Mercedes-Benz B-klasse stottert na schade

Een echtpaar rijdt op de snelweg in hun Mercedes-Benz B-klasse. Plotseling verliest een vrachtwagen voor hen een onderdeel van zijn lading. Dit onderdeel, een grote kroonmoer, komt onder de B-klasse terecht en richt daar schade aan de wielophanging aan.

De kroonmoer die onder de B-klasse terecht kwam

De kroonmoer die onder de B-klasse terecht kwam

Onderweg naar het schadeherstelbedrijf merkt de eigenaar dat de motor niet goed meer functioneert. De B-klasse stottert soms en wil niet boven de 3000 rpm gaan. Deze nieuwe klacht wordt aan de schadehersteller doorgegeven. Na herstel van de schade wordt er contact opgenomen met de Mercedes-Benz dealer. De dealer leest het foutgeheugen van de auto uit. In het motormanagement systeem staan een tweetal foutcodes die betrekking hebben op de krukassensor.

Een screenshot van het Mercedes-Benz Xentry diagnose-apparaat. Onderaan de opgeslagen foutcodes in het motormanagement

Een screenshot van het Mercedes-Benz Xentry diagnose-apparaat. Onderaan de opgeslagen foutcodes in het motormanagement

De Mercedes-Benz dealer stelt diagnose en maakt een offerte voor het vervangen van de krukassensor.

Wie gaat dit betalen?

Na het vervagen van de krukassensor was het probleem echter niet opgelost. Onze vaste volgers hadden  dit natuurlijk al wel verwacht, want anders hadden wij natuurlijk niets te schrijven. Spijtig genoeg ging men nog een stapje verder. De techneut van de Mercedes-Benz dealer gaf aan dat na het vernieuwen van de krukassensor de motor helemaal niet meer wilde aanslaan. Hierop werd de motormanagement computer ook vernieuwd. Dit alles op de kosten van de verzekeringsmaatschappij. Ook het vernieuwen van de motormanagement computer bracht niet de gewenste oplossing. De kosten waren ondertussen flink opgelopen. De eigenaar van de auto had zijn rechtsbijstand verzekering inmiddels ingeschakeld. Die had een technische schade-expert in de hand genomen. Via deze expert is de auto in onze werkplaats terecht gekomen. Hieronder een fragment uit de email conversatie met de expert waarin de klacht en de reeds uitgevoerde werkzaamheden beschreven worden.

Na de 1e proefrit woensdag 23 maart heb ik het volgende genoteerd. De motor was toen koud. Tot ±3.000 toeren draait de motor prima, bij accelereren op de snelweg (korte afstand vanaf de MB dealer) begon de motor bij 3 à 3.500 toeren te schokken en onregelmatig te draaien. Bij het gaspedaal verder intrappen schakelt de transmissie terug en boven de 4.000 toeren doet de motor niets meer. Totaal geen vermogen. De gaspedaal wens tot vermogen wordt blijkbaar wel begrepen want de transmissie blijft in een lage versnelling. Pas bij gas loslaten schakelt deze naar een hogere versnelling. Bij 2 à 2.500 toeren pakt de motor weer op om bij toenemende de vermogensvraag boven de 3 à 3.500 toeren weer te gaan schokken.

Na het aansluiten van een Fluke 2-kanaalsscoop leek het in eerste instantie opgelost. Kort daarna ontstond weer bij volgas accelereren en een toerental boven de 4 à 4.500 een vergelijkbaar schokkerig gedrag. Dat gedrag is als het ware op commando weer op te roepen. Soms ontstaat een foutmelding en gaat het oranje motorlampje branden. De foutcode wijst in richting van de krukassensor. Ter controle werd de testmodus ingeschakeld waarbij het ABS systeem buitenwerking wordt geschakeld. Dit om een eventuele invloed vanuit de zijde waar de draagarm werd vervangen te elimineren. Dit maakte geen verschil.

Op de fluke scoop blijft gedurende alle omstandigheden het krukassignaal (hall sensor) zichtbaar. Het brandstof signaal van de 1e cilinder valt weg boven de 4 à 4.500 toeren om bij 3 à 3.500 toeren weer terug te keren. Het lijkt erop dat de motor dan in een soort noodloop komt waarbij vermogen beperkt wordt.

De krukassensor is in een eerder stadium na overleg met de 1e expert vervangen. Daarna wilde de motor wel starten maar niet aanslaan. Na het vervangen van de ECU sloeg de motor direct aan en leek alles goed. Door een chauffeur is een uitgebreide proefrit gemaakt die niets bijzonders uitwees. Vervolgens heeft de monteur de auto mee naar huis genomen als extra testrit. Die ervaarde echter al snel dezelfde problemen als vandaag zijn waargenomen. De problemen zijn dusdanig dat er niet op een goede en veilige manier met de auto gereden kan worden. Ik acht het buitengewoon onwaarschijnlijk dat dit probleem aanwezig was voor het eenzijdige ongeval. In alle eerlijkheid moet ik er wel bij aangeven dat het causaal verband tussen een forse aanrijding door een kroonmoer van een container twist Lock bout en deze problemen niet direct voordehand liggend is. Ik geloof echter ook niet in toeval.

