Mazda CX-5 bezorgt autobedrijf een enorme kater

Via een grossier in automaterialen kregen we in ons diagnose centrum een Mazda CX-5 aangeboden. De grossier had een trekhaak met kabelset geleverd. Het verhaal begon met een doorgestuurd mailtje in onze mailbox:

 Eerste gedeelte van de mail

Eerste gedeelte van de mail

 De Body Control Module van de Mazda CX-5

De Body Control Module van de Mazda CX-5

Hieronder het gedeelte uit de email dat beschrijft welke werkzaamheden bij de Mazda dealer zijn uitgevoerd.:

 Tweede gedeelte van de email

Tweede gedeelte van de email

 De tellerklok van de CX-5 was ook vernieuwd

De tellerklok van de CX-5 was ook vernieuwd

 Derde en laatste gedeelte van de email

Derde en laatste gedeelte van de email

AFS verlichting storing

Na het doorlezen van deze email was het ons duidelijk dat iedereen inmiddels een flinke kater aan de Mazda had overgehouden. Na de trekhaak montage was een storing in het AFS verlichtingssysteem ontstaan. We lieten de grossier weten dat ze de auto in ons diagnose centrum mochten afleveren.

Basis diagnose

Toen we de CX-5 voor de eerste keer aansloten op onze diagnose-apparatuur, bleek deze helemaal ram vol met foutcodes te staan. Vooral heel veel CAN gerelateerde storingen. Dus meteen de automotive labscoop erbij gepakt.

 De CAN berichten zien er niet goed uit

De CAN berichten zien er niet goed uit

Duidelijk is de vervorming van het CAN-bus signaal te zien. Dit is uiteraard de oorzaak van een berg communicatie foutcodes in de Mazda. We hebben dit netwerk bekeken en vonden uiteindelijk een probleem in de stekker naar het instrumentenpaneel. Het stekkertje van de CAN-bus draad was ruim "geworden". Door dit klemcontact probleem werd het netwerk onderbroken en konden verschillende modules niet met elkaar communiceren. Eigenlijk zoals in de mail al te lezen was.

Knipsel.PNG

Met wat geduld en gepriegel konden we het klemcontact weer verbeteren. Nu waren we echt bijna alle foutcodes kwijt. Niet zoals meerdere keren was geschreven, maar steeds toch niet het geval bleek te zijn. Er bleven een paar foutcodes over in verschillende modules. Die hadden één ding gemeen. Namelijk geen communicatie met de Active Front Light System module, afgekort AFS. Deze module had men al twee keer vervangen. In eerste instantie had men een gebruikte AFS module gemonteerd. Verderop in het traject werd er besloten om er maar een compleet nieuwe in te plaatsen. Wij controleerden de voeding, massa en communicatie op de module. Deze waren allemaal in orde. Wel viel ons op dat de module erg warm werd. Hierop besloten we, net als bij de Audi A8 met de Gateway storing, alleen de hoognodige bedrading aan te sluiten op de AFS module.

De AFS module

Ook de AFS module is uit te lezen

Middels dit trucje konden we met beide AFS modules communiceren. Zo wel de oude als de nieuwe AFS module communiceerde weer en de foutcodes konden gewist worden. Ook het oude instrumentenpaneel had geen enkel probleem. We wisten nu zeker dat er minstens 2 modules zinloos waren vervangen. We hadden helaas niet de oude BCM erbij, maar ons vermoeden is dat die ook zinloos is vervangen.

Out of the box denken

Meestal is het controleren van voedingen, massa's en communicatie voldoende om een conclusie te trekken. Onze ervaring is echter dat er steeds vaker andere factoren zijn die roet in het eten gooien. Zo ook bij deze Mazda. We konden immers na ons trucje weer gewoon communiceren met de AFS module. Er moest dus een externe factor zijn die er voor zorgde dat de module niet meer communiceerde. Na bestuderen van het elektrische schema vonden we een symbool van een hoogte sensor op de achteras. Was het verhaal niet begonnen bij werkzaamheden nabij de achteras. Namelijk het monteren van een trekhaak. Een blik onder de auto aan de achterzijde onthulde het oorspronkelijke probleem.

Oorzaak en gevolg

De foto's maken duidelijk waar het spaak loopt. De kabelboom van de hoogte-sensor van het AFS-systeem is klem gedraaid tijdens de montage van de trekhaak. We kunnen ons goed voorstellen hoe dat is gebeurd. De bruggen in de werkplaats staan vol. De auto moet klaar in verband met de aflevering. De trekhaak wordt met kunst en vliegwerk gemonteerd.

Als we een opsomming mogen maken van wat wij denken hoe het is gegaan:

  1. Trekhaak montagefout veroorzaakt problemen in het voertuig

  2. Diagnose leidt tot het (onnodig) vervangen van de BCM. Deze heeft immers niets met de hoogtesensor te maken, €????

  3. Vervolgens heeft een diagnose geleid naar het onnodig vervangen van de AFS module, €????

  4. Autobedrijf heeft de auto terug moeten nemen, klant ontevreden en nogmaals een kosten post, €????

  5. Iemand heeft de stekker van het instrumentenpaneel onbetrouwbaar gemaakt door metingen/werkzaamheden

  6. Opnieuw zinloos een AFS module vervangen, €????

  7. Zinloos een instrumentenpaneel van €2400,- vervangen

Alles bij elkaar is dit een torenhoge kostenpost geworden. Zeker als we alle gemaakte uren erbij optellen.

Zorgvuldig werken

Natuurlijk is de inbouwer niet zorgvuldig geweest. Hier is immers alle ellende mee begonnen. De diagnose specialisten die hierna bezig zijn geweest, gaan wat ons betreft ook niet geheel vrij uit. Zeker als je voor de tweede keer eenzelfde module gaat vervangen, moet je toch echt even heel hard gaan nadenken. Vraag jezelf altijd af indien jezelf voor de kosten moest opdraaien. Zou je dan ook op de "gok" een combi-instrument van 2400 euro erin zetten?

Contact

Neem contact met ons op via T 0416-691396, optie 1. U kunt ons ook een email sturen via deze website.

Comment