Volkswagen Golf (1K) met stuurhoeksensor storing

Uit heel Nederland ontvangen wij technische vragen. Zo belde ons onlangs een Arnhems autobedrijf. Al tijdje waren ze aan het stoeien met een probleem in een Volkswagen Golf GTI type 1K. Het autobedrijf had de auto verkocht, alleen kon de aflevering nog niet plaats vinden vanwege een storing in de stuurbekrachtiging. De Golf stuurde namelijk heel erg zwaar. Ook brandden een keur aan controlelampjes in het instrumentenpaneel. De Golf stond ondertussen al een paar weken bij een VAG specialist. De foutcodes die men had uitgelezen waren:

  • 02546 - Steering limited stop - No basic setting
  • 00778 - Steering Angle Sensor (G85)

Oftewel in het Nederlands:

  • 02546 - Stuuraanslag niet ingeleerd
  • 00778 - Stuurhoeksensor (G85)

Ondertussen had men al een aantal onderdelen vernieuwd. Drie keer de sleepring, twee keer de stuurkolom electronica en ook de tweede stuurhoeksensor. Men was gegaan voor donor onderdelen, maar alles bij elkaar kostte het al een heel beetje.

In de auto zit nog een set, dit zijn overgebleven donor onderdelen

In de auto zit nog een set, dit zijn overgebleven donor onderdelen

Wij gaven via de telefoon aan dat we het probleem wel zouden kunnen oplossen. Daarvoor moest de VW Golf wel naar onze werkplaats toe komen. Diezelfde middag stond de Golf GTI daar dus ook. De verkoper wilde het probleem nu echt opgelost hebben.

Chefkok met een geheim recept

We startten onze diagnose met het uitvoeren van een complete voertuig scan. Hier kwamen alleen de reeds genoemde foutcodes voor. We hebben gecontroleerd of de juiste coderingen erin stonden en waar nodig aangepast. Ook de controle op juiste onderdelen werd uitgevoerd. We hebben immers vaak genoeg gezien dat men verkeerde onderdelen monteerd. De uitspraak "Bij het demontagebedrijf zeiden ze dat dit er ook op kon" is een veel gehoord excuus. Nadat de juiste coderingen erin stonden en de onderdelen volgens de onderdelen catalogus passend bij het voertuig zouden zijn, hebben wij ook een poging gedaan de stuurhoeksensor in te leren. Helaas voor ons mislukte deze poging ook. We gingen door met onze diagnose. Zo ontdekten we de oorzaak waardoor de stuurhoeksensor niet was in te leren. Nu begrijpen we dat geïnteresseerden graag zouden willen weten wat de oorzaak is geweest van deze storing. Alleen zoals een chefkok met een heerlijk recept dit niet zo maar prijs geeft, bewaren wij deze keer ook de oplossing.

Contact

Mocht u uw storing hierin herkennen, dan weet u nu waar het opgelost kan worden. Bel voor een afspraak met T 0416-691396 en na de juiste controles zullen we ook u een reparatie advies geven.

Comment