Donor motorblok Qashqai slaat niet aan

De hoofdrolspeler in dit artikel is een Nissan Qashqai 1.5D dci (K9K) van augustus 2010. De originele motor van de Qashqai was mechanisch stuk gelopen wegens gebrek aan smering. Het autobedrijf, dat de Qashqai in de werkplaats had staan, kon de hand leggen op een bijna nieuwe motor, uit waarschijnlijk een testauto. Deze motor werd ingebouwd, alleen na inbouw wilde de donor dus niet aanslaan.

Het foutgeheugen van het motormanagement werd geraadpleegd. Hieruit bleek een probleem met het nokkenas signaal aanwezig te zijn. Het bedrijf monteerde een andere nokkenassensor. Ook werd de bedrading van de nokkenassensor gecontroleerd. Niets hiervan resulteerde in een motor die aansloeg. Het autobedrijf verzocht ons om een diagnose en zodoende werd de Nissan in onze werkplaats neer gezet.

Kennis(sen) is macht

We begonnen uiteraard met een volledige voertuigscan. We konden geen startblokkering gerelateerd probleem ontdekken. De motor zou dus aan moeten kunnen slaan. Wel was zoals al gemeld de foutcode op de nokkenassensor aanwezig. Deze konden we wissen en kwam pas terug na starten.

De automotive labscoop werd aangesloten. Het nokkenassignaal was prima in orde. We zagen een patroon van vier pulsen. Nu wilden we een combi-meting uitvoeren om de timing te controleren. Helaas hadden we geen voorbeeld signaal tot onze beschikking van een dergelijke combi-meting. Ook navraag in onze kennissenkring bood geen voorbeeld signaal.

We overlegden onze bevindingen met het autobedrijf. Met name de vraag of zij werkzaamheden aan de distributie hadden uitgevoerd. Zij gaven aan dat de donor motor compleet geleverd was en daarvoor gewoon goed liep volgens de leverancier van de donor. Voor de zekerheid had het autobedrijf nog de hoge druk pomp gewisseld met de originele. Hierbij moet de distributie los. Vervolgens was de distributie met speciaal gereedschap op tijd gezet. De donor motor wilde echter daarna nog steeds niet aanslaan. Dus de timing kon het niet zijn!?

Met deze extra informatie zijn wij verder aan de slag gegaan. 's-Avonds tijdens het douchen kreeg ondergetekende een ingeving. Misschien zijn deze motoren uitevoerd met verschillende soorten nokkenas profielen? Kan het zo zijn dat een nokkenas met afwijkend nokkenpatroon in deze motor zit? Nuttige ingevingen die verder onderzocht moesten worden.

Een van de sterke punten van Autobedrijf Wout Bouman is het opgebouwde uitgebreide internationale netwerk. Tijd om een Whats-app berichtje te sturen aan onze automotive vriendjes. Wellicht dat iemand meer kon vertellen over de nokkenassen van de K9K motoren. Al snel reageerde een bevriende Nissan monteur. Hieronder zijn antwoord:

Drie verschillende nokkenassen maar liefst

Drie verschillende nokkenassen maar liefst

Nissan levert drie verschillende nokkenassen voor de K9K. Onze hypothese was dus zo gek nog niet. Nu nog achterhalen of de profilering van de nokken dan ook afwijkt voor deze drie nokkenassen. De Nissan monteur ging daar ook naar op zoek en kwam al snel met twee verschillende patronen.

Twee verschillende patronen

Twee verschillende patronen

Verder graven in de documentatie leerde ons dat de ene motor een euro V en de andere een euro IV motor was. We verzochten het autobedrijf om het nokkenpatroon van de originele motor te bekijken. Daarop was maar één nok te zien en zoals reeds vermeld hadden wij vier pulsen in het gemeten nokkenas signaal.

De auto ging terug naar het autobedrijf. Nadat zij de nokkenassen uitgebreid hadden nagemeten hebben ze de donor motor voorzien van de oude nokkenas. De motor sloeg bij de eerst volgende startpoging direct aan!

Moraal van het verhaal

Kennis hoef je niet altijd zelf paraat te hebben, alleen moet je wel weten waar je het kunt halen. In dit geval was het ons netwerk dat ons de helpende hand bood. En natuurlijk een lekkere ontspannen warme douche doet ook wonderen :-)

Contact

Autobedrijf Wout Bouman is te bereiken via T 0416-691396. U kunt ook het formulier op de website gebruiken.

Comment