het proberen van de reserve sleutel al snel duidelijk dat de Passat met een startblokkeringsprobleem kampte.

Daar de VW Passat 3C over een uiterst complexe wegrijblokkering beschikt, besloot het garagebedrijf de auto bij een Volkswagen dealer aan te bieden voor verdere diagnose en reparatie. Hier stelde men vast dat de storing in de wegrijblokkering alleen gerepareerd zou kunnen worden door de auto een nieuwe identiteit te geven. Dit houdt in dat alle componenten van de wegrijblokkering vernieuwd worden. Een zeer kostbare aangelegenheid. Het offerte bedrag dat de dealer de Passat eigenaar voorschotelde was dan ook hoog en liep tegen de € 6.000,-. 

Zowel het garagebedrijf als de eigenaar schrokken zich een hoedje. Besloten werd om de auto ongerepareerd op te halen en aan te bieden bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in storingsdiagnose en auto-elektronica. Dit bedrijf heeft ook een helpdesk voor technisch complexe vraagstukken. Geabonneerde autobedrijven kunnen bij hen terecht met hun vragen en extreem moeilijke storingen. De VW Passat verhuisde naar dit bedrijf. Daar werd geconstateerd dat er geen enkele sleutel geprogrammeerd  meer was in de voertuig elektronica. Met andere woorden er was geen werkende sleutel meer bij het voertuig.

Het aantal ingeleerde sleutels bedraagt nul

Het support bedrijf beschikte echter niet over de juiste tools om de sleutels in te leren en nam zodoende met ons contact op. 

Complexe startblokkering

De startblokkering van dit model Passat is zoals gezegd zeer complex. Onze techneuten zijn ervaren in wegrijblokkeringsproblemen en in de werkplaats is veel gereedschap aanwezig om diagnose te kunnen stellen aan dergelijke problemen . De auto ging dus weer op de ambulance. Dit keer voor een veel langere rit. De auto kwam vanuit Noord-Holland naar Noord-Brabant.

Bij aankomst kon de chauffeur weinig vertellen over de geschiedenis. Wel zagen we een ELV - Elektronische Lenkungs Verriegelung , ook wel ESCL - Electronic Steering Column Lock genoemd, op de bijrijdersstoel liggen. Onze waakzaamheid werd direct getriggerd. Het is namelijk zo dat er slechts één component tegelijkertijd vernieuwd mag worden van het startblokkeringsysteem. Wanneer meerdere componenten defect zijn, dan dient de auto voorzien te worden van een nieuwe identiteit. Onze opdracht was om de sleutels opnieuw in te leren. Alleen waren we al bang dat hier meer aan de hand was. Ons vermoeden werd al snel bevestigd. Simpelweg de sleutels opnieuw aanleren bracht niet de oplossing. Er zat dus niets anders op dan de auto bij ons achter te laten. Afspraak was om te voorkomen dat de auto een nieuwe identiteit zou krijgen. 

Het voertuig werd van de ambulance geduwd en in onze diagnose werkplaats gezet. Accu ondersteuning werd aangesloten en zodra er tijd was zouden wij eraan beginnen. Onze diagnose begon met het in kaart brengen van de problemen. We kwamen uit op twee problemen in de startblokkering:

  • Geen werkende sleutels meer
  • ELV was niet correct aangeleerd

Het inleren van een ELV kan eenmalig uitgevoerd worden. Als dit mislukt is er geen nieuwe mogelijkheid meer. Door de oude ELV (die nog in de auto lag) aan te sluiten konden we de sleutels via een achterdeurtje weer programmeren op de auto.

Soms heb je meer dan één laptop nodig ....

Terug bij af

We waren nu terug bij af. De sleutels functioneerden weer, alleen het stuurslot (ELV) haperde soms nog. Duidelijk dat die dus vernieuwd moest worden. Dit was de oorspronkelijke klacht van de eigenaar. In overleg werd een nieuw stuurslot gemonteerd. Dit doen wij regelmatig voor eigenaren of andere autobedrijven die ons vinden via het internet.

Het stuurslot werd vervangen en geprogrammeerd op het voertuig. Wij weten dat dealers nagenoeg altijd direct ook de module vernieuwen waar de startblokkering in zit. Onze ervaring is dat het probleem meestal al is opgelost door de ELV te vernieuwen. Die module kunnen we altijd nog vernieuwen mocht dit nodig zijn. Wij maken liever geen onnodige kosten.

Twee dagen heeft de auto het bij ons goed gedaan, maar helaas kwam daarna de melding weer terug. Er zat dus niets anders op dan de module te vernieuwen. We bestelden de module, maar deze ging in backorder. Heel vervelend, maar deze module kan alleen via Volkswagen besteld en geleverd worden. Het gaat hier om een voertuigspecifiek onderdeel. Er zat dus niets anders op dan te wachten. Dit heeft maar liefst vijf weken geduurd. Toen werd de module uiteindelijk geleverd. Deze hebben we middels onze beveiligde online verbinding geprogrammeerd op het voertuig. Met als eind resultaat een voertuig waarbij het startblokkeringssysteem weer werkt zoals het hoort. En waarbij het eindbedrag de offerte bij lange na niet benaderde!

Contact

Wilt u contact met onze techneuten? Bel dan met T 0416-691396 of stuur ons email

Comment