Na vervanging van BSI geen cruise-control meer

We werden gebeld door een garage bedrijf welke een behoorlijk eind bij ons uit de buurt is gevestigd. Namelijk in postcode gebied 2376. Ze hadden een Peugeot 307 CC staan waarbij de airbag ecu defect was gegaan door een kortsluiting in de bedrading onder de stoel. De bedrading was inmiddels hersteld. De 307 CC werd bij een Peugeot dealer aangeboden voor het vervangen van de defecte airbag ecu. Dit in verband met de noodzakelijke telecodering van de nieuwe airbag ecu.

Tot ieders verrassing was er nog geen communicatie met de airbag ecu mogelijk. Verder onderzoek was dus noodzakelijk in dit geval. Het garage bedrijf ontdekte dat de printplaat in de BSI ook schade had opgelopen. De BSI is een centrale computer die Peugeot en Citroen gebruiken om allerlei comfort en elektrische functies aan te sturen. De BSI printplaat vertoonde brandsporen ter hoogte van de pin posities die gebruikt worden voor de netwerk communicatie met de airbag ecu. De kortsluiting had dus nog meer schade aangericht. Een nieuwe BSI werd besteld en de auto ging terug naar de dealer om de BSI te laten programmeren en configureren.

Nadat de werkzaamheden waren uitgevoerd werd de Peugeot 307 CC aan de klant afgeleverd. De communicatie storing met de airbag was door het vervangen van de BSI immers opgelost. Echter na een korte tijd kwam de eigenaar van de auto terug met de klacht dat de cruise-control niet werkte. Dit was een nieuwe klacht, immers voor de uitgevoerde vervangingen waren er geen problemen rondom de cruise-control. Het garage bedrijf concludeerde dan ook terecht dat iets met de telecodering mis gegaan moest zijn. De Peugeot werd opnieuw aangeboden met het verzoek de telecodering te controleren op juistheid. De dealer heeft dit gedaan, maar op de terug weg gingen de ABS/ESP controle lampjes branden bij het gebruik van de cruise-control.

ABS/ESP unit defect?

Dus weer terug naar de dealer. Hier luidde de diagnose dat de ABS/ESP unit defect moest zijn. Hier kon het garage bedrijf zich niet in vinden, maar om een en ander uit te sluiten is de ABS/ESP unit ter controle opgestuurd naar een elektronica revisiebedrijf. Zij gaven aan dat de ABS/ESP unit nog prima functioneerde.

Deze conclusie werd terug gecommuniceerd naar de dealer, alleen bleef deze vol houden dat de ABS/ESP unit defect moest zijn.

Hierop zocht het garage bedrijf contact met onze werkplaats. Ondergetekende woont in de gemeente Nieuwkoop, of te wel in het zelfde postcode gebied als het garage bedrijf. Een afspraak voor een second opinion was snel gemaakt. De auto zou bij mij thuis afgeleverd worden, zodat ik deze mee zou nemen voor het diagnose onderzoek. Deze service scheelde het bedrijf flink veel transport kosten.

Automatisch configureren of weten wat je doet?

Vandaag de dag worden variant coderingen binnen het merkkanaal "online" uitgevoerd. Dat wil zeggen: de fabrieksdiagnose apparatuur is middels het internet verbonden met een centrale database waarin voor elk specifiek voertuig de variant codering ligt opgeslagen. Dit heeft vele voordelen, immers wanneer een voertuig bijvoorbeeld achteraf wordt uitgerust met een trekhaak dan is dit na uitvoeren van de online codering bekend bij de autofabrikant. Nadeel van deze methode dat het voor de monteurs in een merk garage steeds lastiger wordt om grip op de coderingsmaterie te houden. Vaak wordt met een druk op een knop een variant codering uitgevoerd, zonder dat de technicus eigenlijk weet welke specifieke codering aangepast is in het voertuig.

De diagnose equipment die wij in onze werkplaats hanteren, biedt mogelijkheden om handmatig de variant codering van een voertuig te controleren. Eerde schreven wij hier al over in het artikel dat de storing in de Renault Kangoo behandeld

In het geval van de Peugeot 307 CC zijn we begonnen met de controle van alle configuraties die relateren aan de cruise-control. Op het eerste gezicht leek de telecodering correct te zijn.

Configuratie van de motor-ecu.

Configuratie van de motor-ecu.

Door nog eens heel goed na te gaan wat er nu precies fout gegaan kon zijn tijdens de automatische "online" telecodering hebben we enkele aanpassingen gemaakt in de telecodering van de BSI. Peugeot heeft modificaties aan het onderdeel BSI uitgevoerd, dit is te herkennen aan nummerwijzigingen. De nieuwere BSI's kennen andere opties in de variant codering dan de oudere types. Dit zou kunnen leiden tot verkeerde configuratie instellingen. Nadat we de telecodering aangepast hadden naar ons inzicht maakten we een geslaagde proefrit. De cruise-control werkte naar behoren en er verschenen geen foutmeldingen.

Ook tijdens de rit terug naar huis, aan het einde van de werkdag, heeft ondergetekende geen probleem met de cruise control meer kunnen waarnemen. De reparatie was dus geslaagd. De ABS/ESP unit was onterecht als storingsoorzaak van de weigerende cruise control aangewezen. 

Cruise control werkt naar behoren en staat hier ingesteld op 100 km/uur.

Cruise control werkt naar behoren en staat hier ingesteld op 100 km/uur.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Oplossen van diagnose klussen. Ook als u niet echt in de buurt van ons gevestigd of woonachtig bent. Wij bieden het volgende:

  •  Transport naar onze werkplaats tegen een gunstig tarief
  • Als de auto nog rijbaar is, kan deze na overleg in de gemeente Nieuwkoop afgeleverd worden
  • Als de auto nog rijbaar is, kunnen we die ophalen tussen Nieuwkoop en Wijk en Aalburg
  • Specifieke coderingen, in overleg, op locatie uitvoeren
  • Ondersteuning bij diagnose, variant coderingen of specifieke programmeringen als de juiste diagnose equipment aanwezig is, maar de kennis om de procedure geslaagd te kunnen uitvoeren ontbreekt

Contact met ons opnemen is eenvoudig. Bel met T 0416-691396 of gebruik de online afspraak planner op onze website.

Comment