Volkswagen Crafter staat bijna een jaar stil!!

Onlangs ontvingen wij een telefoontje van een collega autobedrijf. Ze zaten met hun handen in het haar. Wat was er aan de hand? Al een hele tijd waren ze met een VW Crafter bedrijfswagen in de weer. De Crafter was uitgerust met een zogenaamde Shiftmatic transmissie. Dit is een semi-automatische transmissie. Na zo'n 260.000 km was de koppeling van de Shiftmatic aan vervanging toe. Deze werd dus vernieuwd. Koppelingsplaat, drukgroep en hydraulisch druklager, de hele set werd nieuw gemonteerd. Nadat alles gemonteerd is, dienen bij zo'n semi-automatische transmissie zowel de schakelparameters als de koppelingsaangrijpingspunten aangeleerd te worden. Hiervoor is geschikte diagnose-apparatuur nodig. De Crafter werd hiervoor aangeboden bij een plaatselijke VW dealer. 

De dealer kwam echter terug met de boodschap dat het inleren van schakelparameters en koppelingsaangrijpingspunt telkens mislukte. Iets wat je als automonteur natuurlijk niet graag te horen krijgt. Na doorlopen van diverse testplannen werd de gemonteerde koppelingsset aangeduidt als de oorzaak van de inleer problemen. De conclusie luidde dan ook dat een originele koppelingsset gemonteerd moest worden.

Druklager met positiesensor

Druklager met positiesensor

De trouwe lezer weet waar dit naartoe gaat. Ook na het voor de tweede keer vervangen van de complete koppeling-set lukte het inleren nog steeds niet. Na een aantal weken gaf de VW dealer het op. Jeetje, wat nu? De Crafter verhuisde naar een andere VW dealer. Aldaar had men een technicus in dienst met als specialisme de Shiftmatic transmissie. Ook hier lukte het uiteindelijk niet de Crafter weer rijdend te krijgen. En dat ondanks veel kunst en vliegwerk. Zo werd de bedrading van de versnellingsbak naar regeleenheid middels een bypass overbrugd. Na vele controles werd ook hier de conclusie getrokken dat er iets mis moest zijn met de montage van de koppeling of druklager. Opnieuw werd de versnellingsbak van de motor gedemonteerd. En ja, voor de derde keer, plaatste men een nieuw druklager met koppeling. Na vele inleer pogingen gaf ook deze dealer de pijp aan Maarten.

Nu zal iedereen wel denken "op naar de mannen van Diagnose Centrum Wout Bouman". Niets is minder waar. De Volkswagen verhuisde naar een specialist in versnellingsbakken. We zullen het verhaal kort houden: ook hier werd een nieuw druklager gemonteerd! In het druklager zit namelijk een sensor die de positie meet van het druklager. Hiermee bepaalt de regeleenheid de stand van de koppeling.

Iedereen begrijpt wel dat na drie koppeling-sets en vier druklagers ook dit geen enkel effect had. De bus was ondertussen eigendom van het autobedrijf geworden, want er is geen enkele bedrijfswagen-eigenaar die zo lang wil wachten. De soap met deze Crafter in de hoofdrol was namelijk al in april 2016 begonnen. Bijna een jaar verder worden wij gebeld door het Bosch Car Service bedrijf. Het hele verhaal wordt voorgedragen en in eerste instantie zijn we wat terughoudend. We hadden namelijk nog nooit aan deze semi-automatische versnellingsbakken gewerkt. In de weet dat vier bedrijven zich al stuk gebeten hadden op deze hardnekkige storing. Aan de andere kant houden wij wel van een uitdaging. Dus werd er afgesproken dat het Bosch Car Service bedrijf de hele geschiedenis nauwkeurig op papier zou zetten. De Crafter zou dan naar Wijk en Aalburg komen.

Kennis, Informatie en Tools

Daar is die weer. Ons mantra voor het aannemen van een storing. We hebben diverse diagnose-apparaten die goed overweg kunnen met Volkswagen. Hieronder ook het originele ODIS systeem. Dit wordt ook door de dealers gebruikt. Dus aan tools geen gebrek. Informatie is ook aanwezig in de vorm van toegang tot originele werkplaatsdocumentatie, lidmaatschap van een wereldwijd netwerk van VAG specialisten en toegang tot de zelfstudie handleidingen van Volkswagen. Deze zelfstudie handleidingen zijn erg handig om systeemkennis op te doen, want hier ontbrak het wel aan. We hadden namelijk nog nooit aan een Shiftmatic gewerkt. Op een vrije zaterdag middag besloot ondergetekende om zich eens te verdiepen in deze materie. Alle informatie uit de zelfstudie handleiding samen met het elektrisch schema werd verzameld, de nodige aantekeningen gemaakt en een testplan hoe deze Shiftmatic storing te gaan aanpakken. 

