VW Crafter met Shiftmatic wil het maar niet leren

Een Volkswagen Crafter met semi-automaat wordt uit de lease gekocht. Bij de verkoop van het voertuig is bekend dat de semi-automaat, Shiftmatic, defect is. De transmissie is zelfs al gedeeltelijk gedemonteerd. Het autobedrijf, dat de Crafter heeft aangekocht, monteert een donor versnellingsbak. De donor zou van een rijdende auto afkomen. Het autobedrijf beschikt echter niet over het juiste gereedschap om de versnellingsbak in te leren. De schakelpunten en de koppeling moeten immers ingeleerd worden. De Crafter gaat naar de plaatselijke Volkswagen dealer. Na twee uur besluit met daar dat het welletjes is. Een factuur van €499,50 verder en een Crafter die nog niet rijdt. Google wordt geraadpleegd voor een mogelijke oplossing.

 Crafter Shiftmatic Google zoekopdracht, :-)

Crafter Shiftmatic Google zoekopdracht, :-)

Shiftmatic specialist

Het autobedrijf neemt telefonisch contact met ons op in de veronderstelling dat wij Shiftmatic specialist zijn. We legden uit dat we één keer eerder aan een Shiftmatic storing hadden gewerkt. De eerste keer hebben we een succesvolle reparatie kunnen uitvoeren. Binnen ons diagnose centrum is veel ervaring met de semi-automaat, Easytronic van Opel. Maar om nu direct te stellen dat we Shiftmatic specialist zijn, gaat nog net even te ver. Na deze openheid van onze kant besloten we samen met het autobedrijf om toch de probleem Crafter naar de diagnose werkplaats te halen te Wijk en Aalburg. 

Toch niet weer he?

In ons vorige blog over de Shiftmatic konden jullie lezen dat de hydraulische vloeistof het probleem was. De eerste controle is dus het niveau van de hydraulische vloeistof. Met voldoende mankracht duwden we de Crafter op de vierkolomshefbrug. Ook dit keer zat er te weinig koppelingsvloeistof in het reservoir. Ondanks dat de hydraulische druk goed was, wilden we gewoon zekerheid hebben en brachten het niveau van het reservoir op peil. Jammer genoeg hielp het ons niet dit keer. We moesten nu echt aan de bak met een Shiftmatic diagnose. Wat we ook probeerden, inleren werd niet succesvol afgesloten. ODIS, het originele VW diagnose systeem, suggereert op basis van de opgeslagen foutcodes verschillende testplannen. Die waren van weinig tot geen nut, want het testplan kwam de oplossing dat de schakelpunten en koppeling ingeleerd moesten worden. Dit mislukte nu juist telkens. 

Het autobedrijf had de oude versnellingsbak erbij gegeven. Dat kwam handig uit in dit geval. We besloten de oude versnellingsbak onder de auto te plaatsen op een krik. Nu was er wel één probleem om rekening mee te houden. De oude bak had geen druklager. Dat was namelijk over gezet. We hebben er toen voor gekozen de elektronica voor de bediening van het druklager aan te sluiten op de gemonteerde bak. De rest werd op de oude bak aangesloten.

Next level

Op deze manier konden we de Shiftmatic versnellingsbak wel inleren. Onze conclusie was dus dat er iets in of aan de versnellingsbak niet in orde was. Met dit verhaal werd contact opgenomen met de opdrachtgever. De zogenaamde goede versnellingsbak was dus helemaal niet goed. De keuze was nu aan hun of we verder moesten zoeken of dat hun andere stappen gingen ondernemen. We kregen te horen dat wij verder mochten gaan. We bewaren de know-how van het verdere verloop van de diagnose deze keer voor onszelf. Wie weet worden we zo nog eens een echte Shiftmatic specialist. 

Contact

Via T 0416-691396 komt u in contact met ons. U kunt ons ook een email sturen. Vermeld dan altijd de gegevens van uw auto, zoals kenteken en identificatienummer (VIN). 

Comment