Mercedes-Benz C-klasse (W203) met CAN-bus storingen

Een klant van ons kwam langs met zijn Mercedes-BenzC-klasse type W203 met een kerstboom aan controle lampjes in zijn instrumentenpaneel. Een quick-test gaf een waslijst aan foutcodes. Voornamelijk communicatie problemen. De klant nam een leenauto mee, zodat wij deze storing konden onderzoeken. In onze Mercedes-Benz documentatie zochten we het can-bus knoopunt op.

Locatie van CAN-bus stekker

Locatie van CAN-bus stekker

We sloten onze automotive labscoop aan op deze Mercedes-Benz om de signalen op de can-bus in beeld te brengen. Het was ons direct duidelijk dat er zoveel communicatie foutcodes waren opgeslagen. Het CAN-bus signaal was zwaar vervormd.

CAN-bus in de stress: zo hoort het er niet uit te zien

We moesten dus op zoek naar de regeleenheid die de storing op het CAN-bus signaal veroorzaakte. Hiervoor hanteren wij een beproefde methode.

Deel van de hi-speed can-bus

Deel van de hi-speed can-bus

We kozen voor de regeleenheid die makkelijk toegankelijk was. De ESP-regeleenheid. Het ESP-systeem is het Elektronisch Stabiliteitssysteem dat er voor zorgt dat de auto in noodsituaties bestuurbaar blijft en ervoor zorgt dat uitbreken in bochten wordt voorkomen. Het ESP-systeem was niet uit te lezen met diagnose apparatuur. Na los halen van de ESP connector kwam er weer een mooi can-bus signaal tevoorschijn. We hadden dus de juiste keuze gemaakt bij het ESP-systeem te beginnen.

CAN-bus communicatie na los nemen connector ESP-regeleenheid

ESP-regeleenheid defect?

Direct vervangen van de ESP-regeleenheid zou erg kort door de bocht zijn. Aanvullende controles zoals CAN-netwerk bedradingsproblemen dienen nog uitgevoerd te worden.

De CAN-bus bedrading was perfect in orde. Tevens controleren we de constante voedingen en massa's van de ESP-regeleenheid. Ook die werden tijdens de diagnose in orde bevonden. Navraag bij de dealer leerde ons dat een nieuwe ESP unit ruim €1.600,- kost. De diverse elektronica revisiebedrijven hebben deze unit niet in hun reparatie programma. We namen nogmaals goed het schema door en vonden nog een kleine geschakelde voeding. Deze voeding was onbelast aanwezig, maar belast niet meer. Nadat we de oorzaak daarvan hadden opgelost voerden we weer een quick-test uit. Deze keer communiceerde het ESP systeem wel en konden alle foutcodes gewist worden.

Contact

Via T 0416-691396 kunt u met ons in contact komen. Onze techneuten staan u graag te woord. U kunt ook via deze website een bericht aan ons sturen.

Comment