High rate of battery discharge!

Naar aanleiding van ons blog over de Mini Cooper S Cabriolet met een melding "High rate of battery discharge" werd de Mini uit dit verhaal bij ons gebracht. Het autobedrijf dat ons deze Mini Cooper S aanbood had eenzelfde soort probleem geval. De accu was reeds vervangen en met een diagnose testkast was de batterij registratie uitgevoerd. So far so good. Echter verscheen de volgende ochtend wederom de melding in het display met betrekking tot een te hoge ruststroom. Het autobedrijf vond ons via het internet. Na telefonisch contact verzochten wij hen ons supportformulier in te vullen zodat zij de klacht van de Mini duidelijk konden omschrijven. Dit gaf ons de mogelijkheid vooraf al enig inzicht te verkrijgen in de storing van de Mini. Nu gewapend met de details van het probleem namen wij contact op met het autobedrijf. We kwamen overeen dat Cooper S naar onze werkplaats zou komen. Dat gaf de mogelijkheid om met onze automotive labscoop een 12-uurs ruststroom meting uit te voeren. Deze meting kan dan op een later tijdstip geanalyseerd worden en eventuele activiteit van een clandestiene verbruiker wordt zo inzichtelijk gemaakt.

Batterij management

Doordat deze Mini's zijn uitgerust met een batterij management systeem kunnen we ook een "Energy Diagnose" rapport opmaken.Hierin ligt vastgelegd wat voor activiteit er van het voertuig is geweest. Het systeem houdt bij hoe lang er gereden is, hoe lang de auto stil heeft gestaan en als we heel veel geluk hebben kan het systeem zelfs de clandestiene verbruiker aanwijzen.

Gedeelte van het energie diagnose rapport

Gedeelte van het energie diagnose rapport

Helaas was er in dit "Energy Diagnose" rapport geen duidelijke aanwijzing te zien. We konden er alleen uit opmaken dat er een lekstroom zou moeten zijn in de ordergrootte 80-200 mA. Na analyse van onze 12-uurs lekstroom meting zagen we inderdaad de verhoogde ruststroom. Vervelender was dat de verhoogde ruststroom telkens slechts iets meer dan één minuut aanwezig was en dan weer ongeveer 50-70 minuten niet. Concreet betekende dit dat we maar een hele korte diagnose tijd beschikbaar hadden, om daadwerkelijk te kunnen meten in welk circuit het mis zou kunnen gaatn. Miste we de minuut verhoogd stroomverbruik dan moesten we onze kans op een meting weer opnieuw afwachten. Immers een ieder kan begrijpen dat we niet de hele dag bij de auto konden staan wachten tot de verhoogde ruststroom aanwezig zou zijn.

Ruststroom van 100 seconden in beeld

Beproefde tactiek toepassen was niet voldoende

Ondertussen hebben we redelijk wat ervaring met verhoogde ruststroom storingen opgebouwd, zie onze ruststroom blog verhalen. Ook nu pasten we onze beproefde tactiek om een ruststroom op te kunnen sporen. Zodra de verhoogde ruststroom aanwezig was hadden we ongeveer 1 minuut om te achter halen in welk circuit de verbruiker zat. Het was een frustrerende klus. Telkens weer kijken of er een verhoging te zien was en dan vliegensvlug meten. Soms misten we het tijdswindow net en moesten we wachten. Uiteindelijk hadden we alle zekeringen gehad echter konden we geen circuit aanwijzen waar het mis ging. Dit zijn we niet gewend. Dus hebben we een andere tactiek gevolgd en zo konden we na talloze keren meten, de voedingsdraad achterhalen waar de verbruiker mee gevoed werd. Deze draad ging naar een oude bekende namelijk het FRM module. Regelmatig een probleem veroorzaker, maar na los halen van deze module waren de symptonen nog precies hetzelfde.

FRM-module in een Mini Cooper S

FRM-module in een Mini Cooper S

In onze werkplaats documentatie stond toch echt dat deze draad alleen maar een voedende functie had voor de FRM en we hadden geen extra  accessoires zien zitten in de Mini Cooper S. Toch was de lekstroom weg op het moment dat we deze draad los maakte van het boordnetwerk.

Rood/lila gaat alleen naar FRM module

Rood/lila gaat alleen naar FRM module

We besloten deze draad eens te gaan volgen en bij het uitbouwen van het dashboard kastje kwamen we de boosdoener tegen. Er was achteraf een track & trace ingebouwd. Keurig weg gewerkt achter het dashboard.

Het bedrijf had de Cooper S nog niet zo lang geleden gekocht op een buitenlandse site en was niet op de hoogte van deze accessoire en ook de berijder wist van niets. We hebben de track & trace uitgebouwd en opnieuw onze 12-uurs meting aangezet. De volgende ochtend was er geen verhoogde ruststroom meer te zien in onze meting. Probleem opgelost!

Contact

Ook een Mini specialist nodig? Onze techneuten zijn vakidioten met een passie voor techniek. Wilt u het onderhoud van uw Mini of BMW ook door ons laten uitvoeren? Of kampt uw Mini of BMW met een storing? Neem dan contact op met ons via T 0416-691396. U kunt ook via het afspraak formulier op onze website in contact met ons komen.





Comment