Distronic functie storing op Mercedes-Benz C-klasse

Een ieder die onze blog volgt weet dat wij hebben ingezet op het kalibreren van rijhulpsystemen zoals bijvoorbeeld een adaptieve cruise control. Deze rijhulpsystemen worden gemeengoed. Al lang niet meer alleen op het topsegment auto's. Een van de speerpunten van de overheid is het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Onderzoek wijst uit dat de bestuurder de veroorzaker is van de meeste ongelukken. Autofabrikanten passen deze rijhulpsystemen nu dus toe op hun volledige modelreeks.

In onze werkplaats hebben we geïnvesteerd in een 3D uitlijner en een VAS kalibratiesysteem. We werden gebeld door een ander autobedrijf. Hun vraag: "Kunnen jullie ook diagnose stellen aan een actieve cruise-control van een Mercedes-Benz C-klasse?" Mercedes-Benz duidt de actieve cruise control aan met Distronic. De Benz had al meerdere keren bij de dealer gestaan. Daar had men de radar-afdekplaat reeds vernieuwd. Dit is de plaat in de grille met de Mercedes-Benz ster erop. Achter deze plaat zit de radar gemonteerd. Dit had het probleem echter niet opgelost. Het autobedrijf wilde graag van ons weten of wij een mogelijke oplossing voor de storing kenden. We spraken af een diagnose in onze werkplaats te gaan doen. 

Diagnose is ook uitsluiten van mogelijkheden

Met onze Xentry diagnosetester hebben we een zogenaamde korte test uitgevoerd. Diverse foutcodes waren opgeslagen in de elektronica van de C-klasse. In de Distronic radarmodule een opvallende: "69E000 - Regeleenheid Distronic is door verontreiniging of een vreemd voorwerp geblokkeerd".

Duidelijker kan de beschrijving niet

De beschrijving laat weinig te wensen over, alleen we hadden ook andere foutcodes waar we rekening mee moesten houden.

  • 530400 - Radarsensor 3 wordt door invloed van een externe zender gestoord
  • 520400 - Radarsensor 2 wordt door invloed van een externe zender gestoord

Als wij een diagnose afronden willen we zeker zijn van wat de oorzaak is van de storing. Dit is het uitgangspunt voor als we contact hebben met de opdrachtgever. Wij staan achter onze diagnose. In dit geval lijkt de foutcode te wijzen op een defecte Distronic unit. Zij het niet dat die andere foutcodes 530400 en 520400 twijfel veroorzaken. Die twijfel wordt nog eens groter wanneer blijkt dat een een nieuwe Distronic radar een slordige €2000,00 exclusief BTW moet kosten. Voordat wij de klant een reparatievoorstel doen, willen we absoluut zeker zijn dat onze diagnose juist is geweest. De foutcode 69E000 konden we terugvinden in onze documentatie en binnen ons support netwerk. 

TSB van Mercedes-Benz die aangeeft dat de afdekplaat een Distronic storing kan veroorzaken

TSB van Mercedes-Benz die aangeeft dat de afdekplaat een Distronic storing kan veroorzaken

De foutcode zou dus veroorzaakt kunnen worden door de radar afdekplaat. Echter was deze al vervangen bij de dealer. Die plaat kost overigens een €205,- exclusief BTW. Het leek ons dus verstandig eens te gaan rijden zonder die plaat, tijdens een woon- werkrit. Om zeker te zijn van een juiste kalibratie voerden we ook meteen een kalibratie-rit uit tijdens de "proefrit" naar huis. Onze verwachting was dat dit geen verschil zou gaan uitmaken. Immers de Mercedes-Benz dealer zou vast ook een kalibratie-rit gemaakt hebben. 

Tijdens de kalibratierit loopt de status langzaam op naar 100%

Nu moesten we afwachten hoe de Distronic zich zou gedragen. Dat werd vrij snel duidelijk. Niet goed. Diverse foutmeldingen verschenen in het instrumentenpaneel.

Dode hoek herkenning en actieve cruise-control werken niet meer. Foutcodes zijn alleen te wissen na uit zetten contact.

Om het systeem goed te doorgronden moesten we ons verder in de technische documentatie gaan verdiepen.  Via diverse bronnen verzamelden we de benodigde informatie. Het elektrische- en functieschema werden grondig bestudeerd.. Hier konden we veel informatie uit halen. In onderstaande schermafdrukken is te zien hoe complex het Distronic systeem is.

