Opel Vectra mist twee cilinders op hoge toeren

Op de diagnose afdeling van ons autobedrijf ontvangen we ontzettend veel technische vragen per telefoon. Wij zijn natuurlijk geen helpdesk voor andere bedrijven en regelmatig geven wij aan dat je in een restaurant ook de chef-kok niet vraagt om zijn overheerlijke recept. Echter iedereen zal begrijpen dat we ook veel werk genereren uit deze telefoongesprekken. Er komen ons dagelijks vele verhalen van auto eigenaren of collega bedrijven ter ore, die de ene keer makkelijk zijn te beantwoorden en de andere keer lastig. Bij de lastige vragen geven we aan ons een uitgebreide mail te sturen zodat we die rustig kunnen doorlezen. We kunnen dit dan doen als we daar tijd voor hebben. We kunnen dan veel concreter antwoorden. Gedurende de dag zijn wij vaak bezig met complexe storingen waardoor we ons niet helemaal kunnen focussen op het telefoongesprek en alle informatie die in rap tempo doorkomt. Ook kunnen we na het ontvangen van die mail de informatie nogmaals door lezen als we daadwerkelijk bezig zijn met de storing. We weten dat mensen liever gelijk een pasklaar antwoord krijgen, maar in dit blog verhaal zullen we aantonen hoe belangrijk complete informatie kan zijn.

Het leidend voorwerp in dit blog verhaal is een Opel Vectra van 2007 met een Z22YH motor. Dit zijn de direct ingespoten benzine motoren van Opel die nog wel eens met lastige storingen in het brandstofsysteem kampen. De eigenaar van deze Vectra belde ons nadat hij van de dealer had vernomen dat het beter was om uit te gaan kijken naar een andere auto. De eigenaar had zijn Vectra bij zijn eigen autobedrijf gebracht en die had al de nodige werkzaamheden uitgevoerd. Zoals we al eerder aangaven zuchten deze motoren onder storingen in de brandstofvoorziening. Na diverse metingen had men geconcludeerd dat de hogedruk brandstofpomp het probleem veroorzaakte. Deze werd vervangen en de foutcode met betrekking tot brandstofdruk was hiermee opgelost. Na een uitgebreide proefrit ging de Vectra naar de eigenaar terug. De volgende dag ging het vervelende motorstoringslampje toch weer aan. Menig eigenaar is dan van mening dat de reparatie niet juist is uitgevoerd. Hetzelfde lampje brand namelijk weer. Daarentegen weten automonteurs dat er wel duizend storingen kunnen zijn waarom hetzelfde lampje aan gaat. Voor de eigenaar is het hetzelfde lampje. Goede communicatie is dan ook van groot belang naar de klant toe. In dit geval ging dat netjes en de klant kreeg uitgelegd dat er nu een probleem met de krukas- of nokkenassensor was. Ook dit werd hersteld. Het autobedrijf verving de krukassensor en ook werd de bedrading vernieuwd ivm een overgangsweerstand.

Waarom komt deze Vectra dan naar Wijk en Aalburg

Het verhaal was natuurlijk niet ten einde, anders zouden wij niet gaan schrijven over deze Opel Vectra. De klant had zijn auto nog maar net terug en alweer ging het motor storingslampje aan. Het autobedrijf kwam er nu niet meer uit en vroeg de dealer mee te kijken. De klacht die nu ontstond was dat als men boven de 3200 rpm kwam er foutcodes op ontstekingmissers werden opgeslagen. In de meeste gevallen was dit op cilinder 4, maar ook regelmatig op cilinder 1. De dealer had eenzelfde auto staan en heeft uiteindelijk alle onderdelen gewisseld met de donor auto, maar P0301 en P0304 werden hiermee niet opgelost. Zelfs de motorcomputer werd omgehangen en geprogrammeerd op deze Vectra. Na ongeveer 7 weken kreeg de eigenaar een aanbod voor een andere auto ...

De eigenaar zat hier niet echt op te wachten, want hij was gehecht aan de Vectra. Zijn eigen autobedrijf, een vervend lezer van onze blogs, rade de klant aan contact op te nemen met ons. Na telefonisch overleg werd afgesproken dat wij de Vectra zouden ophalen bij de dealer in Amsterdam. We hadden toestemming om een basisdiagnose te starten. Ook kregen we de contactgegevens van de dealer die na overleg een uitgebreide mail met werkzaamheden van de verschillende bedrijven naar ons stuurde. We hebben tevens een gesprek gehad met de werkplaatschef. Fijn als men zo open en eerlijk is. Helaas maken we dit ook anders mee. Toen we aan de auto begonnen waren inderdaad de twee foutcode P0301 en P0304 aanwezig. De foutcodes werden gewist en tijdens de proefrit werd snel duidelijk wat er gebeurde. Elke keer als we boven de 3500 rpm kwamen stond P0304 en/of P0301 weer in het storingsgeheugen. We sloten onze automotive labscoop aan. In de eerste meting hebben we krukassignaal, nokkenassignaal en bobine aansturing van cil 1 en 3 aangesloten. Ook hebben we een berekening van de versnelling en vertraging van de krukassignaal toegepast. Hiermee kunnen we de individuele bijdrage van de afzonderlijke cilinders zien aan de snelheid van de krukas.

Geen storing aanwezig

Als we gaan rijden stellen we een langere tijdbasis in zodat we meer kans hebben de storing te vangen. Hieronder is dit te zien. Er staat dan heel veel informatie in beeld. Later in de werkplaats kunnen we daarop inzoomen en deze verder beoordelen.

