Fiat Ducato met slechts één sleutel

Slechts één sleutel hebben bij een auto is nooit fijn. Dat vond ook de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken. Zij hadden voor hun Fiat Ducato uit de regio Oss maar één sleutel beschikbaar. Het behoeft hier geen uitleg hoe onhandig het is als die ene sleutel kwijt raakt. 

De coördinator van de Voedselbank zette dus één en ander in het werk om een tweede sleutel bij de Fiat Ducato te verkrijgen. De sleutel werd via het autobedrijf, dat normaliter het onderhoud van de auto verzorgt, besteld. Deze planden een bezoek aan de Fiat dealer voor de programmering van de nieuwe sleutel. Normaal een routine klus, die ruim binnen een half uur afgerond moet kunnen zijn. Toch liep het hier even anders. 

Wat is er gebeurt?

Zo'n bestelauto van de Voedselbank is niet zomaar iedere dag beschikbaar voor een garagebezoek. Immers de auto is hard nodig. Eenmaal met de Fiat Ducato bij de Fiat dealer aan gekomen die de programmering voor z'n rekening zou nemen, bleek het klusje minder eenvoudig als gedacht. Het was niet mogelijk om met het Fiat diagnose-apparaat te communiceren met de Body Control Module. Best vreemd, want we hadden hier met een verder probleemloze Ducato te maken. Vermoedelijk zou de Body Control Module defect zijn. Een nieuwe zou, inclusief montage en programmering, al gauw een slordige EUR 2500 gaan kosten volgens de dealer. Voor de zekerheid informeerden de mensen van de Voedselbank nog bij een tweede Fiat dealer en zelfs een Iveco dealer. Ook hier kwam men gek genoeg tot dezelfde conclusie. Geen communicatie met de Body Control Module. Vervanging zou zo'n EUR 2500 kosten. 

Bij de Voedselbank was men hier uiteraard niet gelukkig mee. Wij ontvingen de volgende email:

Op de site van Auto & Motortechniek kwam ik een artikel tegen over autobedrijf Wout Bouman waar u werkzaam bent als diagnosetechnicus en zich gespecialiseerd heeft in elektrische storingen, misschien kunt u ons probleem met onze Fiat Ducato bus oplossen.

Wij (Voedselbank Oss) hebben een Fiat Ducato bus van 2011 nu heeft deze bus maar een sleutel om te starten en werd er een tweede sleutel bijbesteld. Nu komt het probleem de sleutel is door de Fiat dealer en de Iveco dealer niet in te leren omdat beide niet
in het computer systeem van de auto kunnen, daarna contact opgenomen met de importeur Fiat Nederland en ook deze kan niet in het computer systeem wel zijn de fout code’s normaal uit te lezen en alles werkt zoals het hoort te werken.
Deze adviseerde om de complete computer te vervangen á € 2.500,00. We hebben al voor € 300,00 aan de bus versleuteld en de sleutel is nog niet ingeleerd, hebt u een passende oplossing voor ons sleutel probleem.
— Emailbericht

De nieuwe autosleutel werd in onze werkplaats probleemloos ingeleerd. Met de Ducato was niets aan de hand. De klus nam niet meer dan 20 minuten in beslag inclusief het achterhalen van de elektronische code, die nodig is voor de sleutelprogrammering. 

Toetsvraag

Hieronder ziet u twee mogelijke aansluitschema's van de OBD stekker van de Fiat Ducato. De auto is van 2011. De afbeeldingen zijn uit te vergroten door erop te klikken. Verklaar waarom de dealers geen communicatie konden opbouwen met de Body Control Module. U kunt in de " Comments" uw antwoord achterlaten.

Aansluitschema OBD stekker Fiat Ducato vanaf 2006 tot 2011

Aansluitschema OBD stekker Fiat Ducato vanaf 2011

Hoe zit het nu?

Hierboven staan dus de twee OBD schema's weergegeven. In het linker zien we dat de OBD stekker in een module getekend staat. Denkt u even aan hoe deze in dit model Ducato gemonteerd zit, namelijk in de Body Control Module. Communicatie tussen het diagnose-apparaat en de Body Control Module loopt via pin 6 en 14. Het gebruikte protocol is een CAN variant die een baudrate heeft van 50 kbits.

In het rechter plaatje is de OBD stekker los getekend. We zien hier ook weer twee CAN bussen in het voertuig. Namelijk op pin 6 en 14 een High-speed CAN (500 kbits) en op pin 1 en 9 een Low-speed CAN (50 kbits).

Voor communicatie met de Body Control Module van Ducato's na 2011 wordt de Low-speed bus op 50 kbits gebruikt. Zie ook het schema hieronder.

bcm_2011.PNG

Fiat Ducato

2011 >

De Ducato die bij ons binnen stond (van bouwjaar 2011) wilde met de instellingen van een 2011 variant echter niet communiceren. We pasten de instellingenin onze tools aan voor een oudere Ducato, dus pin 6 en 14 en een CAN protocol met een baudrate van 50 kbits, en ja hoor nu was er wel communicatie mogelijk.

Contact

Heeft u ook een storing ana uw auto? Neem dan contact op met onze technisch specialisten via T 0416-691396. U kunt ons ook een email sturen. Vermeld altijd duidelijk de gegevens van uw auto.

12 Comments