Gasklephuis na reparatie niet in te leren

In deze blog is het leidend voorwerp een Volkswagen Golf IV uit 2000 met een AKL motor. De auto kwam bij een autobedrijf terecht voor een probleem met het niet goed rijden tussen de 1600 en 2200 rpm. Het autobedrijf had de diagnose gesteld dat het gasklephuis geen juiste feedback gaf aan het motormanagement systeem. Het gasklephuis werd gedemonteerd en ter reparatie aangeboden bij een revisie bedrijf. Dit bedrijf constateerde inderdaad ook een probleem en reviseerde het gasklephuis. Waarna het gasklephuis geretourneerd werd aan het autobedrijf. Nadat het autobedrijf het gasklephuis had gemonteerd kreeg men deze niet ingeleerd. Het gasklephuis ging weer terug naar het revisiebedrijf. Het revisiebedrijf constateerde geen probleem, maar na overleg werd er voor alle zekerheid een tweede gasklephuis opgestuurd. Ook dit gasklephuis kreeg het autobedrijf niet ingeleerd. Besloten werd om gasklephuis en motor-ecu op te sturen naar het revisiebedrijf. Deze konden weer geen probleem ontdekken. Niet met het gasklephuis en niet met de motor-ecu. Het revisiebedrijf heeft meerdere keren de gasklep-adaptie met succes kunnen afronden. De ecu ging samen met alweer voor de zekerheid nog een derde gasklephuis naar het bedrijf terug waar de adaptie opnieuw niet slaagde. Het bedrijf heeft nog een aantal draadboom reparaties uitgevoerd zonder succes en besloot uiteindelijk de auto bij ons neer te zetten met een donor motor-ecu. De vraag was op wij de donor motor-ecu konden programmeren op de Golf.

Dit is voor ons dagelijkse routine en na de programmering voerden ook wij een gasklep-adaptie met uit. Tot onze verbazing zagen we dat dit succesvol werd uitgevoerd. Zou de ecu dan toch het probleem hebben veroorzaakt?

Helaas, de motor liep nog steeds niet goed stationair. Met dit resultaat namen we contact op met het autobedrijf, waarna we toestemming kregen om verder diagnose te stellen.

Complete verhaal in beeld brengen

Om duidelijk te krijgen wat er ondertussen was gedaan met de auto hebben we het autobedrijf gevraagd hun verhaal per mail te sturen. Ook hebben we het revisiebedrijf gebeld om hun verhaal te horen. Duidelijk was dat er nu drie verschillende gasklephuizen waren gebruikt en twee verschillende motor-ecu's. Onze eerste gedachte bij dit storingsbeeld ging uit naar valse lucht. Na aansluiten van onze rookmachine vonden we een luchtlek onder de carterontluchtingspot waar de olievuldop op zit. De ring die daaronder zat was geprobeerd te repareren met kit. Wij hebben de rubberen ring vervangen en daarna was er geen luchtlekkage meer te constanteren. In onderstaande film is te zien dat er echt nergens anders meer lucht wordt aangezogen als we de inlaat afsluiten. De motor smoort, slaat af en als de motor is afgeslagen blijft de onderdruk nog even aanwezig. Nu hadden we valse lucht voor 100% uitgesloten.

Vervolgens hebben wij de relatieve compressie gecontroleerd. Deze was keurig op alle cilinders gelijk. De timing hebben we elektrisch gecontroleerd en voor de zekerheid uiteindelijk ook nog mechanisch. Inlaatdrukpulsen hebben we gecontroleerd met onze automotive labscoop. 4-Gasmetingen en nog vele andere metingen volgde, maar wat we ook controleerden we bleven uitkomen op één van de twee componenten die al waren vervangen. Gasklephuis of motor-ecu. Er ontstond een soort patstelling.

Overleg met andere specialisten

Voor dit soort problemen kunnen we gebruik maken van een uitgebreid netwerk van specialisten die elkaar graag willen helpen. De vraag werd gepost op een internationaal forum voor VAG specialisten. We hadden overleg met GMTO en we deden een beroep op onze vrienden van het Diagnose Centrum. Keer op keer kwamen we uit op een probleem met het gasklephuis, maar die was al tot drie keer toe vervangen ...

Met GMTO hebben we nog een aantal metingen gedaan waarin we nog een cilinder ontdekte die iets minder efficiënt was dan de andere drie. Dit werd veroorzaakt door een vervuilde bougie. Bij demontage van de bougiekabels kwamen we nog een kleine beschadiging van de isolatie tegen, dus werd besloten bougies en bougiekabels te vernieuwen. Helaas zonder het beoogde resultaat. De Golf begon ons nu flink te irriteren en om niet nog meer uren in deze auto te steken hebben we besloten om onze vrije zaterdagmiddag in te ruilen voor een middagje diagnose stellen aan de Golf. Ze noemen ons niet voor niets gepassioneerde vakidioten! Zelfs een bevriende diagnose specialist uit Friesland van Diagnose Centrum Noord kwam naar het zuiden om ons van nieuwe input te voorzien. Maar wat we ook controleerden en wat met ook deden we bleven op een probleem met het gasklephuis of de motor-ecu uitkomen.

Arjen van DCnoord kon nog wel aan en gebruikte motor-ecu komen, die we mochten proberen. Dit hebben we dan toch maar gedaan, maar helaas het resultaat was hetzelfde. Wij konden echt niets anders meer bedenken dan dat het revisiebedrijf toch echt een foutje maakt met het reviseren van het gasklephuis. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en een nieuw origineel gasklephuis besteld. Dit was de enige manier om te controleren of onze vermoedens correct waren.

Moment van de waarheid

Vrijdag middag kwam het nieuwe gasklephuis binnen. Tja en wat doe je dan net voordat je naar huis wil? Zet je hem erop met de kans op een vervelend weekend of sta je achter je beslissing en wil je het weten! We kozen voor het laatste en monteerden het nieuwe gasklephuis. Na inleren,  even warm draaien, gas geven en weer gas los ...

Live data van de VW Golf IV met AKL motor

Live data van de VW Golf IV met AKL motor

Perfect stationair lopen! De actuele waarde was weer gelijk aan de gewenste waarde. Daar smaakte het vrijdagmiddag borreltje extra lekker door, maar wat waren we hier op het verkeerde been gezet. Achteraf is het makkelijk, maar wie gaat ervan uit dat als er al drie gereviseerde gasklephuizen gemonteerd zijn, dat die alle drie hetzelfde probleem hebben?!

Contact

Op zoek naar een Volkswagen specialist? Onze techneuten zijn vakidioten met passie voor techniek. Wilt u het onderhoud van uw Volkswagen ook door ons laten uitvoeren? Of kampt uw Volkswagen met een storing? Neem dan contact op met ons via T 0416-691396. U kunt ook via het afspraak formulier op onze website in contact met ons komen. Heeft u een ander merk auto? Kijk hier wat wij voor u kunnen betekenen.

Comment