Totaal geen communicatie met Renault Scenic fase 3

Een Renault Scenic uit 2013 werd voor handelsdoeleinden door een autobedrijf aangekocht. Na een poetsbeurt werd de Scenic in de showroom gezet. Hier stond de Renault glimmend te wachten op een nieuwe eigenaar. De accu ontlaadde echter tijdens de showroom expositie van de Scenic. Na het opladen van de accu startte de motor wel rond, maar wilde niet aanslaan. De Scenic werd verplaatst naar de werkplaats. Hier kon men zich op de storing richten. Echter liep de diagnoseperiode behoorlijk uit. Na drie maanden en een bezoek aan de Renault dealer, werd een diagnosespecialist op locatie gevraagd. Helaas kon deze ook geen oplossing bieden. Het autobedrijf besloot een telefoontje met ons te plegen. Ik weet nog goed hoe het gesprek verliep. Men vroeg of we er wel iets mee konden. Dit omdat er geen enkele module in de auto reageerde op uitlezen. Ofwel er was totaal geen communicatie mogelijk met de Renault. Ik gaf aan dat de diagnose pas na uitlezen begint. Dit zou een leuke uitdaging voor ons zijn. De uitdaging was voor de specialisten die al geruime tijd met deze auto bezig waren er wel vanaf. We spraken af dat men alles op papier zou zetten en dat de auto in originele staat naar ons gebracht zou worden. Dus alle donor onderdelen die al gemonteerd waren of waren geweest werden in een doos gedaan. Alle originele onderdelen werden weer gemonteerd. Veder lag de auto voor een groot deel uit elkaar. Dit zou men zo laten, zodat wij er goed bij konden om te meten.

Zo gezegd zo gedaan

Bij binnenkomst lag er een keurige map in de auto met documentatie aangaande de reeds uitgevoerde werkzaamheden. Ook de doos met donor onderdelen stond in de auto.

Ik moet bekennen dat wij toch ook wel een beetje schrokken bij binnenkomst. Ik dacht meteen terug aan een Renault Kangoo, mijn eerste klus bij Autobedrijf Wout Bouman. Communicatie tussen de diagnosetester en het voertuig was niet mogelijk.  Dit kan een probleem in het netwerk zijn. Als daar een module op stoort kun je een communicatie probleem krijgen. Een veel toegepaste methode is het één voor één los koppelen van de modules van het netwerk. De airbag computer ligt onder de middenconsole. Om hierbij te komen moet je dus flink schroeven. De zekeringkast motorruimte en de motor ecu zitten onder de motorkap dus ook daar had men al wat demontage werkzaamheden uitgevoerd.

Om tijdens het uitlezen met onze dealerlevel diagnose-equipement de signalen te monitoren sluiten we een break-out box aan op de OBD2 stekker. Deze is te zien op bovenstaande filmpje. Zoals verwacht konden wij ook geen communicatie krijgen met het voertuig. Ook niet via het EOBD protocol. De CAN signalen die we gemeten hadden met de automotive labscoop, beloofden niet veel goeds.

Tijdens uitlezen zagen we dit

Duidelijk voor iemand die weet hoe CAN-bus eruit moet zien. Dit is niet in orde. De meting is gedaan op pin 6 en 14 van de OBD2 break-out box. De andere metingen op de OBD2 break-out box lieten ook behoorlijk te wensen over. Zelfs de massa van pin 5 was niet correct. Even ging ons vermoeden naar een stekker die los zat. Dit werd al snel uitgesloten. Op de momenten dat er totaal geen communicatie vanuit de diagnosetester naar de auto werd verstuurd, was het signaal op pin 6 en 14 zwevend. Door nu met dunne meetprobes achterin de OBD2 stekker te meten, werd ons het probleem duidelijk. Hier was namelijk wel een communicatie signaal te zien. Ons break-out boxje was overleden ... Of toch niet?

Zoals in de video te zien zijn er maar weinig pinnen in de OBD2 stekker die nog een goede klemkracht hebben. Bij de meeste pinnen valt het meetsnoertje gewoon uit de stekker bij omdraaien. We hebben alle pinnen er uitgehaald en deze voorzichtig bewerkt, zodat ze weer een goede klemkracht hadden. Dit resulteerde in onderstaande foto.

De communicatie tussen diagnosetester en de Renault Scenic na herstel van OBD2 stekker

Nu we weer communicatie hadden met de auto zagen de gemeten signalen er ook weer een stuk beter uit.

Behalve die van de infotainmentsystemen op pin 12 en 13 van de OBD2 stekker.

