Motor van VW Golf V slaat niet aan

Onze diagnose specialisten zijn actief aanwezig op het AMT Garageforum. Dit is een forum voor en door professionele autotechnici waar allerlei autotechnische problemen worden besproken. Onze specialisten dragen hier graag hun steentje bij en zijn haast elke avond online. Naast het helpen van anderen met hun uitdagingen biedt het forum ook de mogelijkheid om de technische skills bij te schaven. Moderne autotechniek dwingt ons immers om met het vak bezig te blijven! Via het AMT Garageforum kan dat op een leuke en praktische manier.

Dit keer bespreken we de diagnose van een VW Golf V waarvan de motor niet meer wilde aanslaan nadat de accu leeg was geweest. De lege accu werd veroorzaakt door de regelmodule van de koelventilator, overigens een bekende klacht van dit model Golf.  Een collega autobedrijf legde het probleem via het AMT Garageforum voor. Zodoende raakten wij hierbij betrokken. 

Topic op het AMT Garageforum waarin de vraag wordt voorgelegd "VW Golf V met probleem in de startblokkering" 

Topic op het AMT Garageforum waarin de vraag wordt voorgelegd "VW Golf V met probleem in de startblokkering" 

In de startpost van het topic werd nog extra interessante informatie gegeven. Namelijk dat de startblokkering van de Golf inmiddels uit geprogrammeerd was.

Extra informatie in de startpost van het topic

Extra informatie in de startpost van het topic

Onze volgers zullen weten dat dit andere problemen geeft. Hierop reageert één van onze diagnose specialisten als volgt in het forum:

Antwoord van een van onze diagnose specialisten op de vraag in het AMT Garageforum

Antwoord van een van onze diagnose specialisten op de vraag in het AMT Garageforum

Elkaar helpen

De doelstelling van een forum is elkaar helpen. Soms gaat dat online niet altijd even snel en gemakkelijk. Zeker niet als de oplossing van de storing geen voor de hand liggende is. Er kunnen immers vele oorzaken van het niet meer willen aanslaan van een motor. De basiscontroles zoals bijvoorbeeld de zekeringen waren reeds uitgevoerd. 

De doelstelling van een forum is elkaar helpen

De doelstelling van een forum is elkaar helpen

Wij zijn ervan overtuig dat voor het oplossen van een storing het van belang is om over kennis, informatie en tools te beschikken. In dit geval ontbrak de informatie. Zonder elektrische schema's een dergelijke storing te lijf gaan is een haast onmogelijke klus. Tenzij de technicus de elektronica van het voertuig kan dromen doordat hij of zij veelvuldig aan soortgelijke modellen heeft gewerkt. Het gevaar dat ontstaat is dat de klus een gebed zonder eind wordt met als gevolg dat de eigenaar van de auto met een torenhoge rekening wordt opgezadeld. Uit nieuwsgierigheid informeren wij nog een keer naar de status van de VW Golf.

Ook wij waren erg nieuwsgierig naar de status van de VW Golf

Ook wij waren erg nieuwsgierig naar de status van de VW Golf

Slecht nieuws

De motor-ecu en het instrumentenpaneel waren dus gecontroleerd. Het slechte nieuws was dat de motor-ecu stuk zou zijn. Een ding werd ons al duidelijk: de kosten zouden nu flink gaan oplopen.

Een donor ecu monteren is geen abc'tje

Een donor ecu monteren is geen abc'tje

De defecte motor-ecu moest vervangen worden. Een nieuwe is een dure grap. Een tweedehandse dient op juiste wijze aan de startblokkering gekoppeld te worden vanwege eerder genoemde problemen. Hiervoor dient de technicus over specifieke kennis en tools te beschikken.

Op 27 juli informeerden wij nogmaals naar de status van de Golf. 

Voortgang van de diagnose

Voortgang van de diagnose

Goede raad

Een van de technici op het forum geeft het advies om de auto naar Wijk en Aalburg te brengen. Vervelende in dit geval was dat de auto helemaal in de buurt van Almelo stond. Niet naast de deur dus.

Goede raad

Goede raad

Zoals gezegd druist dat advies geheel tegen de doelstelling van een forum in. Tijd voor nieuwe input dus. Kennis in de vorm van een zelfstudie handleiding werd aangedragen. 