Veel informatie in beeld

Op twee derde van het signaal zien we in het onderste rode signaal de negatieve bijdrages van cilinder 1 en 4. Als we heel erg inzoomen op de ontstekingsbeelden zien we wel een lichte afwijking.

We zien een iets kortere aansturing van de bobine van cilinder 1 tov cilinder 4. We sturen vaak de beelden voor extra beoordeling naar collega's en ook de support. De support wees ons nog op de negatieve piek bij cilinder 1 en 4. Deze geeft normaal gesproken het weglekken van een vonk weer. Echter bij deze Vectra waren de bobine en bougies reeds uitgewisseld. Nu hebben we de bobine en bougies op voorraad liggen en om voor 100% uitsluiten te zorgen werd deze onderdelen even verwisseld. Helaas zonder resultaat. Er volgde nog vele  metingen.

Wat ons opviel was de rammel in de motor op hogere toeren. Dit leek wel op een ketting. Uit onze documentatie bleek dat deze al eens was vervangen. We voerde nog en timingsmeting uit die werd vergeleken met een voorbeeldsignaal. Ook deze was perfect. Nu heeft deze auto alleen een nokkenasensor op de uitlaat nokkenas. Dus de complete timing is met de combimeting niet uitgesloten. Met behulp van een running compressie meting kunnen we de ademhaling van de motor beoordelen. We voerden deze uit op alle 4 de cilinders om te beoordelen of daar een verschil in zat.

We zagen geen grote verschillen. Wel vonden we dat de inlaatklep niet helemaal op het juiste moment opende. Dit zou op hoge toeren ook een probleem kunnen zijn. Wat bleef knagen was het feit dat de misfires eigenlijk telkens op een stipt toerental van 3400 rpm optraden. Dit is ook het toerental waarbij de wervelkleppen omgezet worden. We hebben de wervelklep werking gecontroleerd en de wervelkleppen mechanisch in verschillende standen vast gezet, maar er veranderde niets tijdens de proefrit. Toch was een los zittende wervelklep van de as niet uit te sluiten. Ondertussen was de basis diagnose tijd al verstreken en zodoende namen we contact op met de eigenaar. We stelde voor de timing en de wervelkleppen visueel te controleren. Hiervoor hadden we dus tijd nodig. De klant stemde in met ons voorstel. We hadden die week een aantal complexe storingen staan die zich niet snel gewonnen. Het was dat ook erg fijn dat de klant geen tijdsdruk oplegde. Zodoende werd het klepdeksel eraf gehaald en de timing werd visueel bekeken. Met speciaal gereedschap werd alles gecontroleerd. Zoals hieronder valt te zien past het speciale gereedschap precies op zijn plek.

Past precies

Om een uitgeslagen spie uit te sluiten loste we het tandwiel ook nog iets. Hier zat best wel wat ruimte op, maar na nog wat verder los halen van het tandwiel was dat ook uitgesloten.

Spie is nog keurig in takt

Ook het demonteren van het inlaatspruitstuk en inspectie van de wervelkleppen gaven ons geen oplossing. Wat gaat er nu toch mis. De scoopbeelden zijn door velen bekeken, maar niemand zag een oplossing hierin.

Geluk bij een ongeluk

De eerste week van Januari moest ondergetekende onder het mes en daardoor was ik een week niet in de werkplaats. De collega's brachten me op de hoogte van de vorderingen met betrekking tot de Vectra. Nogmaals pakte ik alle documentatie erbij. De gehele geschiedenis stond op papier. In alle rust lees je soms net wat beter en geconcentreerder. Een stukje uit de tekst scheen een ander licht op de zaak. Namelijk:

Belangrijke informatie

Belangrijke informatie

Het motormanagment systeem herkend misfires aan het krukas signaal. Eigenlijk precies hetzelfde zoals wij de rondloopmeting doen met onze scoop. Aan de hand van de versnellingen en vertragingen van de krukas weet het motormanagement systeem hoeveel arbeid die cilinder levert. De auto heeft dus een nieuwe krukassensor gekregen en de bedrading is vervangen. Zal men een verkeerde sensor gebruikt hebben. De krukassensor werd los genomen en beoordeelt. Weer een tegenvaller, de juiste sensor zat erin. De bedrading dan? De nieuwe bedrading had men buitenom aangesloten en hier zat geen speciale afscherming omheen. we besloten dus die bedrading eens nader te onderzoeken en eventueel de oude bedrading weer te herstellen. Dit laatste was niet nodig, want bij het bekijken van de bedrading viel het op.

rood op rood/grijs

rood op zwart/grijs

Na verwijderen van de krimpkous was het bewijs compleet

 

Men had een klein foutje gemaakt. De bedrading was namelijk verkeerdom aangesloten. Bij Renault wordt dit ook wel eens gedaan, maar dan loopt deze motor niet meer. Hier hadden we de pech dat die gewoon keurig liep en alleen maar bij een specifiek toerental een foutcode veroorzaakte. Raar maar waar want na het omsolderen van rood op rood/grijs en zwart op zwart/grijs waren alle problemen opgelost. De klant werd gebeld en die was echt ontzettend blij en stak zijn dankbaarheid niet onder stoelen of banken. Op de voorkant van de kaart stond "Voor Iwan de verschrikkelijke" en wat er op de achterkant staat kunt u hieronder lezen. Altijd leuk om mensen blij te maken.

Trevreden klanten, daar gaan we voor

Trevreden klanten, daar gaan we voor

Contact

U komt met ons in contact via T 0416-691396. U kunt ons natuurlijk ook een email sturen. Vermeld altijd uw kenteken en chassisnummer in het bericht. 

Comment