Onnodig hoge kosten door foutieve diagnose

Soms worden van ons dingen verwacht die eigenlijk niet kunnen. Gekscherend zeggen wij dan "Wonderdokters bestaan niet". Echter tekens kriebelt het toch weer en zo af en toe gaan we weleens een uitdaging aan. Neem de Ford cruise control voorbeelden en het Volkswagen EOS cabriolet dak.

Dit keer werd ons een probleem in een Mini Cooper voorgelegd. De N14B16 motor kampte met een storing. Het autobedrijf dat contact met ons op nam, had de diagnose gesteld dat de motor-ecu defect was. Hun vraag aan ons was of wij een donor motor-ecu konden programmeren. Daar wij altijd nieuwsgierig zijn naar het hele verhaal achter een diagnose, vroegen we eerst naar het hele verhaal. Wat was er aan de hand. De Cooper had last van een aantal storingen met betrekking tot de gasklep. Wat men ook probeerde de storingscodes konden niet gewist worden. Motor-ecu en gasklephuis werden naar een elektronica revisiebedrijf opgestuurd ter reparatie. Alleen deed zich het vervelende geval voor dat toen het pakketje weer terug kwam de motor-ecu niet meer uit te lezen was met de diagnose apparatuur. Oei, wat nu?

Gebruikte ecu, nieuwe ecu of gerepareerde ecu herstellen

De Mini verhuisde van werkplaats. De Cooper stond nu in Wijk en Aalburg. Ook wij concludeerden dat de motormanagement computer nu toch echt was "overleden". We spraken af te gaan zoeken naar een donor motor-ecu.

Het label op de motormanagement (DME) computer van de Mini Cooper

Het label op de motormanagement (DME) computer van de Mini Cooper

Die zoektocht naar zo'n DME bleek niet eenvoudig. Het bleek niet te lukken om een betrouwbaar onderdeel te vinden. We moesten het dus over een andere boeg gaan gooien. We besloten de originele defecte DME te gaan proberen te herstellen. We hebben de "verknoeide" motor-ecu aan ons mannetje overhandigd voor grondig onderzoekDie heeft erg z'n best gedaan, maar ook hij kon de motor-ecu niet meer herstellen. De schade was onherstelbaar. Er zat dus niets anders op dan een nieuwe motormanagement computer te bestellen. Deze werd op chassisnummer besteld. Hiervoor dienen alle kenteken- en eigenaarsdocumenten overhandigd te worden. BMW / Mini heeft een uitvoerige controle op de bestellingen van startblokkeringsgerelateerde delen. We zaten nog echter met een belangrijk dingetje. Zou de storing met een nieuwe motor-ecu wel echt opgelost zijn?

Nieuwe motormanagement (DME) computer

Nieuwe motormanagement (DME) computer

Nadat wij de nieuwe ecu gemonteerd hadden, de programmering doorlopen hadden, gebeurde hetgeen we zo bang voor waren. De foutcodes over het gasklephuis waren nog steeds onuitwisbaar. 

Terug bij af

Terug bij af dus. Nu mochten wij de gasklepstoring onderzoeken. Zo gezegd zo gedaan. Alleen wat schetste onze verbazing de motor wilde nog steeds niet aanslaan. Ook al hadden we geen enkele aanwezige foutcode, de motor startte wel rond maar sloeg niet aan. Uit voorzorg controleerden we grondig onze werkzaamheden. We konden geen fouten ontdekken. We besloten om contact met de MINI eigenaar op te nemen. Deze gaf aan dat de MINI was geparkeerd. Bij de eerst volgende start wilde de motor echter niet meer aanslaan. Okay, we waren nu dus bij de oorspronkelijke klacht terecht gekomen.

Onze diagnose werkzaamheden op de Cooper werden dus vervolgd. We controleerden de basis voorwaarden voor het aanslaan van een motor. De raildruk was veel te laag. De werking van de opvoerpomp in de tank was in orde. Nu was het de beurt aan het hoge druk deel van het brandstofsysteem. Dit liet zich wat minder makkelijk controleren. Ons uitgebreidde gamma test equipement bevat nog geen testkit voor het controleren van de hoge druk pomp in een direct ingespoten benzine systeem. Weer iets voor op het verlanglijstje :-) We besloten om met wat kunst en vliegwerk een drukmeter aan te sluiten op de hogedruk leiding naar de rail. We startten de motor en na even doorstarten klapte ons brandstofslangetje uit elkaar. Druk genoeg dus.

Soms moet je wat, excuses voor de onduidelijke foto

Soms moet je wat, excuses voor de onduidelijke foto

De hoge druk pomp levert wel degelijk druk

De hoge druk pomp levert wel degelijk druk

Het inlaatspruitstuk moest er weer af om de raildruksensor te testen. Deze bleek de oorzaak te zijn van het niet aanslaan van de motor. Nadat deze vervangen was sloeg de motor weer aan en hadden we weer een juiste raildruk.

Actuele en gewenste raildruk zijn weer redelijk gelijk

Revisie of toch maar niet?

Wij lezen heel vaak in diverse autotechnische fora dat men ter controle een regeleenheid naar een revisie-bedrijf stuurt. Middels dit blog verhaal willen we duidelijk maken dat dit wel eens helemaal verkeerd kan uitpakken. Deze motor computer is duidelijk nooit defect geweest, maar na de "proefreparatie" was die dat wel. Hierdoor werden we genoodzaakt een ecu te vervangen van een slordige €1000,-. Dus wees zeker van je diagnose voor je dat traject gaat bewandelen. Mocht de regeleenheid dan onverhoopt toch nog verder defect gaan of niet te herstellen, dan loopt je tenminste  niet tegen onnodige hoge kosten op zonder resultaat!

Contact

Onze ervaren techneuten staan u graag te woord. U kunt ze bereiken via T 0416-691396. Een email sturen kan natuurlijk ook.

Comment