Nissan Micra met sporadische motorstoring

Onlangs kregen wij een Nissan Micra aangeboden met een storing in het motormanagement. De motor sloeg af en toe af. Een herstart was haast onmogelijk en de motor reageerde dan niet meer op het gaspedaal.

De ANWB wegenwacht was reeds bij de Micra geweest en had de storingscode P1220 Gaspedaalsensor uitgelezen en diverse metingen uitgevoerd. Na een noodreparatie werd de eigenaresse van de Micra weer de weg opgestuurd, echter deed het probleem zich korte tijd later weer voor. 

Toen wij onze diagnose aan de auto begonnen was de storing helaas niet meer aanwezig. De motor sloeg direct aan en reageerde goed op het gaspedaal. Tijdens een proefrit vielen ons ook geen ongewone zaken op. Ook waren er geen storingscodes opgeslagen. Opvallend was wel dat in de Live Data, van de motormanagement computer, beide gaspedaalsensoren op dezelfde spanningswaarden stonden. Zowel gaspedaalsensor 1 als gaspedaalsensor 2 varieerden van zo'n 1V naar een 4V.

Onze ervaring is dat gaspedaalpositie-sensoren vaak of tegengesteld werken, dus sensor 1 gaat van 1V naar 4V en sensor 2 gaat van 4V naar 1V. Of de ene pedaalsensor is de helft van de andere sensor. De voertuigconstructeur gebruikt deze methodieken vaak voor de zelfdiagnose van de sensoren.

Meten op de pedaalsensor

Dus dan maar eens meten op de pedaalsensor en de motor-ecu. We begonnen met de voedingen en massa's van de gaspedaalsensor te controleren. Op de gaspedaalsensor stonden zoals het hoort de 5v voeding en de massa. Op de signaaldraden meten we bij sensor 1 een signaal spanning bij gas los van 0,4V en bij sensor 2 een signaalspanning van 0,8V. Dat was dus niet zoals in de live data van de motor-ecu te zien was. Dan deze signaalspanningen maar eens controleren bij de motor-ecu.

Hieronder is een filmpje te zien waarin het verschil is te zien in de live data en de waarde van pedaalsensor 1 gemeten op de connector van de motor-ecu. 

Verschil tussen de werkelijk gemeten waarden en de Live Data uit de motor-ecu

Om zekerheid te hebben over onze meting, raadpleegden we diverse technische informatie bronnen.  Hierin werd beschreven dat beide sensoren niet gelijk diende te zijn. 

Voorgeschreven meetwaarden van sensor 1

Voorgeschreven meetwaarden van sensor 1

Voorgeschreven meetwaarden van sensor 2

Voorgeschreven meetwaarden van sensor 2

Ook op diverse andere websites kwamen we soortgelijke informatie tegen. Zie onderstaande tabel.

Terminal               Accelerator pedal          Voltage
APP Sensor 1        Fully released                 0.6 - 0.9V
APP Sensor 1         Fully depressed              3.9 - 4.7V
APP Sensor 2        Fully released                 0.3 - 0.6V
APP Sensor 2        Fully depressed             1.95 - 2.4V

Ipad met elektrische schema's bij de hand is makkelijk en snel werken.

Ook waren er al reparaties aan de bedrading uitgevoerd. Deze hebben we uiteraard verbeterd.

Demontage van de motor-ecu maakte in een klap duidelijk deze auto al een storingsverleden had. De motor-ecu was rondom afgekit en was verzegeld door een reparatiebedrijf. Met viltstift was een naam en telefoonnummer op de behuizing van de ecu genoteerd. Navraag over de historie van deze Micra bij dit bedrijf gaf niet de gewenste duidelijkheid. We moesten dus zelf verder zoeken naar de oplossing. 

De motor-ecu hebben we naar een reparatie bedrijf gestuurd waar wij goede ervaringen mee hebben. Naar hun oordeel waren de eerdere elektronica herstellingen slecht uitgevoerd. Echter kon ook hier niet de gewenste zekerheid gegeven worden of dit onze storings-veroorzaker was. 

