BMW Mini "opeens" zonder cruise-control

Een eigenaar van een BMW Mini uit Venlo belde ons op met het volgende verhaal. Zijn BMW Mini werd voor de reparatie van een achterschade naar z'n autobedrijf gebracht. Daar werd de schade hersteld. Helaas was tijdens het schadeherstel de accu van de Mini ontladen. Volgens zeggen was er door de ontladen accu een probleem ontstaan met de cruise-control. Het autobedrijf dat de schade had hersteld kon dit probleem niet oplossen en de plaatselijke BMW dealer wist zich ook niet direct raad met de klacht. Zij gaven aan dat het wel eens een zoekplaatje kon worden van 1,5 dag. De eigenaar schrok hier dusdanig van dat hij zelf op zoek ging op het World Wide Web. Daar vond hij een van onze blog verhalen over een cruise control probleem bij een Mini Cooper S welke erg veel overeenkomsten vertoonde met zijn probleem. Dus werd er een afspraak gemaakt en reed de Mini eigenaar van Venlo naar Wijk en Aalburg voor diagnose van het cruise control probleem.

Met de wetenschap van de vorige keer sloten wij ons dealerlevel diagnoseapparaat aan om de codering te controleren. Al heel snel werd ons duidelijk dat we hier met een hele andere soort storing te maken hadden. Er was namelijk geen communicatie mogelijk met alle modules van de powertrain CAN-bus. Deze storing zou dus geen 1,2,3 codeerklusje worden en we boden de Mini eigenaar vervangend vervoer aan. 

Powertrain CAN-bus onder de loep

Eerst maar eens kijken hoe het netwerk eruit ziet. In onze werkplaats documentatie zagen we dat het uitlezen nog gewoon via een K-line gaat.

Component C25 is de diagnosestekker

Component C25 is de diagnosestekker

Doordat er geen CAN-bus verbinding is met de diagnosestekker konden we hier dus niet onze automotive labscoop op aansluiten. We wilde namelijk het dataverkeer op de powertrain CAN-bus controleren. Dus gingen we op zoek naar een makkelijk punt om de powertrain te monitoren. Op de powertrain CAN-bus zagen we een signaal wat niet meer aan de voorwaarde voldeed om goed te communiceren. We moesten dus bepalen welke aangesloten module de powertrain CAN communicatie verstoorde. Na enkele pogingen kwamen we uit op de motormanagement computer. Een nadere inspectie van de connectoren op de motormanagement computer leverde onderstaande foto op.

Motormanagement computer connector

Motormanagement computer connector

Iemand heeft hier het binnenwerk van de connector gesloopt. Hierdoor maakte enkele pinnen geen juiste verbinding meer met de motormanagement computer. Na het zo goed mogelijk in elkaar zetten van de stekker was het weer mogelijk te communiceren met alle regeleenheden op de powertrain CAN-bus. We wisten de aanwezige foutcodes. Tijdens de proefrit controleerden we de werking van de cruise-control. Die werkte weer. Een uitgangsdiagnose maakte duidelijk dat er geen storingen meer terug kwamen en zodoende kon de Mini eigenaar de die middag zijn auto weer ophalen. We hebben de klant uitvoerig uitgelegd wat het probleem veroorzaakte en die ging proberen de oorzaak te achterhalen van de gesloopte connector.

Contact

Wilt u ook uw Mini door ons laten onderhouden of repareren? Via de telefoon is het gemakkelijk contact met ons opnemen. U bereikt ons op nummer 0416-691396. Stuurt u liever een email? Gebruik dan het formulier op de website.

 

 

 

Comment