Onbetrouwbare partner

Normaal gesproken kun je vertrouwen op je Partner. Zoiets zal Peugeot destijds bedacht hebben met het verzinnen van de naam voor deze bedrijfsauto. De eigenaar van deze Partner B9 uit 2009 is het vertrouwen in de Peugeot echter volledig kwijt. Te pas en te onpas kan er geen gas gegeven meer worden. Na eerst bij  een aantal universele autobedrijven onder de loep genomen te zijn, komt de Peugeot bij een dealer terecht. Daar wordt al snel duidelijk dat de auto een verleden heeft. Er zijn meerdere herstelwerkzaamheden verricht aan de kabelboom op verschillende plaatsen. De foto hieronder geeft een indicatie van het uitgevoerde herstelwerk.

De auto was acht maanden geleden aangekocht en volgens zeggen was het een wonder dat het al die tijd goed was gegaan. Er werden door de dealer een aantal verbeteringen aangebracht in de vorige herstelwerkzaamheden, maar helaas stond de eigenaar na een paar honderd meter weer stil. De dealer gaf aan er geen heil in te zien en verwees hem naar het diagnose centrum van Wout Bouman. Die konden hem waarschijnlijk beter helpen. Er ontstonden steeds diverse CAN-bus storingen in de Partner en die kreeg men niet opgelost.

Bellen, mailen en plannen

De meeste mensen bellen ons om te vragen of we een idee hebben en of we het op kunnen lossen. Nu is het soms lastig hierop direct een antwoord te geven. Zeker in de waan van de dag als je met je gedachten al in een andere lastige storing zit. Wij vragen dan om ons een email te sturen met alle voor de storing belangrijke informatie. Sommige probleemeigenaren vinden dit maar lastig en doen dit dan ook niet. Let wel: hoe beter de klachtomschrijving des te beter wij uw storing kunnen oplossen. In het geval van de Peugeot ontvingen wij de volgende email:

 Ik heb vd week reeds contact met u gehad betreffende onze Peugeot Partner hdi 2009. Deze blijft continu in noodprogramma schieten waardoor de auto nog maar stapvoets rijdt. Display geeft dan aan: emmissiegassen storing of motormanagement storing.

De dealer heeft hem uitgelezen en het maakt niet uit waar ze hem uitlezen, of het nu ABS systeem is of de turbosensor hij geeft overal storing aan wat CAN-bus gerelateerd is. Volgens de dealer heeft de vorige eigenaar aan het CAN-bus systeem zitten rommelen en overal knijpverbindingen gemaakt wat eigenlijk niet mag ivm slechte data overdracht. Nu heeft de dealer reeds 5 verbindingen gesoldeerd en de turbosensor vervangen. Echter zonder resultaat. U meldde mij reeds dat ik de auto bij u kan brengen op afspraak maar mijn vraag aan u is of er een leenauto voorhanden is.

Daar ik naar mijn werk moet en mijn vrije dagen nodig heb voor de vakantie v/d kinderen is vrij nemen helaas geen optie. Ik zit in de SHV dus een auto huren is financieel ook niet mogelijk bovenop deze kosten. En helaas hebben wij geen familie meer of vrienden met een auto die wij kunnen lenen. Ik hoop dat u ons uit de brand kan helpen en het euvel kan vinden wat de dealer tot op heden nog niet gelukt is.

De tekst in de email gaf ons weinig handvatten en we konden dus niet anders als aangeven dat de auto naar onze diagnose werkplaats moest komen. Er werd een afspraak ingepland. Alleen op de die dag kwam er geen Partner. De Peugeot had er echt geen zin meer in. Normaal kon de eigenaar de auto opnieuw starten en dan kon die weer rijden. Dit was, net nu de auto stond ingepland, niet het geval. De auto wilde de volgende dag wel mee werken en zodoende kwam die bij ons aan. Later die dag hebben we een foutcode-scan gemaakt. Er stonden diverse CAN-bus foutcodes in. Een aantal hadden te maken met het niet communiceren van de audio unit. Dit was logisch, want er zat een aftermarket audio systeem in. De andere "CAN-bus" fouten hadden betrekking op de ABS unit. In de motor ecu stonden er meerdere. In totaal stonden er vier over problemen met de gaspedaalsensor.

Eén foutcode, die niet te wissen was, had te maken met de regelklep in het inlaatsysteem, waar we hierboven al een foto van zagen. De oplettende lezer merkt op dat ik CAN-bus fouten tussen aanhalingstekens had gezet. Ik zal dit nader verklaren. Als de motor-ecu geen juiste informatie aan de abs unit verstuurd, zal de ABS unit aangeven dat hij ongeldige data heeft ontvangen via de CAN-bus van de motor-ecu. Dit geeft NIET aan dat er een CAN-bus storing is, maar geeft alleen aan dat er informatie mist of onvolledig is op de CAN-bus. Als er een probleem is met één van de ABS snelheidssensoren. Dan kan ABS het snelheidssignaal soms niet juist berekenen. Hierdoor wordt er dus geen snelheidssignaal op de CAN-bus gezet. Verschillende ecu's zullen dus aangeven dat de informatie via CAN-bus van de ABS niet juist is. In ons geval kon de motor-ecu geen juiste koppelvraag berekenen, doordat er een probleem was met het gaspedaal. Hierdoor gaf de ABS dus aan dat er geen juiste informatie via de CAN-bus was gekomen vanaf de motor ecu. 