Eerste gedeelte uit het eigen opgestelde document met aantekeningen om deze storing te gaan oplossen

Eerste gedeelte uit het eigen opgestelde document met aantekeningen om deze storing te gaan oplossen

Op woensdag 22 februari 2017 viel er een gat in de planning. Jeffrey en ik konden nu mijn opgestelde testplan op de Crafter loslaten. Doordat de Crafter al bijna een jaar stil stond zaten de remmen behoorlijk vast. De accu was dood als een pier. Dus eerst de start-booster erop. Nu kon het elektronische contactslot en stuurslot vrij geschakeld worden. Zonder prik kon er immers niet gestuurd worden tijdens de zware tocht de werkplaats in. We moesten met zes man de bus naar binnen duwen. Met veel pijn en moeite stond de Crafter eindelijk op onze vierkoloms hefbrug. Wat ons gelijk opviel was het feit dat de hydraulische pomp de hele tijd bleef draaien. Dit was te herkennen aan het zoemende geluid. In ons eigen document waren we begonnen met het noteren van de drukken in het systeem. Onder de 39 bar wordt de pomp aangestuurd en die schakelt weer uit bij 55 bar. We sloten ons diagnose apparaat aan en na het wissen van de foutcodes bekeken we de live-data. Hierin zagen we een systeemdruk van slechts 19 bar. Een stuk lager dan als wat wij gelezen hadden. Zou deze lage druk dan de oorzaak zijn van het niet kunnen inleren? Ook wij voerden de stap uit van inleren aangrijpingspunt koppeling. Deze werd al snel gevolgd met een negatief antwoord. Jammer dat er dan niet bij staat waarom dit niet lukt. Ook het inleren van de schakelparameters mislukte. Deze worden immers met dezelfde systeemdruk bediend. We besloten de druksensor eens te controleren. Elektronisch gezien konden we hier geen afwijkingen in vinden. In het diagnose-apparaat zit een functie om het systeem drukloos te maken. Een mooie mogelijkheid om de sensorwaarde te controleren. De live data van de druksensor liep keurig naar 0 bar. Waarom is die systeemdruk nu zo laag, vroegen we ons af. Eerst maar eens controleren of er voldoende vloeistof in dit circuit zit. In de documentatie werd de juiste procedure voor het peilen gevonden.

Peilprocedure Shiftmatic transmissie

Peilprocedure Shiftmatic transmissie

We verwijderden de plug die het overlooppijpje afdicht. Hier stroomde geen vloeistof uit. Dit zou natuurlijk kunnen, dus we vulden een beetje vloeistof bij. Nog steeds stroomde er niets uit de overloop. Dat beetje werd nog een beetje en nog iets meer. Tot we uiteindelijk bijna een liter hadden bijgevuld. Nu stroomde er vloeistof uit de overloop en zat er dus voldoende in het systeem. Vol verwachting werd het contact aangezet. De pomp begon weer te zoemen en na een paar tellen stopte die weer. Nogmaals werd de systeemdruk parameter bekeken. Nu was de druk 55 bar. We bewogen de pook en hoorde de bak schakelen. Dit was al meer dan wat we daarvoor konden bereiken. Na diverse keren schakelen zakte de druk. Deze drukverlaging werd gevolgd door een aansturing van de pomp. We hadden al wel gelezen dat het systeem zelf ontluchtend was. Dus werd de functie aangrijpingspunt inleren opnieuw geselecteerd in het diagnose-apparaat.

Na deze succesvolle adaptie kon de motor weer gestart worden. We schakelden de versnelling in en na loslaten van de rem reed de Crafter daadwerkelijk naar voren. Ook achteruit ging goed. Jeffrey en ik keken elkaar stom verbaast aan. Zou dit nu echt alles zijn? We besloten voorzichtig een proefrit te maken. De remmen zaten namelijk behoorlijk vast en we wilden geen oververhitting van de remschijven en -blokken veroorzaken. Alle zes de versnellingen werden keurig één voor één ingeschakeld en nadat we ook alle neerwaartse schakelingen hadden gehad reden we weer terug naar de werkplaats.

Vierde versnelling in automatische stand ingeschakeld

Nog steeds niet overtuigd van het oplossen van het probleem hebben we de volgende dag nogmaals een proefrit gemaakt. Nadat ook die geslaagd was werd contact opgenomen met de Bosch Car Service. We vroegen de contactpersoon aldaar nogmaals het hele verhaal te vertellen. Een ieder zal zich kunnen voorstellen hoe stil het werd toen wij de oorzaak van de storing uitlegden. Ook hebben we nog met één van de dealers gesproken, maar ons is en blijft het onduidelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hoe kan het zijn dat niemand dit heeft kunnen oplossen. Feit blijft wel dat het heel belangrijk is om systeemkennis te hebben voordat je begint aan een diagnose.

Contact

Via T 0416-691396 komt u in contact met onze techneuten. Mailen kan ook. Via het formulier op onze website. Vermeld altijd kenteken en identificatienummer van uw auto. U vindt het identificatienummer op de kentekencard. 

Comment