Opel Insignia met vreemde storingen

Via een collega autobedrijf kregen we een Opel Insignia aangeboden uit 2009 met A20DTJ motor. De klachten waren talrijk. Op en neer gaande wijzers op het instrumentenpaneel en diverse meldingen in het display en soms niet kunnen starten van de motor zijn een zomaar een paar klachten.

Tijdens de diagnose was er soms wel en soms geen communicatie met diverse powertrain regeleenheden mogelijk. Hierdoor trokken wij de conclusie dat er iets mis moest gaan in het High Speed CAN-bus netwerk. Door de scoop aan te sluiten op de High Speed CAN-bus werd ons vermoeden bevestigd.

Can-bus signaal niet correct en er is een bus overload.

Can-bus signaal niet correct en er is een bus overload.

Een weerstand meting op de can-bus gaf ons alleen de extra informatie dat beide afsluitweerstanden in orde waren en dat er geen bedradingsbreuk tussen die twee aanwezig was. Door het schema erbij te pakken konden we één voor één de verschillende regeleenheden uitsluiten.

High speed can-bus circuit.

High speed can-bus circuit.

Het uitsluiten is een tijdrovende klus, omdat je elke module moet opzoeken en vaak diverse onderdelen moet de- en monteren. Nadat we module voor variabele stuurbekrachtiging los haalde was het CAN-bus signaal weer zoals het moet zijn. Echter konden we alleen ABS nog niet uitlezen. Ook na het vervangen van de module was er nog geen communicatie met ABS.

Elektronische remregeleenheid nog geen communicatie. Variabele stuurbekrachtiging nu wel.

Elektronische remregeleenheid nog geen communicatie. Variabele stuurbekrachtiging nu wel.

Twee problemen?

De remelectronika konden we echter nog steeds niet uitlezen. Er was geen communicatie met dit systeem te verkrijgen en de andere modules op de High Speed bus gaven daar ook melding van. Alle voedingen en massa's waren in orde. Het uitlezen van de motor-ecu gaat door het ABS systeem heen. Hieruit konden we concluderen dan de bedrading naar de remelectronika in orde was. Na het plaatsen van een andere ABS unit was ook dit probleem opgelost.

Alles communiceert weer, nu alleen nog inleren en coderen.

Alles communiceert weer, nu alleen nog inleren en coderen.

De Insignia werd voorzien van een tweedehands ABS unit en een nieuwe rekeneenheid variabele stuurbekrachtiging. Beide modules hadden uitvoerige programmering, waaronder diverse software updates, nodig om goed op de Insignia te kunnen functioneren. De ABS module is bij de Insignia onderdeel van het startblokkeringssysteem.  Nadat de reparaties waren uitgevoerd, kon deze Opel Insignia weer probleemloos onze werkplaats verlaten.

Heeft u ook een Opel die onderhoud, reparatie of diagnose van een storing nodig heeft? Neem gerust contact met ons op via 0416-691396 of onze online afspraak planner.

Comment