Een nieuwe uitdaging voor de cabrio-specialisten

Cabrio's, we vinden ze geweldig. Niks leuker dan met open dak rijden op zomerse dagen. En niet te vergeten de technische uitdaging die het ons als specialisten biedt. De complexiteit verschilt enorm per merk en model. Vroeger waren cabrio's niet veel meer dan met de hand wegklapbare constructies van doek. Nu zien we modellen met metalen daken die via verschillende vouw- en schuifconstructies onzichtbaar in de kofferbak passen.  Inmiddels staan we bekend als dé specialisten voor de Audi A4 cabrio en de Volkswagen Eos. Achter de schermen zitten we niet stil. We weten dat de Volkswagen New Beetle Cabrio ook nog wel eens een probleem gevalletje wil zijn. Daarom hebben we ons dit systeem ook eigen gemaakt zodat we snel en vakkundig diagnose kunnen stellen. 

Hulp gevraagd vanuit het zonnige zuiden

Via e-mail werden we benaderd door een meneer uit Zuid-Limburg. De lokale Volkswagen specialist kon de oplossing niet vinden voor het weigerende dak van de Beetle. Van ons werd de garantie gevraagd dat wij het dak konden repareren. De eigenaar kende de complexiteit van het systeem en was bang dat wij als specialisten het probleem ook niet zouden kunnen oplossen. Na het laten zien van praktijkvoorbeelden die wij met cabrio's meemaken konden we de eigenaar overtuigen de Beetle naar Wijk en Aalburg te brengen. De auto werd afgeleverd bij het Diagnose Centrum in Wijk en Aalburg. 

Analyse van data

Zoals bij iedere storing maken wij bij binnenkomst een complete scan van het voertuig voordat we aan de slag gaan. Hierdoor blijft relevante informatie in de computer opgeslagen. Bij deze auto was er een storing opgeslagen op de cabriokap vergrendelingsmotor die aan de rechterzijde gemonteerd zit. Deze elektromotor zet het dak vast op de carrosserie wanneer het dak geopend is. Zo wordt er voorkomen dat het dak los waait van de auto wanneer deze aan het rijden is. Tijdens het bedienen van het dak controleren we de werking van alle schakelaars en sensoren. Op het moment van storing kunnen we het component aanwijzen dat niet doet wat de constructeur ooit bedacht heeft. Wanneer het dak is aangetrokken door de stelmotor gaat er een bevestigingssignaal naar de regeleenheid.  Bij onze Beetle kwam dat signaal niet aan. Maar wat gaat er dan precies mis? Werkt de stelmotor niet, de schakelaar voor het bevestigingssignaal of gaat het mechanisch mis? Om bij het onderdeel te kunnen komen moet de achterbank en de zij-bekleding worden uitgebouwd.  Bij nadere inspectie blijkt de stelmotor wel te draaien, maar niets aan te drijven. Het gevolg hiervan is dat het dak niet vergrendeld wordt en dat het bevestigingssignaal nooit wordt uitgezonden. 

 De oorzaak: Een gebroken tandwiel in de stelmotor.

De oorzaak: Een gebroken tandwiel in de stelmotor.

De New Beetle Cabriolet kent nog wel meer zwakke punten, zo kunnen er nog wel eens problemen met de ramen en de sluitherkenning van de kap ontstaan.  Een onjuiste diagnose kan hierbij leiden tot ontzettend hoge kosten. 

De reparatie en het resultaat

Bij het plaatsen van de nieuwe stelmotor is het van groot belang dat deze correct wordt afgesteld. Wanneer dit verzuimd wordt, kan dat leiden tot beschadiging van het nieuwe onderdeel of van het cabriodak. 

Contact

Naam *
Naam
Type hier het identificatienummer van uw auto. U vindt dit op de kentekencard.

Comment