In overleg met de expert hebben we besloten de auto op te halen bij de Mercedes-Benz dealer. Vervolgens zouden we in onze diagnose werkplaats een basisdiagnose uitvoeren. Afhankelijk van de uitkomst van onze metingen doen we aansluitend een reparatie voorstel. Bij binnenkomst van de Mercedes-Benz B-klasse hebben we onze vierkanaals automotive labscoop aangesloten:

  1. Rood - signaal bij de ecu
  2. Geel - signaal bij de krukassensor
  3. Groen - voeding en massa op de krukassensor

 

Signalen van krukassensor

In bovenstaande scoopbeeld kunnen we zien dat het signaal prima in orde is bij zowel de krukassensor als de motor-ecu. De sensorvoeding t.o.v. de sensormassa blijven ook netjes strak 5V. Hier en daar zien we wat ontstekings-invloeden, maar daar verwachten we in eerste instantie geen probleem van. 

De juiste tools maken het verschil

Het voordeel van een automotive lapscoop t.o.v. een handscoop is bijvoorbeeld de mogelijkheid het signaal naar het geheugen van de scoop weg te schrijven. De scoop onthoudt dan als het ware de gemeten signalen. Zodra wij op een knop drukken schrijft de scoop het beeld vol met het signaal van een aantal seconden voordat wij op de knop drukte. Hierdoor kunnen we dus zien wat er gebeurt op het moment van de storing, want dat is het punt waar we op de knop drukken. De scoop werd in de auto geplaatst en wij maakten onze eerste proefrit. Direct was het schokken voelbaar en na een aantal keer werd het MIL-lampje aangezet. Uitlezen gaf ons dezelfde foutcodes als de dealer. Tijdens de eerste schokken drukten we op de knop van onze scoop.

Scoopbeeld na het indrukken van de knop

Aan dit beeld zien we niet zoveel, maar als we inzoomen en het signaal doorlopen wordt de oorzaak direct duidelijk.

We missen de BDP markering

In bepaalde delen van het signaal missen we de BDP markering. De missende tand is dan opeens een puls geworden. We hebben nog even alle mogelijke oorzaken overlegd met diverse techneuten, maar hier kan niets anders de oorzaak zijn. Namelijk een beschadiging van het pulswiel en wel precies bij de BDP markering. Ook hebben we nog gecontroleerd of er op andere punten ook meerdere pulsen zichtbaar waren, maar we telden steeds 58 tanden tussen de BDP markeringen in. 

Proef op de som

Het feit dat de schade-expert had gemeld dat de motor-ecu was vernieuwd, omdat de motor niet meer wilde aanslaan na het vernieuwen van de krukassensor, had een enorme onderzoekende uitwerking op ons. Uit ervaring weten we dat veel merken er alles aan doen om de berijder thuis te laten komen. Fabrikanten verzinnen vaak softwarematige oplossingen om problemen met sensoren op te vangen. Hierdoor kan de motor nog functioneren, maar vaak wel met beperkt motorvermogen. Dit verwachten we zeker van een merk zoals Mercedes-Benz. We namen de proef op de som door de stekker van de krukassensor los te nemen. Zie hieronder het resultaat.

We zien in de live data het toerental van de motor. De waarde wordt rood, omdat dit een live data meting is die bij stationair draaiende motor dient plaats te vinden. Ons ging het om de weergave van het motor toerental. Deze "valse" informatie maakt het voor techneuten steeds lastiger. Men kan niet altijd meer vertrouwen op deze data. Houdt rekening met dit fenomeen geven we als gratis tip.

In het bijzijn van de schade-expert werd ook de "defecte" motormanagement computer weer aangesloten. De motor sloeg gewoon aan met de nieuwe krukassensor nog gemonteerd en aangesloten.  

Onze conclusie is dat de motor hetzelfde functioneerde met de oude en nieuwe krukassensor. Ook maakte het geen verschil of de nieuwe of oude motor-ecu was aangesloten. De oorzaak van het stotteren moest in het pulswiel gezocht worden en niet in andere componenten. De auto ging retour naar de Mercedes-Benz dealer. Daar ging men het pulswiel vervangen.

Het is dan altijd fijn om na enkele dagen de feedback te krijgen dat het probleem daadwerkelijk is opgelost.

Contact

Wilt u contact met onze techneuten? Ze zijn bereikbaar via T 0416-691396. U kunt ons ook een email sturen via het formulier op deze website. 

Comment