Inbouwen en coderen van een trekhaak

Om een auto op een veilige manier te voorzien van een trekhaak zijn er verschillende elementen nodig. 

  • Kwalitatieve trekhaak en kabelset
  • Gedegen trekhaak montage
  • Bekabeling netjes op de voertuig electronica installeren
  • Het coderen van de trekhaak op de voertuig electronica

Een kwalitatieve trekhaak en kabelset bepaald echter nog niet de kwaliteit van de totale trekhaak montage. De montage kan namelijk op twee manieren uitgevoerd worden. Heel snel en onzorgvuldig. Hierdoor bestaat de kans dat er in de toekomst problemen ontstaan. Je kunt het ook zorgvuldig doen zodat er een veel lagere kans is op problemen. Een zorgvuldige manier kost meer tijd waardoor een offerte soms hoger uitkomt, echter als de problemen in de toekomst mee geteld worden is dit uiteindelijk de goedkoopste manier en bovendien de veiligste. Lees verder waarom we hier ook te maken hebben met veiligheid!!

Gedegen trekhaak bevestiging

De trekhaak bestaat uit een trekhaakkogel die bevestigt zit aan een metalen constructie. Deze constructie is speciaal ontwikkeld voor het voertuig waar die aan gemonteerd wordt. In sommige gevallen moet men een deel van de ondercoating verwijderen. Als men dit niet doet bestaat de kans dat de metalen constructie na verloop van tijd los komt te zitten. Dit geldt natuurlijk ook voor de bouten en moeren die gebruikt worden. Deze kan men met de luchttol vast zetten of zoals bedoelt op het voorgeschreven aanhaalmoment. Eenieder kan zelf beoordelen welke manier het veiligste is, maar ook wat meer tijd in beslag neemt. tijdens het monteren.

Deze Citroen C5 is een mooi voorbeeld van verkeerde montage

Deze Citroen C5 is een mooi voorbeeld van verkeerde montage

Bekabeling netjes in de voertuig electronica verwerken

De trekhaak bekabeling moet op de voertuig electronica aangesloten worden. Vroeger deed men dit bij de achterlichten zelf. Dit is sinds de controle op defecte lampen een stuk lastiger geworden. Nu moet de bekabeling soms door de hele auto gelegd worden om op de juiste posisties aan te sluiten. Het aansluiten van de bedrading kan op verschillende wijzen gedaan worden. Bijvoorbeeld met zogenaamde scotchblokjes. Dit werkt lekker snel, maar geeft veel contact problemen in de loop der tijd.

Scotchblokjes ook wel kotsblokje genoemd

Scotchblokjes ook wel kotsblokje genoemd

Wij maken gebruik van de soldeer techniek. Op de juiste manier gedaan ontstaat een verbinding voor het leven. Die verbinding dient wel netjes geïsoleerd te worden om tegen vocht te beschermen. We zien ook regelmatig een andere "hele snelle" methode. Bedrading strippen en dan alleen maar in elkaar draaien.

Tja zo kan het ook........

Tja zo kan het ook........

Solderen is ook niet altijd even makkelijk. Het gaat om de juiste methode. Hieronder is duidelijk zichtbaar dat de bedrading veel te heet is geworden.

Isolatie van de bedrading helemaal gesmolten

Isolatie van de bedrading helemaal gesmolten

Als dit niet goed geïsoleerd wordt kan het vocht doordringen tot de kopere bedrading. Deze gaat dan oxideren met alle gevolgen van dien.

Zoals we reeds beschreven moet de bedrading soms door de hele auto getrokken worden. Dit is een tijdrovende klus als dit zorgvuldig moet gebeuren. Bekleding demonteren en de trekhaak kabelboom aan de originele kabelboom vast maken voor een goede fixatie. 

Nieuwe kabelboom netjes gefixeerd aan de bestaande kabelboom

Nieuwe kabelboom netjes gefixeerd aan de bestaande kabelboom

In veel gevallen ligt de originele kabelboom in kabelgoten om te beschermen. Het is dan ook van belang dat de kabelboom van de trekhaak ook door deze kabelboom wordt gepositioneerd.

Gebroederlijk naast elkaar door de kabelgoot

Gebroederlijk naast elkaar door de kabelgoot

Coderen van de trekhaak op de voertuig electronica

Wij monteren altijd een kabelset (e-set) die speciaal voor het betreffende voertuig is ontwikkeld. Hierdoor is het mogelijk om de trekhaak e-set te coderen in de voertuig electronica. Er zijn nog steeds setjes leverbaar die bij de achterlichten aan gesloten worden. Bij deze setjes is het niet mogelijk om de trekhaak te coderen op het voertuig. Hierdoor werken diverse veiligheidssystemen en comfortfuncties niet meer zoals ze horen te werken als er een caravan of aanhanger achter het voertuig hangt.

Wij vinden het dus van groot belang om de retrofit compleet, netjes en betrouwbaar uit te voeren. Compleet met coderen.

Coderen van een trekhaak: In dit geval alleen maar de gateway en het ABS/ESP systeem

Coderen van een trekhaak: In dit geval alleen maar de gateway en het ABS/ESP systeem

Contact

Overweegt u ook een trekhaak op uw auto te laten monteren? Onze gepassioneerde technici voeren deze klus graag voor u uit. Bel met T 0416-691396 voor het maken van een afspraak. U kunt ook het afspraakformulier op de website gebruiken. 




Comment