Nieuwe input was nodig om verder te komen met deze klus

Nieuwe input was nodig om verder te komen met deze klus

Toegang tot technische informatie

Iedereen moet toegang hebben tot technische informatie van voertuigen. Elke fabrikant is verplicht om deze data beschikbaar te stellen. Dit is in Europees verband geregeld. Op het forum wordt de suggestie gedaan om de fabriekswebsite van Volkswagen te raadplegen. 

Toegang tot technische informatie is bij wet geregeld in Europa

Toegang tot technische informatie is bij wet geregeld in Europa

Nadeel van deze websites is dat elke fabrikant op eigen wijze een invulling aan de data geeft. Vaak kost het tijd om met de website te leren omgaan en de aangeboden data juist te interpreteren. 

Zoeken naar een oplossing

Op 6 augustus wordt er wederom door een forumlid naar de voortgang van de diagnose geïnformeerd. Wij blijven hameren de noodzakelijke componenten voor het oplossen van een storing, waarschijnlijk tot vervelens toe van onze mede forumleden.

Meerdere keren wordt geïnformeerd naar de voortgang van de klus

Meerdere keren wordt geïnformeerd naar de voortgang van de klus

Wijs besluit

De VW Golf V wordt ons aanboden voor diagnose van het niet aanslaan van de motor

De VW Golf V wordt ons aanboden voor diagnose van het niet aanslaan van de motor

Oplossing!

De motor slaat weer aan

De motor slaat weer aan

Wat was er nu aan de hand met deze VW Golf? Hoe hebben wij dit probleem aangepakt? Zoals aangegeven was er alleen communicatie mogelijk met de motor-ecu. Alle andere regeleenheden konden niet worden uitgelezen met diagnoseapparatuur.

De VW Golf staat bij ons in de werkplaats

Ook wij gebruiken VCDS

De communicatie met de motor-ecu kan ook via pin 7 van de On Board Diagnose aansluiting verlopen. Dit is een wettelijke eis voor het bouwjaar van deze auto. Alle andere regeleenheden die niet gerelateerd zijn aan EOBD voorschriften communiceren via een zogenaamde gateway. De gateway was reeds gedemonteerd en daardoor eenvoudig bereikbaar voor een meting. We controleerden de voedingsspanning van de gateway. Deze was niet aanwezig. Niet raar dus dat alle andere regeleenheden niet uit te lezen waren.

Overzicht van de diagnosestekker, gateway en de aangesloten regeleenheden

Overzicht van de diagnosestekker, gateway en de aangesloten regeleenheden

Onze werkplaats documentatie gaf aan dat de voedingen van de gateway gezekerd zijn met een 10 A steekzekering in de zekeringenkast in de motorruimte. We controleerden dus de zekering. Tot onze verbazing was de zekering niet aanwezig ... 

Zekeringenkast van de VW Golf

Een ontbrekende zekering is lastig te vinden. Zeker als je niet over een duidelijk gedocumenteerd overzicht van de zekeringenkast beschikt. De technische documentatie is dus wel degelijk van belang bij het oplossen van storingen. 

We monteerden een 10 A zekering op de juiste positie en voila alle regeleenheden communiceerden weer. 

Nu hadden we alleen nog het gegeven dat er een andere motor-ecu gemonteerd was, omdat de originele stuk gegaan was. 

De montage plaats van de motor-ecu.

Nadat de motor-ecu aan de wegrijblokkering was gekoppeld kon de motor gestart worden en dit keer sloeg die wel aan.

Conclusie

Moderne auto's zijn best wel complex geworden. Het is een geheel van communicerende regeleenheden vaak verdeeld over schillende CAN netwerken. Om hier succesvol diagnose aan te kunnen stellen en reparaties te kunnen uitvoeren is het een vereiste om over de zowel kennis, informatie als tools te beschikken. 

Contact

Wilt u ook uw Volkswagen door ons laten onderhouden of repareren? Via de telefoon 0416-691396 neemt u gemakkelijk contact met ons op. Stuur u liever een email? Gebruik dan dit formulier op de website.

Comment