High speed Can-bus gaat plat in een Seat ibiza

Lijdend voorwerp in dit blog verhaal is een Seat Ibiza (6L) uit 2007 met BXW motor. Vlak na aankoop ontdekte de nieuwe eigenaar van de Ibiza een vervelend probleem aan de auto. Tijdens rijden begon het instrumentenpaneel spontaan te piepen, controlelampjes gingen branden en de toerenteller- en snelheidswijzer vielen naar beneden. De eigenaar van de Seat Ibiza ging naar het autobedrijf terug en probeerde de storing zo goed mogelijk uit te leggen. Het autobedrijf zag direct in dat het hier om een complexe storing ging. Men besloot in overleg de auto naar de lokale Seat dealer te brengen voor verdere diagnose.

Bij de dealer constateerde men dat het instrumentenpaneel de boosdoener was. Dit werd vernieuwd, echter tijdens de eerste proefrit kwam het probleem direct weer tevoorschijn. Balen natuurlijk, een instrumentenpaneel vernieuwen is geen goedkope klus. Tel daarbij dat het instrumentenpaneel onderdeel uitmaakt van de wegrijblokkering, dus terugpakken en weer in de magazijnstelling leggen was er ook niet bij. Massaverbindingen in de auto zijn belangrijk om een storingsvrije werking van de elektronica te garanderen. De Seat dealer besloot om een aantal van die massaverbindingen in het interieur te vervangen.

Spijtig genoeg brachten de nieuwe massaverbindingen ook niet het gewenste resultaat. De feestverlichting ging opnieuw aan tijdens de volgende proefrit. De dealer zag geen andere uitweg dan alle CAN-bus bedrading in de motorruimte te vervangen. Oftewel men ging een eigen CAN kabelboompje aanleggen.

Iedereen voelt natuurlijk op zijn klompen aan dat de Seat Ibiza ook na deze drastische actie nog steeds dezelfde kuren vertoonde.

Eigenaar gaat zelf actie ondernemen

Het eigenaardige in dit verhaal is dat de eigenaar, die uiteraard alles moet betalen, totaal niet op de hoogte wordt gehouden over de reparatie voortgang door de dealer . De auto was zonder garantie aangekocht ... Ook het autobedrijf dat de Ibiza had verkocht is niet op de hoogte van de voortgang. Inmiddels stond de Seat al enkele weken in de dealerwerkplaats. De eigenaar besluit zelf met behulp van het internet een eigen onderzoek te starten naar soortgelijke problemen met auto's. Op aanraden van het autobedrijf wordt er contact opgenomen met onze techneuten. Na telefonisch overleg raden wij aan het voertuig op te (laten) halen bij de dealer. Tevens adviseren wij om alle uitgevoerde werkzaamheden in kaart te laten brengen, liefst op schrift. Deze informatie is voor onze techneuten ontzettend belangrijk om een goede start te maken met de basis-diagnose.

De Seat werd naar onze werkplaats gehaald. Ondanks de bijgevoegde beschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden hebben onze techneuten toch de dealer en het autobedrijf extra vragen gesteld over de reparatiehistorie. Hieruit bleek dat een aantal maanden geleden ook de centrale elektronica al was vernieuwd. De Seat had dus een al aardige werkplaatsgeschiedenis. Voor ons een voordeel, want we konden de centrale elektronica en het instrumentenpaneel al uitsluiten als boosdoener.

De auto-scan leverde een waslijst aan foutcodes op met betrekking tot communicatie tussen de high speed CAN-bus computers. De 4 kanaals automotive labscoop werd aangesloten op het CAN netwerk. Twee kanalen aan het ABS en twee kanalen aan de centrale elektronica. Deze zijn namelijk beiden makkelijk toegankelijk.

High speed CAN-bus layout

Bij de eerste proefrit is het na een paar kilometer al raak. We zien op onze scoop dat de signalen van de High speed bus naar massa getrokken worden. De ene iets erger dan de andere.

CAN signaal verstoord

Om problemen in één van de componenten, die aangesloten zijn op deze bus, uit te sluiten hebben we deze één voor één los gekoppeld. De motor-ecu was even een uitdaging, maar ook die ontkwam niet aan uitsluiten. Nadat we alle modules los hadden gehad en de storing keer op keer terug kwam was het duidelijk dat het niet in een module zat, maar in een stekker of de bedrading. 

Kiezen of delen

Het netwerk bevind zich voor een deel in het interieur van het voertuig. Het andere gedeelte bevindt zich in de motorruimte. Om het zoekgebied te verkleinen besloten we na overleg met de klant om het netwerk te op te splitsen. We zouden dan in ons scoopbeeld zien welk deel vervormde en welk deel niet.

Deel binnen wordt verstoord en buiten blijft in orde

In het scoopbeeld is te zien dat het gedeelte in de motorruimte, gemeten op ABS, in orde blijft en het deel in het interieur, gemeten op de centrale elektronica, vervormd wordt. We moesten dus in het interieur van het voertuig op zoek naar een probleem. Na enig speurwerk kwamen we onderstaande tegen.

Kabelboom ligt wel erg dicht langs die metalen steun......

Het was even pielen, maar door de kabelboom iets aan de kant te trekken ontdekten we toch iets.

Kleine beschadiging van de kabelboom

Na het repareren konden we de klant vertellen dat alle problemen waren opgelost. Hiermee hebben we weer aangetoond dat "meten is weten en gokken is dokken" ook hier van toepassing was. De klant ging nog wel even overleggen met de dealer en het autobedrijf.

Contact

Wilt u contact met onze techneuten? U kunt ze bereiken via T 0416-691396. Een email sturen kan natuurlijk ook via deze website.

Comment