"High rate battery discharge" melding in de boordcomputer

In onze diagnose werkplaats werd onlangs een Mini Cooper S Cabriolet neergezet. De klacht van de Mini had te maken met de accu, of beter gezegd de batterij van de auto. In het boordcomputer display verscheen elke ochtend bij het inschakelen van het contact de melding "High rate battery discharge". De eigenaar van de Mini Cooper S had ons nog meegegeven dat de batterij onlangs vernieuwd was.

Quick test

De Mini werd onderworpen aan een Quick test. Hierbij vragen we van elke regeleenheid in de auto het foutgeheugen af. 

Deel van het Quick test rapport van de Mini Cooper S

DME foutcodes

In de motor elektronica (DME) troffen we onder andere de foutcode 2C96 Power management, closed-circuit current violation. Ook waren in diverse andere regeleenheden storingen opgeslagen die duidden op een te lage accuspanning.

Omdat de accu (batterij) onlangs vernieuwd was, controleerden we als eerste of men wel de juiste accu gemonteerd had. Inderdaad u leest het goed, we controleerden of de juiste accu gemonteerd was. Velen zullen nu denken een accu is toch een accu. Dit is echter niet waar. We kunnen verschillende typen accu's onderscheiden. Onder andere lood-zuur accu's, EFB en AGM batterijen. Met onze diagnose apparatuur kunnen heel snel vast stellen welk type accu gemonteerd dient te worden. Onderstaande afbeelding laat zien dat deze Mini Cooper S een AGM batterij met een capaciteit van 70 Ah nodig had. Dit is een belangrijk gegeven. De boordelektronica bepaald met deze gegevens hoe het laadsysteem de batterij gaat laden.

In de Cooper S was een AGM batterij met een capaciteit van 70 Ah geregistreerd

In de Cooper S was een AGM batterij met een capaciteit van 70 Ah geregistreerd

Met de wetenschap dat er dus een 70 Ah AGM batterij geregistreerd stond in de voertuig elektronica wierpen we een blik in de motorruimte. 

De accu was onlangs vernieuwd

De accu was onlangs vernieuwd

We troffen een lood-zuur accu met een capaciteit van 44 Ah aan in de motorruimte. Deze accu was niet geschikt voor dit voertuig. De Mini Cooper S was uitgerust met een start/stop-systeem. Het verschil tussen de twee batterijen wordt duidelijk in onderstaande afbeelding.

Twee accu's naast elkaar

Twee accu's naast elkaar

De 70 Ah AGM batterij gemonteerd in de Mini Cooper S

De 70 Ah AGM batterij gemonteerd in de Mini Cooper S

Na accu vervanging dient de nieuwe accu geregistreerd te worden

Dit scherm toont ons dat bij de vorige vervanging niet is uitgevoerd

De nieuwe AGM batterij is correct geregistreerd

Contact

Onze techneuten zijn vakidioten met een passie voor techniek. Wilt u het onderhoud van uw Mini of BMW ook door de specialist laten uitvoeren? Of kampt uw Mini of BMW met een storing? Neem dan contact op met ons via T 0416-691396. U kunt ook via het afspraak formulier op onze website in contact met ons komen.

 

Comment