We wisten wat ons te doen stond. De basis-diagnose was begonnen en we besloten eerst maar eens die harde foutcode op de regelklep in de inlaat te onderzoeken. Dit was snel duidelijk. In plaats van 12 Volt stond hier maar 3,8 Volt op. Er werd een bypass gemaakt en de klep werkte weer zoals het moest. Later zouden we met de klant overleggen hoe dit verder aan te pakken.

Gaspedaal, bedrading of ecu?

Nu gingen we ons concentreren op het gaspedaal. Hier stonden vier foutcodes op. De P112X codes slaan op een probleem in vergelijking tussen gaspedaalsensor 1 en 2. Ook stond er nog een foutcode op de kick-down schakelaar in gaspedaal.

Knipsel.PNG

 

In het originele schema konden we zien dat de schakelaar de volgende aansluitingen heeft. Eén centrale voeding, twee signaaldraden, één massa en één schakelaar als kick-down. Het vreemde was wel dat de aansluitingen op het gaspedaal in het schema verkeerd waren genummerd. In het schema van Tolerance-data was dit correct, alleen stond de kick-down daar niet in getekend. Met een beetje logisch nadenken konden we onze vierkanaals labscoop toch aansluiten. 

Test opzet van de meting

In onze meting konden we zien dat de potmeter signalen beide oplopen bij gas geven. De ene is echter de helft van de andere. Het kick-donw signaal gaat van 5V naar beneden bij vol intrappen. Door deze meting werd onze gedachte bevestigd dat de voeding op het gaspedaal moet weg vallen. We hadden immers ook een foutcode op het kick-down signaal. Hieronder is te zien dat inderdaad na één van de vele startpogingen de 5 Volt voeding weg valt.

Voeding op gaspedaal valt weg

Nu was het tijd om het kick-down signaal te verwisselen voor de 5 Volt voeding gemeten op de ecu uitgang. Zo konden we uitsluiten of er een kabelbreuk was of dat de 5V al weg viel in de motor-ecu.

 Voeding is al weg bij de ecu

Voeding is al weg bij de ecu

Te zien is dat de 5 Volt al weg is bij de motor-ecu. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Namelijk een sluiting in het 5V circuit door bedrading of in één van de aangesloten sensoren. Het kan echter ook een defecte ecu zijn. Om dit uit te sluiten offerden we een meetkanaal met de signaalspanning van de gasklep op. Hiervoor in de plaats kozen we de 5 Volt uitgang van de map sensor. Hier was immers geen foutcode op, dus was de vraag of die wel aanwezig bleef. In de meting kunnen we zien dat deze ook weg valt.

Ook op de andere 5V uitgang van de motor-ecu valt spanning weg

Hmmmm, dat is vreemd. Die valt ook weg. En geen foutcode tot gevolg. We hebben steeds alleen maar foutcodes op gaspedaal. waarschijnlijk is de storing te kort om een foutcode voor de map sensor te zetten. We laten ons niet zo maar uit het veld slaan. De raildruksensor heeft immers ook een 5V voeding. Dit signaal wordt zeer nauwkeurig door de ecu gemonitoord. Dus sloten we daar onze meting op aan.

Zoals verwacht valt die voeding niet weg. In de ecu zitten inwendig meerdere sensoren aan elkaar. Ze delen een gezamenlijke voedingsbron. Meestal zijn er meerdere voedingsbronnen in de ecu. Dat konden we hier mooi zien. De voedingsbron waar de map-sensor en het gaspedaal op aangesloten zitten valt weg. De voedingsbron waar de raildruksensor op zit valt niet weg. Nu zou nog steeds het probleem in de bedrading of een aangesloten sensor kunnen zitten. Als dit het geval zou zijn en we maken een bypass tussen de twee voedingsbronnen, dan zou het andere circuit ook uitvallen. In dit geval was ons idee dat de motor misschien wel zou uitvallen. Dit door het ontbreken van het raildruksignaal. De twee meetkanalen (geel en blauw) werden met elkaar verbonden.

knipsel.jpg

En het proberen ging weer verder. De auto werd voor gedurende drie dagen meerdere keren per dag gestart. De storing kwam niet meer terug. Onze conclusie is dus dat de ecu defect is. Dat is een zeer duur onderdeel en we hadden al gelezen dat de eigenaar in de SHV zat. De goedkoopste oplossing in dit geval is om een draad te trekken tussen de twee voedingsbronnen. Als de voedingsbron van het ene circuit dan even weg valt. Dan wordt dit opgevangen door het andere circuit. De klant was erg blij met deze creatieve oplossing. Bij ophalen gaf de klant nog wel aan dat hij wel wat tijd nodig heeft om het vertrouwen in zijn partner terug te krijgen. De Partner krijgt dus een tweede kans!

Contact

Onze diagnose specialisten kunt u bereiken via T 0416-691396. U kunt ons ook een email sturen. Vermeld altijd kenteken en of identificatienummer van uw auto. Een goede omschrijving van de storing of een duidelijke vraag aan ons team stuurt u via deze pagina.

Comment