Ogenschijnlijk simpele ABS storing

Dat de trial & error methode door het lukraak vervangen van componenten vaak ten onrechte wordt gezien als snelle diagnose methode is de meeste van onze blog volgers wel duidelijk. We hebben het immers regelmatig over kennis, informatie en tools. Mist een van deze drie componenten dan is een storing lastig op te lossen.  Soms echter kan ook, ondanks de juiste diagnose aanpak, een storing geheel anders lopen dan verwacht. Dat overkwam ons bij de Mercedes-Benz Vito type W638 die kampte met een ABS storing. Dat iets tegen zit is vervelend, maar als er heel veel tegen zit? Dan heb je een lange adem nodig om een storing uiteindelijk toch op te lossen. De Vito kampte met het volgende probleem. Na een stukje rijden ging het ABS lampje aan. Het autobedrijf waar de auto gebracht werd kon het ABS systeem met hun diagnose apparaat niet uitlezen. Wij werden gevraagd de storingen uit te lezen. Wij sloten onze diagnose apparatuur aan op de auto. De volgende foutcode was opgeslagen in het ABS systeem:

  • 103 - Linker voor sensor signaal niet plausibel

Dit ABS systeem heeft verder geen diagnose mogelijkheden. Zo kun je geen live data kijken en ook geen actuators aansturen. Alleen foutcodes lezen en wissen. Dat is best lastig, want bij een sensor probleem zou het fijn zijn als je de waardes zou kunnen bekijken. Het autobedrijf nam de Vito weer mee en ging met onze informatie aan de slag. Links voor werd een nieuwe sensor geplaatst. Toen dit niet hielp heeft men ook de linker achter sensor vernieuwd. Beide leverden niet het gewenste resultaat. Nu kwam de Vito weer naar Wijk en Aalburg. Echter nu was de vraag of wij het probleem wilden oplossen.

Tools

Opnieuw sloten wij onze diagnose apparatuur aan. Wederom werd de foutcode 103 uitgelezen. De automotive labscoop werd ingezet om de wielsensor signalen te analyseren. Zowel de linker als de rechter wielsensor werd aan een onderzoek onderworpen. Beide sensoren gaven een signaal af. Wel namen we een verschil in amplitude waar.

De linker sensor had een iets lagere amplitude dan de rechter. Door de linker sensor iets aan te passen konden we de amplitude omhoog brengen. Dit hielp alleen helemaal niets. De foutcode kwam na een stukje rijden direct weer terug. Dat was te verwachten, maar nu ook uitgesloten. Dan maar eens alle vier de sensoren monitoren. Hmmm allemaal geven ze een prachtige sinus weer. We besloten eens contact te hebben met de helpdesk van onze diagnose apparatuur. We hebben ze gevraagd of de foutcode 103 wel echt op de linker voor sensor sloeg. Onze vraag werd bevestigd met een Yes it is!

Dan de regeleenheid maar eens foppen

Om nu alles vanaf het ABS regelapparaat naar de sensor uit te sluiten, besloten we om de bedrading in de stekker van de regeleenheid om te wisselen. Zo kwam de linker sensor op het voor de regeleenheid rechter circuit te zitten en andersom. De regeleenheid meet dan op zijn linker circuit, de bedrading, sensor, luchtspleet en tandkrans van de rechter kant. Stukje rijden en jawel hoor. Foutcode weer op linker voor sensor. Dan kan het alleen nog inwendig in de ecu mis gaan. De klemkracht van de stekker was namelijk ruim voldoende. Om de kosten te drukken belden we met wat revisie bedrijven. We vonden er eentje die dit ABS systeem wel kon repareren. De unit ging op de post om na een aantal dagen ongerepareerd terug te komen. Hierop werd besloten in overleg om op zoek te gaan naar een gebruikte regeleenheid. Nadat we deze gevonden hadden, alle nummers gecheckt waren werd de ABS unit naar ons verstuurd.

Twee defecte units of toch wat anders?