Door de hoge prijs van de Distronic radar wilden we absoluut zekerheid hebben voor we het advies voor vervanging zouden geven. We besloten onze vierkanaals automotive labscoop aan te sluiten op de CAN-bus draden van de Distronic unit en ook op de CAN-bus draden van de korteafstand radars 2 en 3. Deze korte afstand radars zitten links en rechts in de voorbumper. We wilden uitsluiten dat er iets in de onderlinge radar communicatie mis ging, waardoor de storing zou ontstaan. Het klinkt misschien niet helemaal logisch bij de foutcode 69E000, alleen is het een kleine moeite en de uitkomst zou ons een beter reparatie-advies gaan opleveren. We hadden sowieso originele werkplaats documentatie bijdehand, waarin stekkers en knooppunten vermeld staan.

In verschillende opeenvolgende ritten kwam telkens de foutcode 69E000 terug. Een enkele keer de storingscodes op de korte afstand radars. In de meetwaarden van de Distronic vinden we een parameters die de afstand tot de voorganger weergeven, de hoek ten opzichte van de hartlijn van het voertuig waar de voorganger zich bevindt. En een die weergeeft of er überhaupt een voorganger is. Tijdens het rijden viel op dat de actieve snelheidsregeling erg raar reageerde. Soms werd een voorganger extreem laat opgemerkt. Zo'n actieve cruise control houdt automatisch afstand tot een voorganger, ook bij hogere snelheden. Het voertuig zal dan afremmen en wanneer ruimte ontstaat wederom versnellen tot aan de ingestelde snelheid. 

De C-klasse had de neiging de ene keer keurig afstand te houden, dan ineens te versnellen en dus veel te kort op een voorganger te gaan rijden en vervolgens weer plotseling te remmen om afstand te bewaren. Onderstaande grafische weergave van twee parameters uit de meetwaarden maakt dit duidelijk. De foto is wat onduidelijk ... need we say more :-)

In werkelijkheid bleef de afstand tot de voorganger tijdens deze opname gelijk

We zien dus dat de Distronic radar af en toe de voorganger heel even kwijt raakt. Een onprettig gevoel!

Tijdens het aansluiten van de automotive labscoop hadden we al gezien dat er veren op de condensor zaten. De condensor, een warmtewisselaar van de airconditioning, was enigszins krom en opvallend genoeg zat er een nieuwe Distronic radarsteun. Met deze inzichten durfden we nu een reparatie advies op te stellen. De Distronic radar zou defect zijn gegaan als gevolg van een aanrijding met een eend, gans of vogel. In de tussentijd hadden we ook al onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om een een gebruikte Distronic radar unit te kunnen monteren. Een gebruikte unit is immers een stuk goedkoper, echter moet het programmeer technisch gezien ook mogelijk zijn. Wij waren van mening dat het kon. Nu nog een tweedehandse Distronic zien te vinden. Ons gesprek met de opdrachtgever zou prijstechnisch gezien al een heel stuk vriendelijker gaan worden.

We kregen akkoord om een gebuikte Distronic unit te regelen. Na montage en programmeren moesten we natuurlijk eerst een kalibratie-rit uitvoeren. Hierna hebben we geen meldingen en/of foutcodes meer gehad en acteerde de actieve cruise-control een stuk veiliger. Met dien verstande dat de bestuurder verantwoordelijk blijft. Onze mening is dat in deze C-klasse het systeem erg leuk werkt. In files is het een verademing. Toch is deze goede Distronic nog niet helemaal vergelijkbaar met een goede chauffeur. Die zou de auto langer laten uitrollen wanneer er een voorganger tussen kruipt. De Distronic is in dit geval zo geprogrammeerd dat deze direct afremt om de juiste afstand te bewaken. Ook kan Distronic niet door een bocht heen kijken, waardoor een voorganger soms te laat opgemerkt wordt. Des al niet te min een mooie uitvinding. 

 

                                        Do we need to say more

Contact

Via T 0416-691396 komt u snel in contact met onze diagnose specialisten. U kunt ons natuurlijk ook een email sturen. Vermeld dan altijd de gegevens van uw auto, zoals het kenteken en het chassisnummer. 

Comment