Renault Modis probleem

De kersverse eigenaar van een Renault Modis nam contact met ons op vanwege een vreemd probleem. Wat was er aan de hand? Bij aanschaf van de auto was er geen sleutel bij. Vreemd, maar dit gebeurt vaker. Zeker wanneer auto's bijvoorbeeld via veiling websites worden aangekocht. Via de lokale Renault dealer werd een nieuwe sleutel besteld. Het aanleren van de nieuwe sleutel wilde echter niet lukken. Volgens de dealer was de stuurbekrachtiging de oorzaak dat de nieuwe sleutel niet aangeleerd kon worden. Men stelde voor om een nieuwe stuurkolom te gaan monteren. Een ieder zal begrijpen dat op de offerte een hoog bedrag vermeld stond. Zo werd de aankoop via de veiling website ineens een kat in de zak.

Kennis van de startblokkering

Vandaag de dag zijn startblokkeringssystemen die autofabrikanten monteren behoorlijk complex. Voorheen bestond de startblokkering vaak uit een wegrijblokkeringsmodule, sleutels en antenne-ring die samen met de motormanagement moesten corresponderen. In een moderne startblokkering kunnen veel verschillende modules met elkaar de totale wegrijblokkering van de auto vormen. Wanneer we bijvoorbeeld een Opel Astra-J bekijken dan zien we dat de startblokkering maar liefst in zeven regeleenheden is geïntegreerd.

Terug naar de Modus

Bij moderne Renault modellen is de elektrische stuurbekrachtigingsmodule onderdeel van het startblokkeringssysteem. Renault heeft dit voor het eerst geintroduceerd bij de Clio III en de Modus. Wanneer de stuurkolom met daaraan de elektrische motor en regeleenheid van de stuurbekrachtiging vervangen worden, dient één en ander geprogrammeerd te worden. Bij deze Modus was de stuurkolom in het verleden voor een donor exemplaar vervangen. De stuurbekrachtiging van de Modus en de Clio III gaat helaas nog wel eens defect. Een nieuwe stuurkolom is kostbaar. Logisch dat dan vaak gekozen wordt voor een donor. Echter na montage van de donor stuurkolom blijft het rode controle lampje van de startblokkering branden. De motor zal tijdens starten niet aan willen slaan vanwege een actieve startblokkering. In de centrale elektronica module (UCH) is dan vaak een foutcode terug te vinden die wijst op een probleem met de identificatie van de stuurkolom. 

Oplossing

In onze werkplaats kunnen wij de donor stuurkolom zodanig programmeren dat deze weer correct gaat functioneren in het startblokkeringssysteem van uw Renault. Precies zoals de ontwikkelaars van Renault het ooit bedacht hebben. 

Nadat wij de stuurkolom op de juiste manier hadden geprogrammeerd kon de sleutel wel aangeleerd worden. Omdat de kersverse eigenaar slechts over een sleutel beschikte, hebben wij aangeboden een tweede sleutel bij te programmeren. Wij beschikken over een uitgebreide voorraad sleutelkoppen en kaarten voor de verschillende Renault modellen. Hier werd dankbaar gebruik van gemaakt. 

Contact

Heeft u nog vragen? Bel met T 0416-691396 of stuur ons een email

Comment