Volkswagen Eos cabrioletdak drama

Auto-import gebeurt aan de lopende band. Een autohandelaar uit noordoost Nederland koopt in Duitsland een mooie Volkswagen Eos. Weinig kilometers en in uitstekende staat. Eén ding mankeert er aan. Het cabriodak kan niet open. Om hier echter de Eos op te laten staan is ook niet het idee van de autohandelaar. De Eos wordt dus aangekocht. Terug in Nederland gaat de cabriolet naar het garagebedrijf waar deze autohandelaar al zijn werk laat uitvoeren. De werkplaats daar beschikt echter niet over de juiste kennis, informatie en tools om de storing aan het Eos dak op te lossen. Van alles wordt geprobeerd om het cabriodak werkend te krijgen. Uiteindelijk besluit men in overleg met de lokale Volkswagen dealer om de stalen kabels die het schuifmechanisme van het voorste glazenpaneel door te knippen. Volgens de VW opgeleide techneuten zou dan het cabriodak wel geopend kunnen worden. 

De stalen kabels die het voorste glazenpaneel aandrijven

De stalen kabels die het voorste glazenpaneel aandrijven

Jammer genoeg ging het dak nog steeds niet open naar deze onbezonnen actie. De Eos zwierf een tijdje rond van bedrijf naar bedrijf. Zonder resultaat. 

In onze werkplaats hadden we ervaring opgebouwd met de verschillende sensoren en actuatoren van de dakconstructie van de Volkswagen Eos. We hadden wel eens een post gedaan op Facebook over een Eos dakstoring. Deze werd door de autohandelaar via Google gevonden. Hij belde ons en vroeg of we het aandurfden om deze Eos te gaan repareren. De eerlijkheid gebeid ons te bekennen dat we best huiverig waren nadat we het verhaal hadden aangehoord. Toch spraken we af de Eos naar Wijk en Aalburg te laten komen. Na een eerste inspectie zouden we dan verder beslissen. 

Dat was schrikken

Bij aankomst van de Eos pakten we onze tools voor een snelle eerste diagnose. We schrokken ons een hoedje. Van alles hing los. Kapjes en bekledingsdelen ontbraken of waren beschadigd. Niet te vergeten dat de stalen aandrijfkabels van het aandrijfmechanisme van het glazenpaneel doorgeknipt waren. 

In onze diagnose tool hebben we een speciaal testprogramma voor het Eos dak. Hiermee kunnen we het dak openen of sluiten, zelfs als één van de sensoren een niet plausibele waarde afgeeft en dus eigenlijk het openen of sluiten belemmerd. Deze functie is ontzettend handig voor diagnose doeleinden. Nou is het zo dat de eerste stap bij het openen van het dak het naar achteren verplaatsen van het glazenpaneel is. Dit werkte natuurlijk niet vanwege de doorgeknipte aandrijfkabels. Oeps, wat nu?

Onze techneuten gingen in overleg en besloten dat ze dit project niet wilden voortzetten. Dit zou een gebed zonder eind worden. Enorm veel uren gaan maken op een project dat eigenlijk geen enkele kans van slagen had. De handelaar wilde echter van geen wijken weten en bleef voet bij stuk houden dat wij het dakprobleem moesten oplossen.

Techneuten zijn van nature nieuwsgierige beestjes. Tegen beter weten in trokken we de stoute schoenen aan en maakten een afspraak. Wij gingen max. 10 uur besteden aan openen van het dak. Ook zonder gewenst resultaat zouden deze 10 uur gefactureerd worden. Tevens gingen we aan dit project werken op momenten dat wij de rust en ruimte ervoor hadden. 

Toch maar eens beginnen

Onze dagen zijn gevuld met complexe diagnose klussen en het Eos project bleef maar staan. We planden een avond met drie van onze diagnose techneuten. Zodat zij in alle rust konden werken. Geen telefoon, geen wachters en geen werkdruk. Door analytisch denken en systematisch werken lukte het die avond het cabriodak deel voor deel te openen.  Het lastigste was het voorste glazenpaneel. Het zat strak ingeklemd in de geleiders. Met de hand was hier geen enkele beweging in te krijgen. Normaal kun je met behulp van een inbussleutel het aandrijfmechaniek handmatig bedienen om zo het glazenpaneel naar achteren te schuiven. De doorgeknipte kabels belemmerden dit. Dus laten we alvast één ding afspreken: KNIP NOOIT DE STAALKABELS VAN HET GLAZENPANEEL DOOR!

Een avondje doorzettingsvermogen tonen zorgde dat we onderstaand plaatje konden schieten. 

Hardtop zit weer opgevouwen in de koffer

We namen contact op met de handelaar. Deze was erg blij dat het cabriodak eindelijk weer open was. Dit cabriodak had zoveel geleden, haast elke onderdeel was beschadigd of stuk. Herstellen zou een onbegonnen klus worden. Hier was teveel schade aangericht door ondeskundigheid. De handelaar stelde voor om op zoek te gaan naar een donor auto waarvan het dak nog in goede staat verkeerde. We wilden echter inspraak houden en vroegen om eerst foto's te sturen voor de donor auto aangekocht zou worden. Na wederzijdse instemming werd een donor Eos in Wijk en Aalburg afgeleverd.

Donor "auto" 

De bedoeling was dus om het complete dak te transplanteren van de ene Eos naar de andere. We planden weer een avond in zodat we alle ruimte hadden om verder te gaan met het project. Het dak van de probleem Eos werd verwijderd.

Dit zelfde kunste voerden we uit bij de donor "auto". Zodat we twee daken naast twee Eosen hadden liggen. Leverde ook weer een mooi fotomomentje op. 

"Transformers" in onze werkplaats

Nu ging het kapotte dak weer op de donor auto, maar een stuk voorzichtiger gingen we te werk bij het donor dak op de goede Eos. Met beleid werd het dak gemonteerd. De avond vorderde al behoorlijk, maar we wilde graag zien of het dak zou gaan werken. Helaas werden we geconfronteerd met een aantal obstakels. Allereerst een glazenpaneel dat veel te stroef in de geleiders liep. We besloten dit gehele glazenpaneel op een later tijdstip te demonteren. We zouden dan de geleiders reinigen en smeren. Het dak werd in een stand gezet zodat we er goed bij konden.

De hydraulische pomp van het dak was in de Eos blijven zitten. Deze was ook aan vervanging toe. We hadden hier al een donor exemplaar voor gevraagd.

Donor hydraulische pomp

Alle hydraulische leidingen werden op de juiste plaats gemonteerd. Weer een hobbel genomen. Het cabrioletdak was klaar voor een eerste test. Hier en daar moesten enkele afstellingen verricht worden, maar uiteindelijk hadden we gewonnen. Het dak werkte weer.

Toch waren we nog niet klaar met dit dak. Het ontgrendelen van de achterklep functioneerde niet via de greep in de achterklep. Na wat zoekwerk en gerichte metingen kwamen we nog een geoxideerde stekker tegen. Dit probleem werd ook opgelost.

Het was een hele ervaring dit project. Keer op keer werd ons incasseringsvermogen op de proef gesteld. Wout zegt altijd "zonder strijd geen overwinning!" 

Contact

Onze techneuten bereikt u via T 0416-691396. U kunt ook een email sturen. Vermeld altijd de voertuiggegevens zoals kenteken of chassisnummer in de email. Wij kunnen u dan sneller van dienst zijn. 

Comment