Na vervangen koppelingsdruklager slaat motor niet meer aan

Soms zijn dingen onverklaarbaar. Bijvoorbeeld het geval van deze Peugeot 207. Deze storingsauto kregen we van een collega garage aangeboden met de klacht dat de motor niet meer wilde aanslaan. De 207 was rijdend de werkplaats ingegaan en nadat er een reparatie aan de koppeling was uitgevoerd wilde de motor niet meer starten. De startmotor draaide niet eens meer rond.

Peugeot storingsdiagnose

Wij adviseren in dergelijke gevallen altijd om de uitgevoerde reparatie grondig te controleren. Zijn alle gedemonteerde onderdelen correct terug gemonteerd? Is er bijvoorbeeld vergeten om een massakabel terug aan te sluiten? Een foutje is immers snel gemaakt. Het garagebedrijf verzekerde ons dat ze hun uitgevoerde reparatie meerdere malen hadden gecontroleerd. Ze konden geen fouten ontdekken.

Toen de Peugeot bij ons in de werkplaats werd afgeleverd zijn wij gestart met het uitvoeren van een zogenaamde complete auto-scan. Hierbij wordt het foutgeheugen van elke aanwezige elektronica module opgevraagd. Deze auto-scan maakte direct duidelijk dat de motormanagement computer van de Peugeot 207 niet meer communiceerde. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld een voedings- of massaprobleem.

Met behulp van de diverse werkplaats documentatiesystemen en elektrische schema's controleerden we zowel de voedingen als de massa aansluitingen van de motormanagement computer. Hier was iets grondig mis. 

De beschikking hebben over goede documentatie is een van de basis voorwaarden om diagnose te kunnen stellen

De beschikking hebben over goede documentatie is een van de basis voorwaarden om diagnose te kunnen stellen

Op een aantal pinnen waar we een 12 Volt voeding behoorden te meten, bedroeg de voedingsspanning slechts enkele Volts. Niet goed dus. Een aantal voedingen zijn geschakeld en deze worden door de intelligente zekeringenkast in de motorruimte verzorgd. We controleerden deze zekeringenkast, echter konden daar geen fouten in constateren.  

De volgende stap was om het CAN netwerk te controleren. Met onze automotive labscoop controleerden we de zogenaamde busload van het aandrijf CAN netwerk. Bingo! Overduidelijk een probleem in de communicatie van het CAN netwerk dat gebruikt wordt door de aandrijflijn modules als motormanagement en in dit geval ABS/ESP. Nu moesten we alleen nog vaststellen welke module in de aandrijf CAN de verstoring van de communicatie, of te wel de extreem hoge busload veroorzaakte. De motormanagement computer bleek de boosdoener te zijn. 

Een deel van het aandrijf CAN netwerk

Een deel van het aandrijf CAN netwerk

Defect motormanagement

In dit bewuste geval is in overleg met de klant gekozen om een donor motormangement computer te monteren. Een nieuwe motormanagement is namelijk een aanzienlijk kostbaar onderdeel. Deze donor computer werd door ons opnieuw aangeleerd op de startblokkering van de Peugeot. Nadat we de variantcodering, ook wel telecodering door Peugeot genoemd, hadden uitgevoerd konden we de motor succesvol startten. 

Het lijkt dus een toevalstreffer dat de motormanagement computer juist nu na de reparatie aan de koppeling de geest heeft gegeven. 

De motormanagement computer van het type Bosch EDC16C34

De motormanagement computer van het type Bosch EDC16C34

Contact

Heeft u ook een storing in uw Peugeot? Via telefoon 0416-691396 kunt u snel en eenvoudig contact met ons opnemen. Een andere mogelijkheid is het afspraak formulier op onze website. 

Ook als u een ander merk auto heeft dan kunt u gerust contact met ons opnemen. Onze diagnose specialisten hebben ervaring met een groot scala aan merken en types. 

Comment