Renault Kangoo storing loopt uit de hand

Een Renault Kangoo uit 2004 met K4M-752 motor werd bij ons neer gezet. De klacht was dat zowel het motorstoringslampje (MIL) en het de airbag waarschuwingslamp bleven branden op het instrumentenpaneel. De foutcode in het motormanagement refereerde naar een probleem met het snelheidssignaal. De foutcode in het airbag systeem zou naar een probleem met het controle lampje wijzen.

Het autobedrijf dat de auto bij ons binnen bracht was al een behoorlijke tijd bezig met de Renault Kangoo. Ondertussen waren de motormanagement computer, de centrale elektronica module (UCH), de airbag module, het instrumentenpaneel en de snelheidssensor al per trial & error vervangen. Ook waren op verschillende plaatsen in de voertuig kabelboom herstel reparaties uitgevoerd en was het complete dashboard verwijderd. Niets van dit alles had de klachten met het motormanagement en het airbag lampje opgelost en nu mochten wij het gaan proberen.

Waar ga je beginnen?

Waar ga je beginnen bij een dergelijke klus? Wij zijn begonnen met alle meegeleverde originele onderdelen terug te monteren. Zo waren we terug bij het begin. De oscilloscoop werd aangesloten op het snelheidssignaal bij de sensor en bij de snelheidsmeter. Hierna hebben we een proefrit gemaakt om te zien hoe de snelheidsmeter in het instrumentenpaneel reageerde. Hieronder is te zien dat de signalen zowel bij de sensor als bij het instrumentenpaneel de juiste waren.

Snelheidssignaal zijn zowel bij de sensor als bij het instrumentenpaneel correct.

Snelheidssignaal zijn zowel bij de sensor als bij het instrumentenpaneel correct.

Hierna wilde we het signaal bij het motormanagement controleren. Daar werd de enige foutcode op het snelheidssignaal opgeslagen. 

Foutcode in de motor ecu.

Foutcode in de motor ecu.

Dit was makkelijker gezegd dan gedaan, want alle after-market schema's lieten zien dat het ABS het snelheidssignaal verzorgt. Echter was deze Kangoo niet uitgerust met een ABS remsysteem. Dus het originele schema geraadpleegd. Ook dat was niet volledig. Zoals hieronder te zien is. Bij de snelheidssensor (250) in het motormanagement schema stond alleen de voeding en de massa van de sensor getekend. De signaaldraad was hier niet getekend ...

Snelheidssensor 250 heeft volgens dit schema alleen een voeding en massa.

Snelheidssensor 250 heeft volgens dit schema alleen een voeding en massa.

In het originele schema van de snelheidssensor zelf konden we alleen zien dat het snelheidssignaal naar het instrumentenpaneel gaat. Door  de werkplaats documentatie door te nemen konden we achterhalen dat het snelheidssignaal naar het instrumentenpaneel gaat en daar vandaan via CAN-bus naar de UCH. Deze geeft het signaal weer via CAN-bus door aan het motormanagement.

CAN-bus storing of toch niet?

In de parameters, die we met onze diagnose apparatuur raadplegen, werd de snelheid correct aangegeven in de UCH en in het motormanagement en toch kwam de foutcode D024 in het motormanagement regelmatig terug. De ene keer konden we foutcode D024 wissen terwijl de andere keer deze permanent actief was. Dat het fout zou gaan in het CAN-bus circuit achtten wij zeer klein. Er waren namelijk geen foutcodes mbt communicatie en dat er één bericht, namelijk snelheid, niet doorgestuurd zou worden was niet het geval. We konden namelijk de snelheid telkens correct via de parameters uitlezen.

Door de signalen nogmaals goed te bekijken en te vergelijken met de snelheid in de motor konden we het moment bepalen waarop de foutcode permanent aanwezig was en het moment waarop deze wel gewist kon worden. Het snelheidssignaal is een 12V signaal wat door de sensor steeds naar beneden wordt geschakeld door het Hall- effect.

Als de foutcode gewist kon worden en we met de auto reden bleef de foutcode weg, maar als we stil stonden sprong de foutcode er soms in. Op dat moment was het gemeten sensor signaal hoog. De fout was dan permanent en niet te wissen. Rolden we iets verder zodat het signaal weer laag was, kon de foutcode wel gewist worden. Gingen we weer rijden en stonden we stil met een laag signaal, dan werd er geen foutcode opgeslagen.

De 12 Volt die op de signaaldraad staat, komt vanuit het instrumentenpaneel. Trokken we op het moment van permanente fout, de stekker op het instrumentenpaneel los, dan konden we de fout wel wissen. Het moest dus fout gaan in het instrumentenpaneel.

Instrumentenpaneel defect?

Zoals reeds beschreven was het instrumenetenpaneel al vervangen en lag de donor in de auto. Het probleem was precies hetzelfde met de donor klok. Lastige in dit verhaal is dat het instrumentenpaneel van een Renault Kangoo uit 2004 geen diagnose mogelijkheid heeft, denk hierbij aan uitlezen van foutcodes en parameters.

Met onze dealerlevel diagnose apparatuur hebben we de mogelijkheid alle voertuig configuraties te bekijken.  In de UCH ligt de configuratie van het instrumentenpaneel opgeslagen. In de UCH configuratie van het instrumentenpaneel was onderstaande te zien.

Verkeerde configuratie.

Verkeerde configuratie.

Door de configuratie van ABS te veranderen naar Gearbox waren de storingen opgelost met betrekking tot het snelheidssignaal.

Juiste configuratie.

Juiste configuratie.

Door alle configuraties nogmaals door te lopen kwamen we ook nog een paar fouten tegen. Er was namelijk een airconditioning aanwezig en die stond niet geconfigureerd. Ook die hebben we dus aangepast.

Airbag storing nog over

Het bedrijf had ook aangegeven dat er een probleem was met het airbag controle lampje. Wij hadden hier geen storing op, maar wel konden we zien dat het crash data in de airbag stond en dat het chassis nummer niet het juiste was. Navraag leerde ons dat het bedrijf de originele airbag ecu nog had liggen. Nadat die aansloten werd op de Kangoo was de foutcode op het controlelampje nog wel te zien, echter niet meer actief.

Grijze foutcode omschrijvingen geven aan niet actief.

Grijze foutcode omschrijvingen geven aan niet actief.

Ter controle hebben we de configuratie van het instrumentenpaneel weer op ABS terug gezet. Foutcode D010 werd zo weer actief. 

Een configuratie fout was dus de oorzaak van deze storing. Alle donor onderdelen waren ook van een auto met ABS, dus hetzelfde probleem. Vaststaand feit is dat het donoren van onderdelen niet tot de oplossing leidde. In dit geval is het spreekwoordelijke schip nog verder van de kade afgedreven. Hoe de fout in de configuratie is ontstaan hebben we helaas niet kunnen herleiden. Misschien door een spanningsdip ...

Kennis, informatie en tools

Op de donor onderdelen stonden data gegraveerd van een autodemontage bedrijf. De data waren van augustus 2013. De Renault Kangoo was dus reeds een behoorlijke tijd onder handen genomen voor deze storing. Kennis, informatie en tools zijn elke keer weer de sleutel tot de oplossing van een storing. Neem dus op tijd het besluit om werk aan een specialist uit te besteden. Dat kost inderdaad ook geld, maar scheelt enorm veel tijd en ergernis.

Contact met ons opnemen gaat eenvoudig via T 0416-691396 of plan een afspraak door gebruik te maken van de handige online afspraak planner

Comment