De tweede unit werd aangesloten en groot was de teleurstelling toen na een ritje het ABS lampje weer aanging. Nog groter was de teleurstelling toen de foutcode 103 weer aanwezig was. Hebben we nu echt twee defecte units? Of zal er wat anders aan de hand zijn, maar wat dan? Wij konden niets verzinnen. We hebben geprobeerd andere foutcodes op te wekken, maar dit lukte niet. Als we een sensor los lieten hangen zodat die geen signaal genereerde, kregen we alleen die foutcode 103 weer terug. Uit het telefoon gesprek met het autodemontage bedrijf hadden we opgemaakt dat zij nog een andere ABS unit hadden liggen. Ze waren zo vriendelijk deze ook op te sturen. Ondertussen hebben we veel overleg gehad met verschillende techneuten. Er werden diverse ideeën aan gedragen en iemand kwam zelfs met een andere beschrijving bij foutcode 103. Dit zou te maken hebben met het circuit van de inwendige pomp. Toen we de derde unit even los in de auto aansloten was de verbazing groot dat de code nu zonder rijden aanwezig was. De oorzaak hiervan konden we herleiden aan een niet aangesloten extra massa.

Extra massa op de behuizing van de ABS unit

Extra massa op de behuizing van de ABS unit

Eindelijk een meevaller

Het vergeten van deze massa heeft wel geleid tot de oplossing. Deze massa zit namelijk op het huis van de pomp. Ook konden we in het schema zien dat deze massa voor de pomp in de ABS unit was. Toen we deze massa niet aangesloten hadden was de foutcode  103 permanent aanwezig. Dit gegeven samen met de mogelijke tweede omschrijving van foutcode 103, gaf ons een aanleiding om dat circuit eens beter te onderzoeken. Voedingen en massa's waren al belast door gemeten, echter niet tijdens rijden. We sloten onze scoop aan op de verschillende voedingen en massa's. Tijdens de zelftest van de ABS pomp zagen we de voeding naar de ABS pomp inzakken.

Spanning zakt ongeveer 2 Volt in

Hierna werd de foutcode gezet en ging het storingslampje aan. De bedrading was al belast door gemeten, voor de zekerheid sloten we een extra voeding aan. Een die rechtstreeks van de accu plus kwam. Ook nu werd de foutcode gezet en ging het storingslampje aan. Door het ontbreken van de actuatortest konden we de pomp niet aansturen met diagnose apparatuur. Dit deden we dus op een andere manier zoals in onderstaande filmpjes is te zien.

In de eerste twee filmpjes zien we de originele en de eerst geleverde donor ABS unit. Beide pompen zitten vast. We zien hier ook dat de aangeleverde voeding van 12V naar 8V zakt. Het derde filmpje is van de tweede aangeleverde ABS unit. Hier horen we de pomp draaien en de spanning zakt niet in. Unit nummer drie werd gemonteerd en de eerste kilometers verliepen voorspoedig. Maar als alles tegen zit dan zit ook alles tegen. Unit 3 gaf na een aantal kilometers een foutcode op een regelventiel in de abs unit. De originele abs unit werd terug gezet en de eigenaar ging een andere "oplossing" creeëren.....

Conclusie 

Dit was een storing waar veel factoren tegen hebben gezeten. We maken een opsomming.

  • Diagnose apparaat geeft de verkeerde informatie bij de foutcode (Tools)
  • Helpdesk verstrekt de verkeerde informatie (Informatie)
  • ABS systeem met weinig diagnose mogelijkheden via seriële communicatie (Tools)
  • De ABS unit kan niet getest en gerepareerd worden (Informatie)
  • De donor ABS unit heeft hetzelfde probleem (Pech)
  • De tweede donor ecu was heleaas ook defect (Pech)

Het was een leerzame, maar zeer vervelende storing die we met jullie willen delen. We zouden het leuk vinden als mensen een reactie achter laten als men is geholpen door dit blog verhaal.

1 Comment