Mercedes-Benz GL zonder zwemdiploma

Ondanks kregen wij een Mercedes-Benz GL W164 uit 2006 in onze werkplaats van een ander autobedrijf. De waterafvoer van het zonnedak had verstopt gezeten. Hierdoor stond er ongeveer 10 cm water op de bodem van het voertuig. Mercedes-Benz staat bekend om als vooruitstrevende Duitse autobouwer. In hun voertuigen zitten geavanceerde functies, die met een grote diversiteit aan regeleenheden worden bestuurd en gecontroleerd. Natuurlijk moeten al die regeleenheden, ook wel computers genoemd, een plekje hebben. Zo kan het dus voorkomen dat er dus ook diverse computers op de bodem van het voertuig gemonteerd worden door de autobouwer. Het autobedrijf had al diverse computers en stekkers schoon gemaakt.

We kunnen het water nog zien staan en ook is duidelijk dat het autobedrijf al flink in de weer is geweest met het de- en monteren van diverse modules. Ondanks het grondig reinigen van wat men was tegen gekomen zat er weinig leven in de Mercedes-Benz GL. Zo werkten de ruitenwissers, verlichting, audio en diverse andere functionaliteiten niet. Ook brandde bijna elk controlelampje op het dashboard.

Diagnose wijst ons de weg

We zijn begonnen met een voertuig-scan. Hierbij wordt het storingsgeheugen van elke computer in het voertuig afgevraagd. Het resultaat van de voertuig-scan beloofde niet veel goeds. We hadden met geen enkele computer in het voertuig communicatie. Aansluitend hebben we de automotive labscoop aangesloten om de communicatie te controleren tussen ons diagnose apparaat en de auto.

Het is duidelijk te zien dat hier geen communicatie meer kan plaats vinden. De bus is helemaal vol, oftewel een bus overload. In onze werkplaatsdocumentatie gingen we op zoek naar de regeleenheid waar het diagnose apparaat als eerste mee communiceert. In de GL is dat de centrale gateway. Een van de voordelen van goede documentatie is dat de technici gericht te werk kunnen gaan. We zochten de exacte locatie van de Centrale Gateway op in het werkplaatshandboek. De linker voorstoel moest gedemonteerd worden, want de gateway bevindt zich onder die stoel. De bekleding werd opzij gelegd en ja hoor daar hing de Centrale Gateway. De stekker zit aan de bovenkant en hierdoor was deze niet geoxideerd. Na open maken van de module was duidelijk dat die niet meer te redden was.

Naast de centrale gateway bevindt ook de versterker voor het audio systeem. Na open maken van deze module was ook hier de groene aanslag duidelijk zichtbaar. We hebben om het plaatje zo compleet mogelijk te krijgen ook nog onder de rechter voorstoel gekeken. Hier liggen de modules een stuk hoger. Hierdoor verwachtten we geen problemen met die modules. We hadden onze diagnose zo compleet mogelijk, echter konden we niet geheel uitsluiten dat er nog andere computers defect zouden zijn. Doordat de eerste link, de Central Gateway, met de auto al defect was konden we niet verder. Wel hebben we de andere CAN-bus systemen nog gecontroleerd met de automotive labscope. We zijn daar geen eigenaardigheden tegengekomen. We belden het autobedrijf om toestemming te vragen om de Centrale Gateway te vervangen. ook spraken we af om op zoek te gaan naar een gebruikte versterker. De nieuw prijs liet ons namelijk steil achterover slaan.

Eind goed al goed

Na het monteren van de nieuwe Centrale Gateway was er weer communicatie met de Mercedes-Benz GL. Na coderen en programmeren van deze modules was de auto storingsvrij op het audio systeem na. De gebruikte versterker werd gevonden en na het plaatsen zat er weer muziek in de Mercedes- Benz GL 450. Het voertuig ging terug naar het autobedrijf die de auto weer compleet afbouwde. De eigenaar kon weer op pad met zijn geliefde Mercedes-Benz.

Contact

Wilt u contact met onze diagnose technici? Bel dan met T 0416-691396. U kunt ons ook een email sturen via deze website

Comment