De Autovakmannen

Onlangs hebben wij een ontzettend leuke film mogen kijken. "De Autovakmannen"  is een documentaire van Gwen Jansen. De film van 63 minuten geeft een mooie inkijk in de beroepspraktijk van een tiental personen die werkzaam zijn in de autobranche.

Dankzij een prijsvraag op de website van AMT werden we uitgenodigd voor de gala premiere van de film in Amersfoort. Iwan en Jeffrey togen naar Amersfoort en Frank en Annemiek hebben de film in Cinemec Utrecht bekeken. Op beide locaties was de avond tot in de puntjes verzorgt door OOMT

Hieronder de filmtrailer van "De Autovakmannen" .

Van tandwielen naar touchscreen

We zien de hoofdrolspelers op zoek gaan naar een manier om met de veranderingen in ons prachtige vak om te gaan. De ondertitel van de film luidt "Van tandwielen naar touchscreen". Een toepasselijke ondertitel. De afgelopen 15 jaar is er in ons vak namelijk ontzettend veel veranderd. Volgers van onze blog weten waar we op doelen. Vanaf eind jaren '80 werden we voor het eerst geconfronteerd met motormanagementsystemen, later kwamen daar de ABS systemen bij. Echter is het vanaf begin 21e eeuw ontzettend hard gegaan. Neem bijvoorbeeld de BMW 5-serie, model E60/61, die in 2003 zijn debuut maakte. Bomvol elektronica die menig autobedrijf voor immense uitdagingen stelt. 

Als u de film nog niet gezien heeft, dan moedigen wij u aan om deze te gaan zien! Geniet van de inkijk in de hoofdpersonen en de bedrijven waar ze werken. Het is echt de moeite waard!

Foutcode U1121?

De titel van deze blog is "Foutcode U1121 en De Autovakmannen". Vanwaar deze keuze? Ondergetekende miste een ding in de documentaire van Gwen Jansen. Autobedrijven, zowel onafhankelijk als merkdealers, worstelen ontzettend met de enorme complexiteit van de voertuigen. Niet alleen met de nieuwe generatie voertuigen met autonome functies. Ook die generatie voertuigen die zo'n 15 jaar geleden gebouwd is, kan voor enorme hoofdpijn dossiers zorgen. En dat haal je jammer genoeg niet terug uit "De Autovakmannen".

Waarom dan foutcode U1121? De ochtend nadat ondergetekende de film had gezien, werd in ons diagnosecentrum een VW Up! aangeboden. De auto was bij ons neergezet door een Volkswagen dealer. Men had het instrumentenpaneel van de Up! vernieuwd. De aanpassing van de wegrijblokkering was goed verlopen. De codering had men in de dealer werkplaats met behulp van de ODIS diagnose apparatuur en een online verbinding met de VW fabriek gedaan. Alleen bleef gek genoeg een controle lampje van het zogenaamde City Emergency Brake systeem branden, terwijl deze Up! daar helemaal niet mee uitgerust was. 

U1121 in het combi-instrument van een VW Up!

U1121 in het combi-instrument van een VW Up!

Volgens het testplan repareren

Tijdens de diagnose van een storing wordt vaak een zogenaamd testplan in het diagnose apparaat gevolgd. Vooral bij gebruik van de merk-originele diagnose apparatuur. Het grappige van deze U1121 storing in de Up! was dat we de storing konden verhelpen met de welbekende VCDS. Uitgebreide kennis van de wijze waarop VW omgaat met codering en parameterisatie van regeleenheden leidde snel naar de juiste oplossing. Met het verhaal van de film in ons achterhoofd, wilden we weleens weten hoe we volgens het ODIS testplan de storing zouden moeten aanpakken. We sloten ODIS dus aan op de VW Up!

Testplan voor foutcode U1121

Testplan voor foutcode U1121

Eerste stap van het testplan voor de foutcode U1121 in het combi-instrument

Eerste stap van het testplan voor de foutcode U1121 in het combi-instrument

Tweede en tevens laatste stap in het testplan voor foutcode U1121

Tweede en tevens laatste stap in het testplan voor foutcode U1121

Zoals een ieder kan zien, leidt het testplan voor de foutcode U1121 nergens heen. De storing negeren kan moeilijk, immers er brandt een rood waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel.

Dit is wat we vandaag de dag vaak tegenkomen. Een duidelijke storing in de auto. Een onbruikbaar testplan van de autofabrikant. Autotechnicus en autobedrijf met de handen in het haar. We hadden deze trend graag terug gezien in "De Autovakmannen". Het is immers een probleem van de gehele branche.

Contact

Via T 0416-691396 of email komt u snel met ons in contact.

Comment