Hier zien we wat we noemen een bus overload. De oorzaak hiervan was dat de audio headunit los lag. Na aansluiten van het audiosysteem was dit probleem ook opgelost. Tot zo ver het probleem van het niet kunnen uitlezen van de Renault Scenic 3.

Vakidioten

Wij noemen onszelf echte vakidioten, gekscherend "diagnosenerds". Na binnenkomst konden we niet wachten om te beginnen aan de Renault. De foto's in de groepsapp van ons autobedrijf werden direct beantwoord door sommige collega's met "die gaan we maken" Door met de Wout Bouman "diagnosenerds" een avond te plannen voor diagnose onderzoek, creëren we rust voor onszelf. Geen telefoon, geen klanten om je heen en geen auto's die af moeten. Zo gezegd, zo gedaan. We planden een avond om de diagnose aan de Scénic te stellen. Na een goede maaltijd konden we van start. Het niet aanslaan van de motor had volgens ons te maken met het startblokkeringssysteem. We konden door gebruik te maken van specialistische kennis van een van onze "diagnosenerds" meetwaarden zien, die een mogelijke oorzaak voor het niet aanslaan van de motor konden zijn. We besloten hierop om de donor onderdelen in te bouwen. Ook hiermee zou de motor echter niet kunnen aanslaan. Immers de elektrische stuurbekrachtiging van de Scénic 3 is ook een onderdeel van de startblokkering. De stuurbekrachtigingselektronica moest dus eerst aan de donor-set worden aangepast. Kennis, informatie en tools. We kunnen het niet vaak genoeg herhalen. Met geschikte diagnoseapparatuur en de juiste kennis voerden we de aanpassingen aan de stuurbekrachtiging uit. Hierna konden we diezelfde avond rond een uur 21.30 een vreugdedansje maken.

De Scénic 3 motor sloeg weer aan. Toch waren we nog niet klaar. We maken een auto het liefst rijdend met de originele componenten en niet de donor-set. We lichten graag toe waarom:

De donorset was niet geheel in orde. De ELV (het stuurslot) was defect en was er slechts één sleutelkaart bij deze set geleverd. 

Echter de belangrijkste reden is dat de auto elektronisch gezien dan niet meer klopt. Mocht in de toekomst een sleutelkaart bij besteld worden op het ingeslagen identificatienummer (VIN) van de auto, dan zal deze niet geprogrammeerd kunnen worden. Hier zien we wekelijks de gevolgen van in onze werkplaats. Met name bij VAG veroorzaakt dit veel ellende. Er zijn dus genoeg redenen om te proberen het probleem op te lossen met de originele onderdelen van de auto.

Online verbinding met de autofabrikant

Hiervoor hadden we een online verbinding met Renault nodig middels een officiële Renault CLIP. Wij hebben het wel voor elkaar om middels Pass-thru een herprogrammering uit te voeren op Renault. Alleen is de EURO5 wetgeving, die toegang tot technische informatie verschaffing, beschrijft niet toepasbaar voor startblokkeringsgerelateerde componenten. In dit geval hadden we dus niks aan de EURO5 en pass-thru mogelijkheden van Renault. We waren dus aangewezen op de Renault dealer. Daarvoor zou de Scénic dan op een auto-ambulance moeten voor transport naar de dealer werkplaats. Liever een andere oplossing. Namelijk de startblokkeringsprogrammering gewoon in onze eigen werkplaats uitvoeren via het internet verbonden met Jifeline.

In onze werkplaats werken samen met Jifeline. Tijdens de opstartfase van Jifeline in 2014 hebben we veel testwerk samen met hen verricht. We weten dat hun beschikken over een originele Renault CLIP. De Jifeline interface sloten we aan op de OBD2 stekker in de Renault. Hiermee hangen we de auto eigenlijk aan het internet en kunnen de mannen van Jifeline via remote diagnose toegang krijgen tot de voertuigelektronica. Door de juiste informatie aan Jifeline te verstrekken over de klacht van de Scénic, wist de Renault CLIP expert van Jifeline precies wat verwacht werd van hem. Na een tijdje kregen wij via de Jifeline app het sein om de motor te starten. En ja hoor de auto was gerepareerd zonder ook maar één onderdeel te vervangen!

Contact

Via T 0416-691396 komt u snel met één van onze specialisten in contact. Emailen kan natuurlijk ook. Gebruik dan het formulier op onze website. Vermeld altijd voertuiggegevens zoals kenteken en VIN (voertuig identificatienummer) in uw bericht. 

Comment