Na dynamo vernieuwen vertoond Vivaro vreemde klachten

De Opel Vivaro uit deze blog was onderweg gestrand met een defecte dynamo. Een autobedrijf rijdt de Vivaro op de brug en monteert een nieuwe dynamo. Wat daarna met de Opel Vivaro  gebeurde is niet helemaal duidelijk. Het ene verhaal is dat er kortsluiting gemaakt is tijdens het vervangen van de dynamo. In de andere variant van het verhaal is de Vivaro verkeerd opgestart. Alles bij elkaar staat de Vivaro ondertussen al zo'n zes weken stil. Het bedrijf dat de auto bij ons brengt voor diagnose is een Opel specialist. Zij konden het probleem niet vinden en vroegen ons om hulp.

Wat zijn de klachten?

We beginnen met een inventarisatie van de storing. De Vivaro kampt eigenlijk met drie problemen

  1. Verschillende onderdelen van de verlichting werken niet
  2. Het alarmlicht blijft aan, ondanks niet aangesloten alarmlicht-schakelaar
  3. De motor start wel, maar slaat niet aan

De eerste klacht was gemakkelijk op te lossen. We hebben een aantal gloeilampen vervangen waarna de verlichting weer werkte. Hierna gingen we ons bezig houden met de motor storing. Volgens de Opel specialist was de motor ecu niet uit te lezen. Ook wij kregen geen communicatie met de motor ecu. De UCH, waar de verlichting in geregeld wordt, communiceerde wel. Deze had een foutcode die verwees naar een probleem in de communicatie met de motor ecu. Alle zekeringen waren al gecontroleerd, toch gaan we liever af op onze eigen diagnose. "Vertrouwen is goed, maar controle is beter." horen we Wout Bouman vaak genoeg zeggen. Ook wij stelden vast dat de zekeringen heel waren. Men had de hele zekeringkast in de motorruimte al uit elkaar gehaald. Alles lag los en terwijl we de zekeringen in deze zekeringkast aan het controleren waren, bewoog alles een beetje. We hoorden vreemde geluiden bij de motor ecu uit de buurt komen. Het klonk als ritselende blaadjes. Door dit te verder te onderzoeken zagen we gewoon kortsluit vonkjes overspringen. Toen we een meting deden op het huis van de ecu was onze verbazing groot. Er stond namelijk zo'n 7,5 Volt op het huis van de motor ecu.

Voorzichtig controleerden we of dit een harde spanning was. Dit was niet het geval. Zodoende controleerden we wat er gebeurde als we een massa op het huis van de motor ecu zette. We hoorde de relais schakelen en ook de controle lampjes gingen weer branden. Nou starten maar ...

Okay duidelijk. Hier gaat iets niet goed. Zou de motor ecu de geest hebben gegeven? Tijd om maar eens de storing met de gevarenlichten te controleren. Wellicht konden we een verband vinden.

In de live data konden we zien dat de gevarenlichten ingang op aangestuurd stond. De UCH dacht dus dat de gevarenlichten aan gezet moesten worden. Dit ondanks de los genomen gevarenlicht-schakelaar. Na wat verdere controles merkten we op dat de gevarenlichten stopte met knipperen als de verlichting aangezet werd.

Dit probleem zijn we in het verleden vaker tegen gekomen. Een voordeel van je storingen documenteren in een database is dat je hierin snel zaken kunt terug vinden. In het verleden was de UCH toen de boosdoener. Dus deze Vivaro kon wel eens een defecte motor ecu en een defecte UCH hebben.

Meten is weten en hiermee wordt de meeste tijd versleten

Bij het los nemen van de UCH en de motor ecu merkte we de stickers op van een revisie bedrijf. Uiteraard besloten we dat we eerst metingen aan de regeleenheden zelf zouden uitvoeren. We gaan namelijk niet zo maar over tot vervangen. We controleerden eerst belast de voedingen en massa's van de twee regeleenheden. Beiden hadden goede voedingen. Zowel constante als geschakelde plus waren aanwezig. Bij de massa op de motor ecu ging het mis. Die was niet in orde. Onze zoektocht naar de ontbrekende massa eindigde bij een afgerot massa oog.

Dit heeft dus helemaal niets te maken met verkeerd opstarten of een kortsluiting bij de dynamo wissel. We maakten weer een nieuw oog aan de kabelboom en daarmee waren de start problemen opgelost. Ook was de communicatie met het diagnose apparaat weer in orde.

Nieuw massa oog 

UCH storing

Rest ons nog het probleem met de gevarenlichten. We hadden reeds de massa's en voedingen gecontroleerd. Onze metingen op de signaaldraad van de gevarenlicht schakelaar lieten zien dat hier geen sluiting naar massa in zat. Massa betekend namelijk gevarenlicht aan. De coderingen werden nog eens goed onder de loop genomen. Ook hier was niets aan te zien. Onze conclusie was dus opnieuw UCH defect. Net zoals we in het verleden al eens hadden mee gemaakt.

Oude UCH

Oude UCH

Na het vernieuwen, coderen en programmeren van de UCH waren de problemen met de gevarenlichten ook de wereld uit geholpen. De Opel Vivaro kon weer terug naar de voorgaande autobedrijven. Om zo uiteindelijk weer bij de eigenaar terecht te komen. Sommige auto's maken flinke omzwervingen.

Contact

Heeft u een vraag die u aan onze technisch specialisten wilt voorleggen? Wij zijn via de telefoon te bereiken via T 0416-691396. U kunt ook een email sturen via deze website

Comment