Semi-automaat van Opel

De Easytronic versnellingsbak is wat we noemen een semi-automatische versnellingsbak. Ook wel geautomatiseerde versnellingsbak genoemd. Het is een conventionele versnellingsbak waarvan het schakelen en het bedienen van de koppeling automatisch gedaan wordt. Opel heeft drie motoren (actuatoren) toegepast op de Easytronic transmissie. Twee om de versnellingen te schakelen en één om de koppeling te bedienen.

In de automatische stand wordt alles gestuurd door de Easytronic computer en in de manuele stand kan de berijder het op- en terugschakelen zelf regelen. In beide gevallen wordt de koppeling bediend door de Easytronic computer. Een koppelingspedaal is dan ook niet aanwezig. Deze versnellingsbakken worden in verschillende uitvoeringen toegepast in de volgende Opel modellen:

  • Corsa-C
  • Corsa-D 
  • Vectra-C
  • Astra-H
  • Meriva-A
  • Zafira-B

Onderhoud

De bediening van de koppeling is hydraulisch. Hiervoor is een hydraulisch circuit aanwezig dat goed onderhouden moet worden ter voorkoming van storingen. Het vloeistofreservoir dient op het juiste niveau gehouden te worden. Tevens dient middels periodiek onderhoud het hydraulisch circuit ververst en ontlucht te worden. Veel autobedrijven zijn niet bekend met deze onderhoudsprocedure of de equipement ontbreekt om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Hierdoor wordt er dus vaak geen onderhoud aan de Easytronic transmissie uitgevoerd. Gevolg: vroeg of laat ontstaan problemen met het bedienen van de koppeling.

Zo ook bij een Astra H uit 2005 met Z16XEP motor. Deze auto was gestrand en de ANWB wegenwacht kon het probleem niet direct langs de weg oplossen. Het advies van de wegenwachter was om naar een diagnose specialist te gaan en zo kwam de auto in onze werkplaats.

P1607 - positiesensor koppelings actuator storing

We zijn begonnen met het uitlezen van de foutcodes. Deze hebben we eerst opgeslagen en gewist. Na wissen van de storingen kwam de foutcode P1607 direct terug. In het display van het instrumentenpaneel was een F aanwezig en de motor kon niet gestart worden. Tijdens inspectie van het hydraulisch reservoir werd al snel duidelijk dat hier lange tijd geen onderhoud was uitgevoerd. Het niveau was veel te laag en de vloeistof was meer dikke drap dan heldere vloeistof. We zijn begonnen met uitgebreid spoelen en ontluchten van het hydraulisch circuit met het diagnose apparaat. Niet alle diagnose apparaten ondersteunen deze functie, daarentegen is het belangrijk deze handelingen op juiste wijze uit te voeren. De procedure bestaat uit verschillende stappen.

  • Stap 1: doorspoelen van het circuit
  • Stap 2: aansturen van de koppelingsactuator, meerdere keren over verschillende afstanden
  • Stap 3: opnieuw doorspoelen van het circuit
  • Stap 4: opnieuw aansturen van de actuator
  • Stap 5: ontluchten van het circuit

Zonder diagnose apparaat is het niet mogelijk om dit goed te doen, omdat de koppeling niet manueel bediend kan worden. Het ontluchten verliep niet zoals het hoort, dus was er daadwerkelijk een probleem met de koppeling. Door goed op de waardes te letten tijdens het ontluchtingsproces konden we dit al zien. Aansluitend hebben we een actuatortest gedaan op de koppeling. Hieruit bleek inderdaad dat die niet werkte. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Geen aansturing door Easytronic computer, voeding of massa op de actuator niet voldoende, mechanisch defect in de versnellingsbak of in het actuator mechanisme.

Na diverse metingen en controles werd duidelijk dat de actuator niet sterk genoeg meer was. Waarschijnlijk had de actuator het steeds moeilijker gehad om de koppeling te bedienen door de vervuiling van het systeem.

Koppelingsactuator van de Easytronic versnellingsbak

Koppelingsactuator van de Easytronic versnellingsbak

Reparatie of vervangen

In de loop de jaren hebben we goede en slechte ervaringen opgedaan met reparatie van elektronische componenten. De beste oplossing is naar onze mening vervangen van de unit, echter dit is vrij kostbaar. Vandaar dat wij een bedrijf hebben gevonden waar we wel veel positieve ervaringen mee hebben gehad en we dus ook een reparatie kunnen adviseren.

Ook de eigenaar van de Astra-H koos voor de reparatie. Nadat de koppelingsunit weer terug was van het revisie bedrijf werd deze weer gemonteerd op de versnellingsbak. Het systeem kon nu wel goed ontlucht worden. Hierna moeten in de Easytronic computer ook alle parameters van de versnellingsbak en de drukpunten van de koppeling ingeleerd worden.

Overzicht van de mogelijkheden in Easytronic van ons dealer level equipement

Overzicht van de mogelijkheden in Easytronic van ons dealer level equipement

Parameters versnellingsbak inleren

Bij het inleren van de parameters van de versnellingsbak worden alle versnellingen ingeschakeld bij stilstaande en lopende motor. Als al deze standen herkend worden en zijn ingeleerd, is dat deel afgerond.

Parameters ingeleerd

Parameters ingeleerd

Drukpunt adaptie van koppeling

De Easytronic computer moet ook weten waar de drukpunten van de koppeling zitten voor een soepele overschakeling. Zowel bij bedienen van de koppeling als bij het op laten komen van de koppeling.

Geslaagde adaptie van de koppeling

Geslaagde adaptie van de koppeling

Nadat alle parameters waren ingeleerd hebben we nog een adaptierit gemaakt waarbij er geen problemen meer voorkwamen en de auto dus weer afgeleverd kon worden aan de klant.

Kortom een goed advies van de wegenwachter om deze auto bij een bedrijf neer te zetten waar de kennis, informatie en tools aanwezig waren om dit probleem op te lossen.

Contact

Onze techneuten zijn vakidioten met een passie voor techniek. Heeft u vragen over Opel onderhoud, reparatie of diagnose van storingen. Via de telefoon 0416-691396 is het gemakkelijk contact met ons opnemen.

Comment