Volkswagen Passat 3C met defecte parkeerrem module?

De elektronische parkeerrem in een Volkswagen Passat 3C kampt nogal eens met storingen. De Passat 3C in dit blog verhaal is van 2006 en heeft een BKC motor. De eigenaar had begin 2015 twee nieuwe remklauwen met stelmotoren laten monteren. Tijdens die reparatie was ook "iets" met de bedrading gedaan. Eind van 2015 gaat de Passat mee op wintersportvakantie in Frankrijk. Na een nacht met -20 graden Celsius in de Franse Alpen weigert de elektronische parkeerrem dienst. De parkeerrem wil niet meer ontgrendelen. De auto wordt sneeuw en ijsvrij gemaakt. Echter zonder resultaat, de parkeerrem komt nog steeds niet vrij. Via de ANWB wordt een takelwagen geregeld. De Passat wordt in een Franse werkplaats afgeleverd. Daar krijgt men het voor elkaar de parkeerrem weer vrij te zetten. De stekkers op de stelmotoren worden verwijderd om problemen tijdens de terugreis te voorkomen. Wel branden diverse controlelampjes in het combi-instrument.

Diagnose in Delft

De eigenaar gaat naar de Volkswagen dealer terug waar begin 2015 de nieuwe remklauwen zijn gemonteerd. Bij de dealer wordt de volgende diagnose gesteld. Vanwege opgeslagen storingscodes is een software update van het regelapparaat parkeerrem noodzakelijk. Deze wordt uitgevoerd, maar kan niet succesvol afgerond worden. Na diverse controles van componenten zoals de stelmotoren adviseert de dealer uiteindelijk om het regelapparaat te vernieuwen. Er werd echter geen garantie gegeven dat dit het probleem definitief zou verhelpen. Het zal voor niemand een verrassing zijn dat dit een kostbare ingreep zou worden. Voor de Passat eigenaar een reden om zelf ook eens op het internet te gaan zoeken naar ervaringen met de elektronische parkeerrem van de Volkswagen Passat 3C.

Na een telefoontje met een van onze techneuten wordt besloten om de VW Passat naar Wijk en Aalburg te halen voor een zogenaamde second opinion. Voordat de auto bij de VW dealer vertrekken mocht, diende nog wel een openstaande diagnose factuur voldaan te worden.

Accu geladen €9,70 ...

Accu geladen €9,70 ...

Op elke regel is 50 procent korting in rekening gebracht. Deze noodgreep is gedaan om de Passat eigenaar toch nog enigszins tevreden te stellen .... 

Diagnose in Wijk en Aalburg

Bij uitlezen komen er diverse foutcodes naar voren. De meest bekende en lastigste zijn:

  • 02433 - Supply Voltage for Right Parking Brake Motor (V283)
  • 02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282)

Andere foutcodes die aanwezig zijn:

  • 01087 - Basic setting not carried out
  • 01044 - Controle module incorrect coded

Voor de problemen in de EPB van de 3C Passat hebben wij een stappenplan gemaakt. Hier zit veel leergeld en ervaring in. Echter is dit stappenplan zelfs niet heilig. De EPB (parkeerrem) is een eigengereid systeem. Elke keer verlopen de stappen net weer anders. Toch hebben we nog nooit een regelapparaat hoeven te vernieuwen.

Onze eerste stap is het controleren van de software versie van de EPB module. De dealer had een update van de software uitgevoerd. Alleen kon dit niet succesvol afgerond worden. We vervolgden onze stappenplan met een controle van de stelmotoren. De stelmotoren die volgens de dealer in orde zouden zijn. Kijk en oordeel zelf. Voor alle duidelijkheid de stelmotor moet gaan draaien.

De stelmotoren moeten juist functioneren om ons stappenplan te vervolgen. We konden nu dus niet meer verder. Na overleg werd een nieuwe stelmotor gemonteerd. Deze kunnen we tegen een gunstige prijs leveren.

Nieuwe stelmotor gemonteerd

Na montage konden we weer verder. Dan begint het programmeren, coderen, inleren. Hier is veel doorzettingsvermogen voor nodig. De ene keer lukken de verschillende basisafstelling direct. De andere keer moet de techneut goed met druk en tegenslag om kunnen gaan. De hardnekkigste foutcodes zijn de 02433 en 02432, maar de aanhouder wint.

We zijn er nog niet, maar de lastigste zijn weg

Als die 02433 en 02432 foutcodes weg zijn kunnen we beginnen aan de basisafstellingen. De stelmotoren werken dan namelijk weer.

IMG_20151230_143218.jpg

Nadat we alles hebben afgevinkt van ons lijstje zijn alle foutcodes in de EPB opgelost.

Na het stappenplan doorlopen te hebben, zijn alle relevante foutcodes weg. Deze Passat had alleen nog een foutcode in de standkachel over. Alle controlelampjes en akoestische waarschuwingen waren verdwenen en de klant kon de auto weer op komen halen.

Onze diagnose was dus compleet anders als die van de dealer. Waar zij aangaven dat de stelmotoren goed werkten en dat de module defect was, luidde onze conclusie juist dat één stelmotor defect was en dat met de module niets mis was.

Het exact volgen van het stappenplan zorgt ervoor dat we de EPB module weer tot leven kunnen wekken. Het stappenplan is tot stand gekomen door samen te werken met de software programmeurs van een van onze diagnose apparaten. Hier zit veel tijd en expertise in. Een ieder zal begrijpen dat we dit niet zo maar op straat gooien.

Contact

Wilt u in contact komen met onze techneuten. Dat kan via T 0416-691396. U kunt ook een email sturen via deze website.







Comment