Onderhoud aan uw auto airco

Het airconditioning systeem in uw auto bevat koudemiddel. De juiste hoeveelheid koudemiddel is van groot belang voor een goede werking van het airconditioning systeem. Een auto airco systeem is een zogenaamd open systeem, waardoor altijd een klein percentage koudemiddel verloren gaat door bijvoorbeeld lekkage bij de compressor-as afdichting. De kans op dergelijke lekkage neemt toe naarmate het airconditioning systeem niet of nauwelijks wordt gebruikt. Regelmatig gebruik van de airconditioning is dus belangrijk. Een goed werkend airco systeem bewijst het hele jaar zijn diensten. In de warme zomermaanden zorgt de airco voor een aangenaam klimaat in de auto. In de winter zorgt de airco dat beslagen ramen snel schoon zijn en draagt zo dus bij aan goed zicht en uw en andermans veiligheid.

Het airconditioning systeem bestaat uit meerdere componenten zoals hieronder te zien is.

Koudemiddel cyclus

Koudemiddel cyclus

Voorin de auto, voor de radiateur van de motorkoeling, zit de condensor. Deze is erg gevoelig voor steenslag. De meeste airco storingen worden veroorzaakt door een lekke condensor. Als gevolg van de lekkage zal koudemiddel uit het airconditioning systeem ontsnappen. Dit zal leiden tot slechte koeleigenschappen van de airco. Een ander nadeel van lekkage is dat er vocht in het airconditioning circuit kan komen. Dit vocht komt in het filter/droger terecht, immers de taak van het filter/droger is vocht opnemen. Hierdoor zal het filter/droger verstopt raken en zijn werk van vocht verwijderen niet meer kunnen uitvoeren. Dit heeft als gevolg dat er vocht op andere plaatsen in het airconditioning systeem komt en tot schade kan leiden, zoals bijvoorbeeld het dichtvriezen van het expansieventiel. Ook de compressor heeft hiervan te leiden. Vocht in het systeem kan tot een defecte compressor leiden.

Gebrek aan smering

In het koudemiddel circuit zit ook olie voor smering van het airconditioning systeem. Deze olie zit door het koudemiddel heen en als er lekkage is zal er dus ook olie verloren gaan. Door het gebrek aan smering zal de compressor stuk lopen en komt er allemaal slijpsel in het airconditioning systeem. Nu kostte een compressor al tussen de €500 en €800,-. Het spoelen is ook een flinke kostenpost ivm de uren die hierin zitten en het feit dat sommige componenten in het airconditioning systeem niet zijn te spoelen, zoals een condensor, filter/droger en expansieventiel. Deze componenten moeten dus ook vervangen worden, waardoor de rekening behoorlijk hoog gaat oplopen. Regelmatig horen wij verhalen dat het spoelen niet serieus word uitgevoerd, waardoor de nieuwe compressor opnieuw stuk gaat.

Dit hebben we reeds laten zien in het blogartikel over de Opel Vivaro met een compressor die al tot drie keer toe was vernieuwd.

Van buitenaf is niet te controleren of er voldoende koudemiddel in het airconditioning systeem zit. Hiervoor is leeg halen de enige methode om te controleren hoeveel koudemiddel er nog in het airconditioning systeem aanwezig is.

Bij regulier onderhoud  aan uw airconditioning systeem halen wij het airconditioning systeem helemaal leeg en weten dus hoeveel koudemiddel er verloren is gegaan. We kunnen hierna constateren of we het systeem weer gaan vullen of dat we eerst een lekkage controle gaan uitvoeren.  Zorg dus dat het airconditioning systeem op tijd zijn onderhoud krijgt.

Reguliere airco serice

Reguliere airco serice

Continue aangedreven compressoren

Steeds vaker komen we continue aangedreven compressoren tegen. Met name in de VAG voertuigen zijn deze vaak aanwezig. Het voordeel van deze toepasing is dat het system beter te regelen is en een lager verbruik heeft. Binnenkort plaatsen we een we een blogartikel over de continu aangedreven compressor die op auto's uit de Volkswagen groep wordt toegepast.

Comment