In overleg met het reparatiebedrijf hebben we de meting van gaspedaalsensor waarden ook nog een keer gedaan op de printplaat van de motor-ecu om zo een slecht contact in de connector uit te sluiten.

Op de printplaat hadden we dezelfde meting en een slecht contact in de stekker konden we dus uitsluiten. Het vreemde was dat we een hele enkele keer wel een lagere waarde zagen in de live data van de motormanagement computer.

Zo nu en dan werd tijdens het uitvoeren van onze metingen wel een lagere live data waarde van sensor 1 zichtbaar.

Conclusie

  1. Live data komt niet overeen met de werkelijk gemeten waarden
  2. Beschikbare technische informatie die aangeeft dat dit niet zo hoort te zijn
  3. Slecht uitgevoerde reparaties in het verleden

Het vervelendste van alles  was alleen dat de foutcode en de storing van inhouden en afslaan niet meer voorkwam. Toch wilden we de Micra eigenaresse een oplossing bieden en met alle feiten bij elkaar genomen trokken we de conclusie dat de motormanagement computer defect moest zijn. In overleg met de klant gingen we opzoek naar een gebruikte motormanagement computer. We konden aan een gebruikte motormanagement computer komen. Hiervan diende dan wel de startblokkering aangepast te worden aan de startblokkering van de storings Micra. Nadat dit was uitgevoerd hebben we de donor motor-ecu gemonteerd. Het vreemde was alleen dat die live data nog steeds niet overeen kwam met de gemeten waarden. Echter zagen we nooit meer die lagere waarde. We hebben hierna nog meer dan 100 Km gereden zonder problemen en/of foutcodes. We besloten de Micra aan de klant terug af te leveren.

Eind goed al goed, of toch niet?

Drie weken verder kregen we een telefoontje dat de Micra wederom stil stond. We hebben de Micra opgehaald voor nader onderzoek. Op onze reparatie geven wij immers Bovag garantie. Dit keer was foutcode P1229- Sensor Power Supply Circuit Shorted opgeslagen in de motor-ecu.

Wederom starten we de diagnose bij de gaspedaalsensor. Ook nu weer kwamen we tot dezelfde meetresultaten als tijdens de eerste diagnose. We vonden dit toch wel vreemd en we besloten bij een klant met eenzelfde Nissan Micra ook de live data eens te bekijken. Tot onze verbazing waren ook hier beide pedaalsensor waardes gelijk ... De technische informatie klopt op dit punt dus niet!

Okay, als dat dus hoort moet er dus een andere oorzaak zijn. Zoals aangegeven betrof het een sporadische storing. Ook nu weer zaten we met het feit dat het probleem wederom niet aanwezig was in de werkplaats. In overleg heeft ondergetekende de auto een aantal dagen gebruikt voor woon- werkverkeer. We sluiten dan onze 4-kanaals automotive labscoop aan op de motormanagement computer en kunnen dan, zonder werkplaatsuren te maken, rijden met de auto totdat het probleem zich voordoet. Op dat moment kunnen de beelden op de scoop bekeken worden. De scoop heeft een recordfunctie, gemeten signalen worden opgeslagen. Bij activering van de record functie wordt het moment vlak voordat de storing zich voordoet opgeslagen. Hierdoor kunnen we dus zien wat er gebeurt voordat we de meting, bij het optreden van de storing, stil zetten.

De oscilloscoop gaat veilig in de gordel mee op pad

Tijdens het maken van ons storingshuiswerk voor deze Micra, waren we al een TSB van Nissan tegengekomen. TSB staat voor Technisch Service Bulletin. De autofabrikant voorziet dealers middels deze TSB's van informatie over veel voorkomende klachten. Hierin werd gesteld dat de systeemvoeding relais wel eens uitvallen. Bij deze Micra was de modificatie van de relais al uitgevoerd. Nieuwe relais waren reeds al in de zekeringkast gemonteerd. We besloten met behulp van de recordfunctie van de automotive labscoop de voedingen op de motor-ecu te monitoren. Vervolgens is het kilometers maken en afwachten tot de storing zich weer voordoet. Eindelijk na 420 km was het zo ver! De motor sloeg af en we hadden een mooie meting waarin te zien was dat er één voeding op de motormanagement computer weg viel.

