Schakelaar of sensor

De Skoda Fabia die ons werd aangeboden was een recente auto, namelijk één van modeljaar 2012. Een probleemloze auto zou je dus verwachten. Deze Fabia kampte echter met storing 16955/P0571 00 - Remlichtschakelaar signaal niet plausibel. De schakelaar die hiermee bedoeld wordt is eigenlijk een sensor. De sensor zit op de hoofdremcilinder gemonteerd.

Remlichtsensor onderop hoofdremcilinder gemonteerd

Remlichtsensor onderop hoofdremcilinder gemonteerd

De sensor bestaat uit een hall element welke aan de stand van de zuiger in de hoofdremcilinder "ziet" of het pedaal wordt bediend of niet. Door het hall-effect worden twee schakelaars bediend. De eerste is een maak contact en de tweede is een verbreek contact. Ter verduidelijking staat hieronder een deel van het schema uit de originele werkplaats documentatie.

F47 de bewuste remlichtschakelaar

F47 de bewuste remlichtschakelaar

Deze remlichtschakelaars gaan regelmatig defect en zodoende had het autobedrijf deze al vernieuwd. De storing was hiermee niet opgelost en wij werden gevraagd een diagnose te stellen aan de Skoda Fabia.

Houtje touwtje van VAG

Allereerst hebben wij onze diagnosetester aangesloten en de foutcode was inderdaad aanwezig. Om een meting aan de remlichtschakelaar te kunnen uitvoeren moest het luchtfilterhuis gedemonteerd worden. Tijdens deze meting viel het op dat de eerste schakelaar prima werkte, maar dat de tweede afwijkende waardes liet zien. Zou de nieuwe  remlichtschakelaar dan ook defect zijn?

Na demontage van de  remlichtschakelaar konden we het originele onderdeelnummer controleren via de online parts-catalogus. We vergeleken het nummer van de gemonteerde remlichtschakelaar met dat wat de parts-catalogus ons adviseerde. Dit bleek juist te zijn. Na het opnieuw monteren van de remlichtschakelaar was de storing niet meer aanwezig. Beide schakelaars lieten nu juiste waardes zien. We besloten een proefrit te maken. Na montage van het luchtfilterhuis was de storing eigenlijk direct weer aanwezig. Hieruit concludeerden wij dat er een probleem moest zijn met de kabelboom van deze Fabia.

Nu verbazen wij ons al geruime tijd over de kwaliteit van de bedrading in de auto's van de verschillende merken uit de Volkswagen groep. De koperen kern van de bedrading is erg dun en kabelbomen liggen krap bemeten in de voertuigen. Waarschijnlijk spelen argumenten als kosten- en gewichtsbesparing hier een grote rol. Zo worden draden toegepast waarvan de  kern slechts uit zes koperen draadjes bestaat. Wij zijn overtuigd dat we nog veel problemen met deze aanpak van de Volkswagen groep gaan krijgen.

Zo ook bij deze Skoda. De draadboom loopt in dit geval langs een steun. Op deze plek is er geen bescherming om de draadboom geplaatst. Hierdoor schuurt de isolatie van deze kabelboom ter plekke van de steun door.

Draadboom tegen steuntje

Draadboom tegen steuntje

Lichte beschadiging te zien

Lichte beschadiging te zien

Getriggerd door de kleine beschadiging op de kabelboom hebben we de isolatietape van de kabelboom verwijderd .

Tape rond kabelboom verwijderd

Tape rond kabelboom verwijderd

Na grondige inspectie van de bedrading werd een kleine beschadiging gevonden. De signaaldraad van de tweede schakelaar maakte af en toe massasluiting op de steun.

Beschadiging waardoor er massasluiting ontstaat

Beschadiging waardoor er massasluiting ontstaat

Nadat we de draadboom hadden gerepareerd en tevens dusdanig hadden aangepast dat herhaling van het doorschuren voorkomen wordt, kon de auto weer storingsvrij terug naar het autobedrijf.

Contact

Wilt u ook uw Skoda door ons laten repareren of onderhouden? Contact met ons opnemen is eenvoudig. U kunt ons bereiken via T 0416-691396 of via het online afspraak formulier op de website.

Comment