Rode kanaal is naar beneden gevallen.

Ik belde Frank om te vragen mij en de Micra op te halen. Voordat we de Micra afsleepten naar onze werkplaats, hebben we eerst enkele metingen uitgevoerd. Het probleem was nu immers aanwezig in de Micra. Alle voedingen en massa's van de motor-ecu waren in orde, behalve de voeding uit het zogenaamde Relais gasklepeenheid. Dus er stond geen voeding meer op de ecu om de gasklepeenheid te bedienen.

Relais K284 geeft geen spanning meer naar de motor ecu.

Relais K284 geeft geen spanning meer naar de motor ecu.

Zou relais K284 dan een probleem veroorzaken? Dit was snel uitgesloten, want het relais kreeg geen massa aansturing van de motor-ecu. Het motormanagement regeling beslist er dus zelf voor om dit relais uit te zetten, alleen waarom?

Oorzaak of gevolg

De vraag was nu zet de motor-ecu dit relais moedwillig uit of is dit juist de oorzaak. Terug in de werkplaats was de foutcode P1229 dit keer wel permanent aanwezig. We voerden wederom controle metingen uit op diverse sensoren van het motormanagement. Deze metingen maakten duidelijk dat sommige sensoren hun 5V voeding misten. Eindelijk kwam er meer duidelijkheid, dit was dus ons probleem. Door het gasklepeenheid relais zelf aan massa te leggen was er geen verbetering in de voeding naar de sensoren.

Dus verder op zoek naar de oorzaak. Ondergetekende was stilgevallen in de regen met de Micra, Het probleem kon dus wel eens met vocht te maken hebben. De gaspedaalsensoren namen we ook nu weer mee in de metingen. De voedingsspanning van Gaspedaalsensor 1 bedroeg slechts 2,5V. De signaalspanning van Gaspedaalsensor 1 was dit keer 0,4 V. Te laag dus. Immers op de Micra waar we een controle meting op hadden gedaan, was duidelijk geworden dat beide sensoren een voltage van 0,8V moesten afgeven. 

Groene signaal te laag

Door het los halen van een van de connectoren op de motor-ecu stabiliseerde de voedingsspanning van gaspedaalsensor 1 wel weer op 5V.

Groene signaal goed

Door het elektrisch schema te raadplegen konden we vast stellen welke sensoren en actuatoren op die die betreffende connectorr van de motor-ecu zaten aangesloten. Direct zagen we een bekende probleem veroorzaker, namelijk de airco-druksensor. We herkenden direct overeenkomsten met Renault benzine motoren die met eenzelfde soort klacht kunnen kampen. Ook veroorzaakt door de airco-druksensor.

Snel de airco-druksensor gelokaliseerd in de motorruimte en ja hoor beet. Hier zat een probleem dat waarschijnlijk al lang in de Micra heeft gezeten. De huidige eigenaresse van de Micra heeft dit waarschijnlijk geërfd van de vorige, die vermoedelijk voor deze sporadische klacht de auto had ingeruild. De auto was immers nog niet echt lang in bezit en er was bij de huidige eigenaresse geen reparatie historie bekend voor deze klacht.

Kleine beschadiging van de aircodruksensor waar vocht in kan komen

De aircodruk-sensor was een klein beetje open gescheurd. Hierdoor kon vocht bij de sensor elektronica komen. Gevolg kortsluiting van het 5V circuit.

Iets verder open getrokken.

Oorzaak vocht duidelijk in beeld

Relais K284

Waarom werd relais K284 dan uitgeschakeld? Na nog een aantal metingen en controles merkten we dat relais K284 moedwillig werd uitgeschakeld. Het motormanagement doet dit zodra bepaalde storingscodes worden opgeslagen. Creëren we een storing aan het gaspedaal werd direct dit relais uitgezet. Dus een gevolg en geen oorzaak!

Contact

Wilt u contact met ons opnemen? Dat kan via T 0416-691396 of via de handige online afspraak-planner

5 Comments